- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tento absurdní stav už došel tak daleko, že se tvoří polosoukromé organizace, které hodlají dělat vlastní kontroly, o kterých by pak motoristy informovaly. Podobně jako se Čoika kupodivu nijak nebrání nám sdělit, když objeví na trhu vadný kočárek či prošlou konzervu, nebo někoho, kdo se pokouší udělat víno z vody. Proč to tedy nejde i u pohonných hmot?
Vedle nejrůznějších argumentů, jako ochrana osobních údajů a jiných paragrafů se naprosto bezostyšně uvádí, že zveřejnění by podvodníka poškodilo mnohem více, než milionová pokuta. Ale copak restauraci, jejíž pikolík dolévá víno vodou to nepoškodí, když se informace objeví v médiích? Jistěže ano, ale přesto se to dovíme, a pokutu zaplatí viník rovněž.
Jediným důvodem pro tohle zatajování bude tak asi to, že pohonné hmoty jsou už příliš velkým byznysem, jen pro velké hráče a tedy s vyloučením veřejnosti. Pro úplnost si připomeňme, že v červnu MFDNES napsala, že " Státní firma Čepro, která patří k největším obchodníkům s pohonnými hmotami v zemi, se rozhodla vzít do svých rukou boj proti obřím miliardovým únikům daně z přidané hodnoty." a to tak, že "Čepro zakáže papírové ´kšefty´. " Čepro chtělo totiž "zakázat papírové obchody s pohonnými hmotami, kdy jedno a totéž zboží v rámci skladu několikrát za den změní majitele a snížit tak počet obchodů ve skladu, které budou lépe kontrolovatelné finančními úřady a celní správou." Jde totiž o obvyklé machinace s DPH.
Za více než dva měsíce se ale neobjevila žádná další zpráva o tom, jak se tato snaha Čepru daří. Právě probíhá taky soud s podvodníky, kterým byl zatím prokázán černý dovoz 400 cisteren ze Slovenska, za které nebyla zaplacena daň, přičemž jsou odhady, že počet cisteren mohl být mnohem větší. Jenže nejde jen o černý dovoz, tyto PH musel tady potom taky někdo prodat, a to nešlo udělat na trzích či poutích, jako když někdo propašuje ze zahraničí nějaké cetky. A protože každý podvodník ví, že se musí o zisk dělit s komplicem, je pravděpodobné, že na této černotě se podílely i některé řetězce.
Tyto řetězce tak mohly získat rovněž značné nezdaněné a nevykázené finanční prostředky. Co když je použily na to, aby s jejich pomocí domluvily pracovníkům ČOI, aby jejich firmu nezveřejnili a dali jí "jen" pokutu? Je totiž velmi pravděpodobné, že takové pašované zboží bylo právě to méně kvalitní. Už proto, že výrobce ví, že se v těchto případech nemusí obávat reklamací. Kontroluje vůbec někdo odborníky ČOI, jestli se nemůžou nechat řetězci ovlivnit, i pokud jde třeba o výši pokuty? Znovu je třeba připomenout, že se jedná o byznys, kde jsou už od dob falešných topných olejů v oběhu černé miliardy.
My se pak dojímáme při veřejných sbírkách na různá dobročinná konta, a tohle nám vůbec nevadí. Nejde jen o to, že někdo bohatne. Ale peníze pak vyveze ven, zhoršuje tak naši obchodní bilanci, snižuje kurs koruny atd. Je to i dokladem naprostého diletanství našich zákonodárců, kteří opravdu jezdí na své pověstné zahraniční cesty jen za turistikou. Jinak by jim při jisté znalosti jazyků třeba v Itálii stačilo, dát v motorestu u kávy řeč s nějakým dealerem, třeba s polotovary na zmrzlinu. Ten by jim řekl, že když ráno vyjede, musí mít v autě doklady o tom, že nafasoval třeba pět metráků zboží. A když ho v poledne zastaví finanční stráž a zjistí, že má už jen metráky tři, musí jí ukázat potvrzené dodací listy na to, že dva metráky dodal odběratelům, jinak by měl velký problém.
Proč se tak neděje i u nás? Jak se sem můžou dostávat stovky neproclených cisteren ze Slovenska? Copak je tak složité požádat řidiče o to, aby ukázal, že má plnou cisternu proclenou? A aby zase při prázdné cisterně ukázal doklad o tom, že zboží v pořádku dodal? Ať se nikdo nezlobí, ale zatím to vypadá tak, že hlavním důvodem proto, že se nezveřejňují jména neseriózních distributorů PH je to, že se z toho má spousta zainteresovaných dobře.
Další články autora |
Málkov, okres Chomutov
3 990 000 Kč