Jak dostat zpět nehorázných 13 tisíc za "černou" MHD jízdu v Brně

  Před pár dny byla na tomto blogu zmíněna řekněme nepřesnost Dopravního podniku města Brna, když při nákupu měsíčního kuponu koncem ledna může být zákazník o  dva dny poškozen. Reakce na článek, spolu s čím dál četnějšími případy, kdy jediná jízda bez jízdenky končí i po více než 10 letech exekucí, vedly k hlubšímu zamyšlení nad tím, jestli je to jediný nedostatek DPmB. Ukázalo se, že cestující jsou poškozováni i v dalších případech.

Podle zákona č. 266⁄1994 Sb. je revizor "povinen uložit cestujícímu, který porušuje Smluvní přepravní podmínky anebo nepředložil ke kontrole platný jízdní doklad, zaplacení jízdného a přirážky k jízdnému".  V zákoně tedy je "uložit zaplacení jízdného" a v souladu s přepravním řádem, kde je mj. uvedeno "11) Jízda je vymezena nástupem cestujícího do vozidla nebo vlaku a jeho výstupem z téhož vozidla nebo vlaku v jiném bodě linky." tak jednoznačně vyplývá, že i cestující, který z nějakého důvodu nemohl předložit ke kontrole platný jízdní doklad, by měl zaplatit pouze jízdné odpovídající jeho jízdě, která je vymezena "nástupem cestujícího do vozidla a jeho výstupem z téhož vozidla v jiném bodě linky."

 Jenže tohle DPmB naprosto vůbec nerespektuje, a jak bylo zjištěno u několika případů z posledních 11 let, zřejmě zásadně účtuje cestujícím jízdné za vyšší tarif, bez ohledu na to, kdy nastoupili  a kdy hodlají vystupovat.  Tím jeho revizoři vyžadují po cestujících v mnoha případech naprosto neoprávněně dražší jízdné, když hrubě zneužívají stresu a krajní nouze nikoliv notorických neplatičů, kterým je vše jedno,  ale zejména našich slušných spoluobčanů, kteří se octli bez jízdenky nějakým nedopatřením.

 Výmluvný je případ mého kamaráda Františka, který jel předloni na pohovor kvůli zaměstnání. Na šalinkartu mu tehdy nějak nezbylo, protože měl právě problémy kvůli několika neplatičům. Tak si koupil za desetikorunu nepřestupní lístek s tím,  že na ty tři čtyři zastávky na Hlavák mu to bohatě vyjde, i když bude šalina stát na všech červených, a zbývajících dvě stě metrů na Maliňák zvládne pohodlnou procházkou.

 Jenže co čert nechtěl, když František, zamyšlený nad tím, čím vším by měl ohromit výběrovou komisi, na Hlaváku vystoupil, právě dorazila naproti jednička, jedoucí jeho směrem. Takže do ní reflexivně nastoupil, spokojen, že si během té půlminutové jízdy bez jediného semaforu a křižovatky aspoň upraví kravatu. To se ovšem pěkně přepočítal, protože sotva se zavřely dveře od šaliny, pozdravil Františka uctivě pan revizor. S jeho desetiminutovou jízdenkou nebyl vůbec spokojen, byť na ní byla ještě větší reserva než potřebná půlminuta, protože dle vynálezu nějakého novátora z  DPmB se s touto jízdenkou přestupovat nedá.  

 Pak následovalo vypsání dokladu o zaplacení jízdného a přirážky k jízdnému. Jenže světe div se, pan revizor usoudil, poté co s Františkem za necelou půlminutu vystoupili, že tato pro Františka jistě památeční jízda se nedá odbýt jen tak nějakou desetikačkou, a naúčtoval mu jízdné rovnou za 15.- Kč. Plus přirážka 1 000 Kč, v rozporu  s přepravním řádem ovšem tentokrát nikoliv k jízdnému, ale k předraženému jízdnému. Takže v ten moment byl František už třikrát potrestán:

 Jednak tím, že se nedá s desetiminutovou jízdenkou přestupovat, což je podobně stupidní, jako kdyby  nějaká restaurace nařizovala svým hostům, že malé pivo musí vypít na ex, na rozdíl od velkého. I když příčinou může být také ekonomika, neboť při možném přestupu by tak bylo třeba těmto cestujícím otevřít a zavřít dveře i dvakrát, což by mohlo zvyšovat spotřebu energie.

 Dále byl potrestán tím, že mu revizor vnutil podobně jako za socialismu ne to co František chtěl a potřeboval, tedy jízdné za 10,- Kč, ale to, čeho se chtěl revizor z nějakého důvodu zbavit a tím bylo  jízdné o 50% dražší, než odpovídalo tarifu.

