Nepovedená revoluce ve výuce (nejen) Informatiky

Proč se skoro polovina základních škol nezapojila do výuky nové Informatiky, když je to podmínka pro získání peněz na nákup počítačové techniky a výukových programů? Buď o tom ředitelé škol nevěděli, nebo se změnami nesouhlasí...

Ministerstvo školství uvedlo, že od letošního září bude učit polovina škol zmodernizovanou Informatiku. Proč se nepřidali ředitelé všech základních škol? Možná jen váhají, možná se změnami nesouhlasí... Každopádně v následujícím roce budou muset své školní vzdělávací programy předělat všechny základní školy s prvním stupněm a o rok později všechny ostatní včetně víceletých gymnázií.

 

Vyžádal jsem si od Ministerstva školství přesné údaje. Vyplývá z nich, že přechod na novou Informatiku avizovalo pouze 2604 z celkového počtu 4526 škol (638 škol dotazník MŠMT nevyplnilo). To je velmi překvapivé zjištění, protože zapojené školy čeká významný benefit – obdrží finance na nákup počítačové techniky a výukových programů z Národního plánu obnovy. Že by skoro polovina ředitelů neměla o tyto peníze z evropských fondů zájem? Navíc v době, kdy bývalý ministr školství Petr Gazdík seškrtal veřejným školám finance na pomůcky pro žáky (tzv. ostatní neinvestiční výdaje) o skoro 1 miliardu korun? Buď o této výrazné finanční injekci ředitelé škol nevěděli, nebo se jim změny v Informatice nelíbí.

 

Funglnová Informatika

 

Oceňuji, že se zvýšil počet hodin ze dvou na šest. Informatika se tudíž bude učit ve dvou ročnících 1. stupně ZŠ a ve všech ročnících 2. stupně ZŠ a příslušných ročnících víceletých gymnázií. Osobně jsem sice ICT v tomto rozsahu učil již v roce 2000, ale to bylo jen díky osvícenému panu řediteli pražské ZŠ Bítovská. Dle sdělení České školní inspekce mají žáci ve většině základních škol „výpočetku“ jen v jediném roce na celém druhém stupni. Tímto jsem většinu pozitivních změn vyčerpal…

 

Autoři nového pojetí Informatiky původní obsah předmětu radikálně vyprázdnili. Vyškrtli například očekávané výstupy s povinnou výukou textových, grafických a tabulkových editorů, typografických pravidel nebo tvorbou multimediálních prezentací. Zjednodušeně řečeno jde o zrušení výuky kancelářských programů typu Word, Excel či PowerPoint (ovšem nelze je takto přímo jmenovat v oficiálním Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, protože se jedná o komerční produkty konkrétní firmy). Obdobné programy nabízí například společnost Google on-line a zdarma. Na konkrétní firmě ani produktu nezáleží – funkce různých editorů jsou obdobné.

 

Tyto základní dovednosti, které využijí všichni žáci při dalším studiu, ve většině zaměstnání i v osobním životě, byly nahrazeny například následujícím vzdělávacím obsahem: „žák zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji“ nebo „žák sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů“ či „žák v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné“.

 

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - vyškrtnuté povinné očekávané výstupy z ICT...

 

Nevadí mi důraz na práci s daty ani povinná výuka programování. Algoritmizace byla součástí ICT vždy. Kritizuji, že se s vaničkou vylilo i dítě – práce s kancelářským softwarem. Argumentem reformátorů je, že učitelé budou moci „office“ vyučovat nadále. Ovšem nebude to povinné pro všechny. Jeden učitel je vynechá, jiný ne. A učitelé středních škol nebudou mít na co navázat, protože z jedné základky přijde žák s nulovými dovednostmi, z jiné zase pokročilý uživatel kancelářského balíku. Další otázkou je, zda současní učitelé dokážou učit programování, když většina z nich nemá aprobaci pro výuku Informatiky. Například já jsem vystudoval učitelství češtiny a dějepisu – „výpočetku“ jsem tudíž učil na ZŠ i SŠ neaprobovaně jako nadšený amatér (no, možná spíš diletant…).

