Za šmejd u benzinek zaplatíme ke všemu i třikrát

To, že Čoika odmítá zveřejnit firmy, které okrádají řidiče prodejem nekvalitních ph není žádnou letošní novinkou, na netu se najdou i deset let staré diskuse na tohle téma. Když má řidič jen trochu míň štěstí, tak dostane za uši jednak hned u kasy, a následně když pak musí do servisu třeba vyčistit karburátor.  Nehledě na to, že tito podvodníci hrubě narušují bezpečnost silničního provozu. Ne každému řidiči totiž hned dojde,  když mu po natankování začne třeba klepat motor a ztratí výkon, že porucha není způsobena technickou závadou, ale že měl jen smůlu na neseriózního distributora, požívajícího ochrany České obchodní inspekce. Což ho pochopitelně při jízdě rozptyluje, a může být i příčinou nějaké fatální chyby při řízení.  

Tento absurdní stav už došel tak daleko, že se tvoří polosoukromé organizace, které hodlají dělat vlastní kontroly, o kterých by pak motoristy informovaly. Podobně  jako se Čoika kupodivu nijak nebrání nám sdělit, když objeví na trhu vadný kočárek či prošlou konzervu, nebo někoho, kdo se pokouší udělat víno z vody. Proč to tedy nejde i u pohonných hmot?

 

Vedle nejrůznějších argumentů, jako ochrana osobních údajů a jiných paragrafů se naprosto bezostyšně uvádí, že zveřejnění by podvodníka poškodilo mnohem více, než milionová pokuta. Ale copak restauraci, jejíž pikolík dolévá víno vodou to nepoškodí, když se informace objeví v médiích? Jistěže ano, ale přesto se to dovíme, a pokutu zaplatí viník rovněž.

 

Jediným důvodem pro tohle zatajování bude tak asi to, že pohonné hmoty jsou už příliš velkým byznysem, jen pro velké hráče a tedy s vyloučením veřejnosti. Pro úplnost si připomeňme, že v červnu MFDNES napsala, že " Státní firma Čepro, která patří k největším obchodníkům s pohonnými hmotami v zemi, se rozhodla vzít do svých rukou boj proti obřím miliardovým únikům daně z přidané hodnoty." a to tak, že "Čepro zakáže papírové  ´kšefty´. "  Čepro chtělo totiž  "zakázat papírové obchody s pohonnými hmotami, kdy jedno a totéž zboží v rámci skladu několikrát za den změní majitele a snížit tak počet obchodů ve skladu, které budou lépe kontrolovatelné finančními úřady a celní správou."  Jde totiž o obvyklé machinace s DPH.

 

Za více než dva měsíce se ale neobjevila žádná další zpráva o tom, jak se tato snaha Čepru daří. Právě probíhá taky soud s podvodníky, kterým byl zatím prokázán černý dovoz 400 cisteren ze Slovenska, za které nebyla zaplacena daň, přičemž jsou odhady, že počet cisteren mohl být mnohem větší. Jenže nejde jen o černý dovoz, tyto PH musel tady potom taky někdo prodat, a to nešlo udělat na trzích či poutích, jako když někdo propašuje ze zahraničí nějaké cetky. A protože každý podvodník ví, že se musí o zisk dělit s komplicem, je pravděpodobné, že na této černotě se podílely i některé řetězce.

 

Tyto řetězce tak mohly získat rovněž značné nezdaněné a nevykázené finanční prostředky. Co když je použily na to, aby s jejich pomocí domluvily pracovníkům ČOI, aby jejich firmu  nezveřejnili a dali jí "jen" pokutu? Je totiž velmi pravděpodobné, že takové pašované zboží bylo právě to méně kvalitní. Už  proto, že výrobce ví, že se v těchto případech nemusí obávat  reklamací. Kontroluje vůbec někdo odborníky ČOI, jestli se nemůžou nechat řetězci ovlivnit, i pokud jde třeba o výši pokuty? Znovu je třeba připomenout, že se jedná o byznys, kde jsou už od  dob falešných topných olejů v oběhu černé miliardy.

 

My se pak dojímáme při veřejných sbírkách na různá dobročinná konta, a tohle nám vůbec nevadí. Nejde jen o to, že někdo bohatne. Ale peníze pak vyveze ven, zhoršuje tak naši obchodní bilanci, snižuje kurs koruny atd. Je to i dokladem naprostého diletanství našich zákonodárců, kteří opravdu jezdí na své pověstné zahraniční cesty jen za turistikou. Jinak by jim při jisté znalosti jazyků třeba v Itálii stačilo, dát v motorestu u kávy řeč s nějakým dealerem, třeba s polotovary na zmrzlinu. Ten by jim řekl, že když ráno vyjede, musí mít v autě doklady o tom, že nafasoval třeba pět metráků zboží. A když ho v poledne zastaví finanční stráž a zjistí, že má už jen metráky tři, musí jí ukázat potvrzené dodací listy na to, že dva metráky dodal odběratelům, jinak by měl velký problém.

 

Proč se tak neděje i u nás? Jak se sem můžou dostávat stovky neproclených cisteren ze Slovenska? Copak je tak složité požádat řidiče o to, aby ukázal, že má plnou cisternu proclenou? A aby zase při prázdné cisterně ukázal doklad o tom, že zboží v pořádku dodal? Ať se nikdo nezlobí, ale zatím to vypadá tak, že hlavním důvodem proto, že se nezveřejňují jména neseriózních distributorů PH je to, že se z toho má spousta zainteresovaných dobře.

 

 

Autor: Jan Šesták | středa 4.8.2010 10:35 | karma článku: 47,34 | přečteno: 24745x