Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pád SkyEurope: jen vize a odvaha nestačí

Zdá se to docela dávno, ale je to jenom měsíc, co bratislavský soud vyhlásil konkurs na nízkonákladové aerolinie SkyEurope. Tím byl fakticky potvrzen bankrot, který firma vyhlásila pár dnů před tím. Od té doby zabírají novinové titulky úplně jiné události. Navzdory tomu bychom neměli na krach jednoho z našich největších leteckých přepravců tak rychle zapomínat. Můžeme se z něj totiž v mnohém poučit.

SkyEurope doletala.idnes.cz Příčin krachu SkyEurope bylo hned několik – celosvětová krize, pokles zájmu o letenky, konkurence, ale především fakt, že společnost od začátku trpěla nedostatkem kapitálu. Její zakladatelé a manageři tak více než rok sháněli velkého investora. Neúspěšně. Mezi jednáním s finančníky a investory navíc vedení SkyEurope řešilo dluhy za letištní poplatky, nedostatek peněz na mzdy či leasing letadel. I to mohlo mít na konečný výsledek vliv.

 

Většina lidí ovšem nic z toho nezaregistrovala. Naopak. SkyEurope si za krátký čas dobyla významné místo na trhu, dokázala oslovit řadu klientů a v mnoha ohledech se jí vůbec nevedlo špatně. Bohužel to nebyla zdravá firma, a nebyla zřejmě zdravá už v momentě, kdy její zakladatelé sepisovali společenskou smlouvu.

Ti podnikatelé totiž měli bezesporu dobrý nápad. Jen na jeho realizaci neměli dostatek peněz. S elánem, dluhy a leasingy se vrhli do podnikání a… Zákonitě nejprve vytloukali klín klínem, aby za pár let zkrachovali. Dnešní doba, poznamenaná krizí, totiž ambiciózním podnikatelským záměrům odvážných mužů a žen bez peněz příliš nepřeje. Spíše vyžaduje opatrné lidi, specializující se na práci v dlouhodobě fungujících strukturách.

Tohle všechno může zajímat hlavně ekonomy a odborníky na dopravu. Pro větší část lidí jsou výše uvedené informace nezajímavé, jde jim jen o výsledek. A maximálně nezajímavé jsou pro klienty SkyEurope, kteří se dozvěděli, že jejich let byl zrušen a na dovolenou mohou zapomenout, nebo dokonce zůstali se zavazadly někde v cizině na letišti. V takové chvíli člověk opravdu neuvažuje o zákonitostech trhu a podnikatelských záměrech, ale zabývá se zcela logickými otázkami jako: „Kdo mi zaplatí pokaženou dovolenou?“ či „Jak se dostanu domů?“.

Z toho bychom si měli vzít poučení my, politici. Na pořadu dne se totiž opět a znovu objevuje privatizace veřejné, zejména železniční dopravy, opírající se o argumenty, že stát nedisponuje tak kvalitními manažery jako soukromé společnosti, či že státní firmy jsou jaksi zákonitě daleko méně efektivní.

Ne, nebudu v této souvislosti zmiňovat privatizační model, který tiše prosazují někteří pravicoví kolegové. Totiž, že si stát ponechá vše, co je ztrátové a neatraktivní, a ty ziskové spoje získají vybrané soukromé společnosti. Uvažujme o korektní privatizaci. A i tady nám dávají události okolo SkyEurope do ruky hned několik silných argumentů proti.

Tak především, zajištění úplné dopravní obslužnosti nemůže být zákonitě nikdy ziskové. Proto je téměř vyloučeno, že by o něj projevila zájem nějaká kapitálově silná investiční skupina, která si přesně kalkuluje rizika. Zájemci by se tedy rekrutovali z řad odvážných podnikatelů s neortodoxními vizemi, kteří potřebným kapitálem nedisponují. Takových jako byli zakladatelé SkyEurope. Ale ani silná firma, která nevykazuje žádné viditelné ekonomické obtíže, nemůže představovat takovou záruku jako stát. Vzpomeňme si na jednoho z nejúspěšnějších podnikatelů devadesátých let, „krále českých dovolených“ Václava Fischera.

Druhým neoddiskutovatelným faktem je, že jakkoliv je krach sebevětší cestovní kanceláře či aerolinek nepříjemný, jeho následky nejsou tak hrozivé jako krach přepravce, zajišťující dopravní obslužnost. Namísto pár set či tisíc rekreantů se dotkne statisíců občanů, kteří se nemohou dostat do práce, do školy či k lékaři. Tisícovce lidí, kteří se ocitli bez prostředků po evropských letištích, systém pojišťoven, zajišťoven či státních institucí celkem bez problémů pomůže. Se statisíci lidí postižených například čtrnáctidenním výpadkem veřejné dopravy je to samozřejmě horší. Navíc lidé postižení krachem SkyEurope, mohli využít služeb konkurenčních aerolinií. V oblasti veřejné dopravy, obávám se, taková možnost asi nebude.

Úkolem nás politiků je také udržovat v provozu takový systém, ve kterém se občané mohou levně a spolehlivě dopravovat do zaměstnání, škol, ale i k lékaři. Jde o to, aby stát fungoval. Ambiciózní podnikatelské vize s nejistým výsledkem nechme prosím odvážným podnikatelům, a projekty, kde je na prvním místě zisk, zase investičním skupinám. Nechme stát, aby zajišťoval to, co ti první zajistit nejspíš nedokážou, a ti druzí nechtějí, protože by se jim to nevyplatilo. Nikdo z nás snad nechce, aby například České dráhy dopadly jako SkyEurope.

Váš Roman Onderka


Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Roman Onderka | čtvrtek 8.10.2009 8:06 | karma článku: 10,35 | přečteno: 861x
  • Další články autora

Roman Onderka

CZexit? Umanutost extrémistů

Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.

13.8.2021 v 8:37 | Karma: 15,56 | Přečteno: 497x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?

Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.

9.8.2021 v 8:49 | Karma: 12,67 | Přečteno: 381x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře

Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.

6.8.2021 v 9:05 | Karma: 12,45 | Přečteno: 420x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Daně porostou. Jde jen o to, komu

Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.

2.8.2021 v 8:09 | Karma: 11,24 | Přečteno: 431x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Digitální nedaň

Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.

22.7.2021 v 7:07 | Karma: 7,40 | Přečteno: 198x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Koalice napevno určí čas hlasování o vládním návrhu důchodové reformy

30. května 2024

Poslanci ve čtvrtek dokončí první čtení vládního návrhu důchodové reformy, která zvyšuje věk...

Co budou dělat končící europoslanci? Zvažují zkusit politiku i návrat k profesi

30. května 2024

Premium Sedm současných europoslanců z jedenadvaceti se po nadcházejících volbách do parlamentních lavic v...

Otočka v Berlíně: deportace už nevadí. Němci zvažují posílat běžence do Afriky

30. května 2024

Premium V Německu dlouho bylo pravidlem, že britské plány na deportace žadatelů o azyl do africké Rwandy...

Ortel měl hrát v dětském zábavním parku, po tlaku rodičů koncert zrušili

29. května 2024  10:29,  aktualizováno  23:13

Pražský zábavní park Krtkův svět v Horních Měcholupech ohlásil na 7. července koncert. U lunaparku,...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1498x
Brňák tělem i duší, sociální demokrat, politik a zároveň docela obyčejný padesátník. Dříve mimo jiné primátor Brna, v tomto volebním období poslanec PSP.

Seznam rubrik