 

Původní záměr inovátorů byl, aby se Word učil v češtině, Excel v matematice a PowerPoint bůhvíkde… Ovšem příslušné povinné očekávané výstupy se do příslušných vzdělávacích oborů nepřesunuly. Při takzvané malé revizi RVP ZV z roku 2021 se na to zapomnělo! Ještě je ale šance vše napravit. Aktuálně se spustila tzv. velká revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Bude tudíž možné vrátit vyškrtnutý vzdělávací obsah zpět. Velice bych se za to přimlouval. Nová Informatika má dostatečný počet hodin, aby se v ní žáci naučili vše – stát se programátory i pokročilými uživateli kancelářského software, pracovat s daty i osvojit si základní typografická pravidla, algoritmizovat postup krok za krokem i prezentovat svou práci prostřednictvím multimédií. Naopak v současnosti hrozí, že se mohou v hodinách poněkud nudit.

 

Proškrtané a rozpadlé kurikulum

 

V loňském roce došlo v rámci tzv. malé revize RVP ZV i k dalším negativním změnám v obsahu vzdělávání: Tři hodiny pro Informatiku navíc se musely sebrat jiným vyučovacím předmětům. Ministr školství Robert Plaga zvolil postup diktátora. Aniž by to úředníci jeho ministerstva s kýmkoliv konzultovali, vyškrtli řadu položek z Fyziky, Dějepisu, Hudební výchovy a dalších vzdělávacích oborů. Učitelé i odborníci jen nevěřícně zírali a lapali po dechu... Následovaly protesty většiny učitelských organizací (kromě s ministrem školství vždy konformní Učitelské platformy středoškolské angličtinářky Petry Mazancové). Dokonce o této kauze jednal školský výbor Poslanecké sněmovny. Ale protože už byl konec volebního období, poslanci nestihli přijmout usnesení, které by zaúkolovalo ministra Plagu, ať zjedná nápravu. Pod uvedenými škrty je za MŠMT podepsán úředník Jaroslav Faltýn. V médiích je obhajoval jeho nástupce Michal Černý – tehdejší prezident Asociace ředitelů ZŠ (ten novinářům jaksi pozapomněl sdělit, že odchází pracovat na MŠMT jako ředitel odboru základního vzdělávání…).

 

Důsledkem těchto nekompetentních zásahů je faktický rozpad společného kurikula na dva paralelní dokumenty. První RVP ZV s novou Informatikou bez výuky kancelářského balíku. A s vyškrtnutými vzdělávacími obsahy typu Newtonovy zákony, jednoduché právní úkony, sluneční soustava, postupy současného výtvarného umění, znečišťování vody a vzduchu, hudební žánry, vnitřní stavba buněk nebo srovnání absolutismu, konstituční monarchie a parlamentarismu (v rozporu s oficiální vládní koncepcí byla dokonce vyškrtnuta „příprava občanů k obraně státu“). Druhý RVP ZV zůstává bez uvedených změn. Vzniklý chaos bude mít negativní dopady při přechodu žáků na stření školy, nebo když začnou děti navštěvovat jinou školu (například kvůli přestěhování rodiny).

 

Dva projekty po stovce milionů

 

A nakonec jedna zajímavost: Tato revoluce ve výuce Informatiky stála minimálně 200 milionů korun. Alespoň takové jsou rozpočty dvou přípravných projektů financovaných z evropských fondů: PRIM (Podpora rozvíjení informatického myšlení) s efektní webem iMyšlení a PRDG (Podpora rozvoje digitální gramotnosti) s nepříliš povedeným webem DigiGram.

 

Přes tyto značné finanční náklady nezvládli autoři nové Informatiky zorganizovat dotazníkové šetření mezi učiteli a řediteli škol. Neproběhlo ani veřejné připomínkování navrhovaných změn. Vše bylo školám přikázáno shora. Někteří spoluautoři těchto změn nyní objíždějí školy s placenými školeními (nebo s kurzy „zdarma“ placenými z evropských fondů) a vysvětlují zoufalým učitelům, co jednotlivými formulacemi v RVP ZV mysleli… Mají tudíž sami ekonomicky vystaráno na řadu let dopředu, než se nová Informatika zavede na všech školách (včetně středních) a ve všech ročnících. Možná vše sepsali tak nesrozumitelně záměrně…

 

Když jsem před půl rokem udělal k nové Informatice anketu ve facebookové skupině Pedagogické komory, polovině učitelů ICT se změny líbily, ale druhé polovině ne. Informatická pedagogická obec je tedy rozpolcena, jak se ukazuje i z počtu (ne)zapojených škol do nové Informatiky. Bohužel to nikoho na ministerstvu školství nezajímá. Jinak by si zadalo výzkum, jak se nová Informatika osvědčila na 19 % škol, které s její výukou začaly již loni v září.