 Do třetice byl František potrestán za svou roztržitost již zmíněnou tisícovou přirážkou. Revizor mu sice nabídnul, že když zaplatí do 5 dnů, sníží se mu přirážka na 700.- Kč. Vzpomínám si, že tuto kulantní nabídku chtěl František pochopitelně využít, dokonce si zmíněných 700 půjčil,  bohužel ale jen těch 7 stovek, když mu bylo trapné chtít po kamarádovi i těch zbývajících 15 korun. Sám jsem na tom tehdy také byl špatně, a tak jsme dohromady v kapsách našli sotva deset korun. Takže právě kvůli té pětikoruně navíc k jízdnému nemohl František této velkorysosti DPmB využít.

 A začal být za svou chybu trestán počtvrté, když po něm začali vyžadovat asi patnáct stovek, pak už chtěli tisíce, napřed osm a když to bylo tuším na třinácti, tak si František konečně vzal úvěr aby zabránil nejhoršímu - vpádu exekutora. A všechno kvůli o pětikorunu dražší jízdence, která mu byla vnucena v rozporu s platnými zákony. Takže teď spolu napíšeme dopis panu řediteli DPmB, kde mu vše popíšeme a budeme doufat, že pan ředitel pochopí, že zatímco František jeho DPmB, sice nechtěně ale dejme tomu, chtěl připravit o 10 Kč, tak zase revizor DPmB připravil Františka, už úmyslně, o 5 Kč, tedy o celou polovinu sumy, která spustila vymahačskou mašinérii.  Takže  teď by měl pan ředitel operativně změnit výši přirážky a snížit ji taky o polovinu na 500.- Kč, a obnovit slevu 300,- při zaplacení do 5 dnů, neboť ji František z jeho viny zaplatit nemohl. A protože tímto předražením  DPmB způsobil, že se vše dostalo až k exekuci,  budeme očekávat,  že se pan ředitel zachová jako grand, a i tyto náklady vezme na sebe. Zvláště když mu jistě exekutoři dají slevu, vždyť je nakonec jejich chlebodárcem.   

  

  Stejný postup jistě uplatní všichni další podobně postižení, kterých dle statistik DPmB přibývá každým rokem mezi sedmdesáti pěti až sto tisíci. Pochopitelně, že by to nebylo seriózní v tom případě, že byste byli přistiženi bez jízdenky po třeba půlhodinové jízdě, ale jestli vás chytili hned po nastoupení, tak jděte do toho. Potom je totiž i platební rozkaz od Městského soudu neplatný, neboť je vydán na základě podvodného jednání revizorů, kdy využívají stresu přistižených cestujících k neoprávněnému obohacování DPmB, sice ve zdánlivě malých částkách, které ale můžou být pro někoho natolik velké, že mu zabrání zaplatit okamžitě,  což pak vede třeba po deseti letech k exekucím.

 V případě, že jste náhodou na kontrolním lístku podepsali, kdy jste tehdy vyjeli a kam ještě pojedete, takže vám mohlo být stanoveno jízdné přesně, bude to ještě jednodušší, lístek je k nahlédnutí ve vašem spisu u soudu, tak si to ověřte. Ale jak je dosud známo, tak s takovými detaily se revizoři vůbec nezdržují.

 Pokud váš soud teprve proběhne, jakmile dostanete Usnesení s tím, že na vás soud uvalil exekuci, do 15 dnů se odvolejte, že je rozsudek neplatný a že jste pokutu nezaplatili proto, že vám bylo účtováno jízdné v hrubém rozpory se zákonem i s tarifem DPmB.

 Pokud jste již více než 13 tisíc Kč uhradili, zažalujte DPmB o náhradu škody, podobným postupem. Tady se ukazuje jakou výhodou je někdy to, že jsou advokáti DPmB a navazujících exekutorských firem omámeni obrovskými zisky. Jen na připomenutí, jejich "služby" navýší pokutu o cca 12 tisíc Kč. Kdyby se jim dostala ročně do spárů jen tisícina postižených, tedy pouhých sto osob, už by měli v kapse 1,2 milionu. Což je pochopitelně úsměvná představa, protože v nové budově Městského soudu v Brně je jedna celá kancelář vyhrazena pouze pro případy DPmB, a na vyhledání spisu se čeká až týden, někdy i déle. Takže se bude jednat o roční neoprávněné obohacení se v řádu desítkách milionů, možná i více. Tady by bylo dobré a poučné, aby byla zveřejněna statistika, kolik lidí ročně těch více než 13 tis. za jednu jízdu V Brně bez lístku uhradí.