 

Tento komentář vyšel původně ve zkrácené a redakčně upravené verzi v tištěné MF DNES dne 17. září 2022 pod názvem "Nešťastná informační revoluce".

 

Neaprobovaná výuka Informatiky na 2. stupni ZŠ

 

Autor: Radek Sárközi | pondělí 19.9.2022 18:30 | karma článku: 36,16 | přečteno: 6109x

Další články autora

Radek Sárközi

Klesnou školníkům a kuchařkám platy? Polepší si asistenti a učitelé?

Poslanci projednávají změnu školského zákona, která mění způsob financování platů nepedagogických pracovníků. Nyní jde o nárokové peníze z rozpočtu MŠMT, nově půjde o nenárokové finance z rozpočtového učení daní...

9.3.2025 v 15:00 | Karma: 24,85 | Přečteno: 3345x | Diskuse | Politika

Radek Sárközi

Mikuláš Bek by měl jako ministr školství okamžitě skončit

Ministra školství Mikuláše Beka kritizuje nejen opozice, ale i zástupci koaličních stran, a dokonce už i někteří členové hnutí Starostové a nezávislí. Obhájí M. Bek v senátních volbách svou pozici senátora? Skončí jako ministr?

29.2.2024 v 18:00 | Karma: 25,05 | Přečteno: 697x | Diskuse | Politika

Radek Sárközi

Byla stávka ve školách úspěšná?

Zda byla stávka úspěšná, bude možné zhodnotit až podle toho, zda se podaří školským odborům prosadit všechny původní stávkové požadavky. Odboráři dostali velmi silný mandát. Snad ho nenechají vyšumět v nekonečných jednáních...

10.12.2023 v 18:00 | Karma: 13,61 | Přečteno: 643x | Diskuse | Politika

Radek Sárközi

Stávkuje se za platy kuchařek, nikoliv učitelů. A za kvalitní podmínky pro vzdělávání dětí

Pondělní stávku proti škrtům ve školství by měli podpořit i rodiče dětí. Chystané změny by totiž měly negativní dopad především na kvalitu vzdělávání

26.11.2023 v 19:15 | Karma: 33,63 | Přečteno: 3979x | Diskuse | Politika

Radek Sárközi

Školství vládní prioritou není. Je naopak na úplně posledním místě…

Zatímco na Slovensku se platy učitelů zvýšily o 22 %, českým pracovníkům škol se už dva roky reálné mzdy propadají. Vloni to bylo o 16 %, v letošním roce půjde o 10 %. Ani v roce 2024 to nebude lepší, jak ukazuje návrh rozpočtu.

17.9.2023 v 13:00 | Karma: 35,34 | Přečteno: 3451x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony

11. dubna 2025  18:12

Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...

Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu

14. dubna 2025

Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

Pokud se do pár dní nepohneme, USA ukončí mírové snahy, varoval Rubio

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  12:32

Sledujeme online Spojené státy ukončí úsilí zprostředkovat mír mezi Ruskem a Ukrajinou, pokud během několika dní...

Československá reklama na sklo, rtěnku i avantgardu. Fred Kramer se dočkal výstavy

18. dubna 2025  12:17

Nejvýznamnější reklamní fotograf 50. až 80. let Fred Kramer má první retrospektivní výstavu. Fotil...

Hlavní sezona začíná. Šéfka památkářů radí, kam vyrazit na hrady a zámky

18. dubna 2025  12:03

Hrady a zámky se otevřely před dvěma týdny, skutečný nápor návštěvníků ale začne až na Velikonoce,...

Ukrajina a Spojené státy podepsaly memorandum o nerostných surovinách

18. dubna 2025  7:47,  aktualizováno  11:49

Sledujeme online Ukrajina a Spojené státy podepsaly memorandum o záměru uzavřít dohodu o ukrajinských vzácných...

  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3621x
Budu psát o školství a vzdělávání. Spravuji několik facebookových skupin a didaktických webů - Čtenářská gramotnost a projektové vyučování, Šotkoviny, Elektronické učebnice... Jsem zakladatelem spolku Pedagogická komora.