 Když jsem se byl ptát v Exekutorském úřadě Brno - město v kanceláří soudního exekutora Mge. Homoly, jak je možné, že jedna jeho Výzva soudního exekutora ke splnění povinnosti /v případě o který se zajímám podrobněji/ byla vydána až dva roky po vydání soudního Usnesení, bylo mi odpovězeno, že důvodem je jejich enormní zatížení. Na další dotaz, jak je možné nařídit exekuci, když soudní Usnesení nebylo nikdy doručeno, neboť  "povinný" bydlí již šest let jinde, bylo odpovědí jen pokrčení ramen.

 To je vůbec zajímavý úkaz. V tomto lednu přišla vlna exekucí za přestupky, ke kterým došlo v letech 2000 - 2001 a o jejichž exekuci rozhodnul Městský soud v Brně zřejmě hromadně dne 1.října 2007, neboť při čekání na objednání spisu jsem se potkal s třemi dalšími takto poškozenými spoluobčany, majícími Usnesení stejného data. Jeden z nich také měl už dávno změněné bydliště což není nic výjimečného,  za více než deset let se prostě tu a tam někdo přestěhuje. Kdo s tím ale nepočítá je Městský soud v Brně. Když 8 let po přestupku konečně vydá Usnesení, které se mu jako nedoručené vrátí, celá věc pro něj končí. Zřejmě vůbec nikdo na Městském soudě netuší, že existuje něco jako centrální registr obyvatelstva. Což vědí ale moc dobře zase právě exekutoři, a ignorance soudu v tomto směru jim hraje jen do karet, protože dotyčný už ztratil právo odvolat se, a tak může exekutor začít usilovat o své peníze.

 A jak bylo předesláno, to mu patřičně zatemní mozek. Zvláště když exekutor, podobně jako právníci DPmB a další zůčastnění vůbec neposkytují žádné právní profesionální výkony, a pouze vypalují.  Tak, že podle mustru, který kdysi někdo jednou vytvořil, jen kopírují s tím, že vymění jen jméno a adresu. A soustředí se pouze na to,  aby se dostali ke svým, tentokrát již víc než profesionálním penězům.

Takže za více než 10 let ještě žádného z nich nenapadlo, zasloužit si těch 12 tis. za jeden jediný případ, a opravdu jej prostudovat. I laika by totiž muselo napadnout, že by mohlo být napadnutelné automatické účtování vyššího tarifu, zvláště když na pokutovém bloku není žádný údaj o trvání cesty.

 Naštěstí díky této totální ignoranci je nyní  možnost získat tyto více než lichvářské peníze zpět. Snad to bude znamenat i konec tohoto průmyslu, založenému na často podivné součinnosti DPmB, Městského soudu v Brně a dalších, který absolutně nic neprodukuje a jen mnohým z nás ničí život. Jen se podívejmě na náhodně zvolený dotaz, jakých jsou na netu stovky či tisíce.

Prosim pomozte - Jizda na cerno za 13000?

Vlasta, 24.02.2008 22:01:54

Dobrý den, prosím porad´te.
Jako studentka jsem dostala pokutu za jízdu na černo v roce 2001. Samozřejmě toho lituji a od té doby kupuji lístek. Přišel mi však dopis od exekutora na uhrazení 13 000 Kc za pokutu s úroky, se splatností 7 dní.
Nedostala jsem nikdy žádný dopis. V roce 2002 jsem se přestěhovala.
Jaká promlčecí lhůta se vztahuje na tento typ pokuty?
Má to, že jsem se přestěhovala nějaký vliv?
Děkuji za rychlou odpověd´

Ani nechci domýšlet co si tato dívka musela prožít, když navíc byla taky poškozena tím, že i její příslušný soud o centrální evidenci obyvatel nic netuší. Není pochyb, že to ani neprospělo jejím studijním výsledkům, a tak to nebylo přínosné ani pro celkovou vzdělanost našeho národa.

   Na stránkách Dopravního podniku města Brna se objevila vtipná parafráze jeho zkratky "Doprava Pro Moudré Brňany". Nezbývá než doufat, že to bude co nejdříve platit i pro jeho zaměstnance včetně manažerů, pro Městský soud v Brně a taky pro exekutorský úřad.

 Ilustrační foto z brněnského Hlaváku, vpravo má našlápnuto František

 

Autor: Jan Šesták | čtvrtek 4.2.2010 13:07 | karma článku: 22,27 | přečteno: 3879x