Pád SkyEurope: jen vize a odvaha nestačí
SkyEurope doletala.idnes.cz Příčin krachu SkyEurope bylo hned několik – celosvětová krize, pokles zájmu o letenky, konkurence, ale především fakt, že společnost od začátku trpěla nedostatkem kapitálu. Její zakladatelé a manageři tak více než rok sháněli velkého investora. Neúspěšně. Mezi jednáním s finančníky a investory navíc vedení SkyEurope řešilo dluhy za letištní poplatky, nedostatek peněz na mzdy či leasing letadel. I to mohlo mít na konečný výsledek vliv.
Většina lidí ovšem nic z toho nezaregistrovala. Naopak. SkyEurope si za krátký čas dobyla významné místo na trhu, dokázala oslovit řadu klientů a v mnoha ohledech se jí vůbec nevedlo špatně. Bohužel to nebyla zdravá firma, a nebyla zřejmě zdravá už v momentě, kdy její zakladatelé sepisovali společenskou smlouvu.
Ti podnikatelé totiž měli bezesporu dobrý nápad. Jen na jeho realizaci neměli dostatek peněz. S elánem, dluhy a leasingy se vrhli do podnikání a… Zákonitě nejprve vytloukali klín klínem, aby za pár let zkrachovali. Dnešní doba, poznamenaná krizí, totiž ambiciózním podnikatelským záměrům odvážných mužů a žen bez peněz příliš nepřeje. Spíše vyžaduje opatrné lidi, specializující se na práci v dlouhodobě fungujících strukturách.
Tohle všechno může zajímat hlavně ekonomy a odborníky na dopravu. Pro větší část lidí jsou výše uvedené informace nezajímavé, jde jim jen o výsledek. A maximálně nezajímavé jsou pro klienty SkyEurope, kteří se dozvěděli, že jejich let byl zrušen a na dovolenou mohou zapomenout, nebo dokonce zůstali se zavazadly někde v cizině na letišti. V takové chvíli člověk opravdu neuvažuje o zákonitostech trhu a podnikatelských záměrech, ale zabývá se zcela logickými otázkami jako: „Kdo mi zaplatí pokaženou dovolenou?“ či „Jak se dostanu domů?“.
Z toho bychom si měli vzít poučení my, politici. Na pořadu dne se totiž opět a znovu objevuje privatizace veřejné, zejména železniční dopravy, opírající se o argumenty, že stát nedisponuje tak kvalitními manažery jako soukromé společnosti, či že státní firmy jsou jaksi zákonitě daleko méně efektivní.
Ne, nebudu v této souvislosti zmiňovat privatizační model, který tiše prosazují někteří pravicoví kolegové. Totiž, že si stát ponechá vše, co je ztrátové a neatraktivní, a ty ziskové spoje získají vybrané soukromé společnosti. Uvažujme o korektní privatizaci. A i tady nám dávají události okolo SkyEurope do ruky hned několik silných argumentů proti.
Tak především, zajištění úplné dopravní obslužnosti nemůže být zákonitě nikdy ziskové. Proto je téměř vyloučeno, že by o něj projevila zájem nějaká kapitálově silná investiční skupina, která si přesně kalkuluje rizika. Zájemci by se tedy rekrutovali z řad odvážných podnikatelů s neortodoxními vizemi, kteří potřebným kapitálem nedisponují. Takových jako byli zakladatelé SkyEurope. Ale ani silná firma, která nevykazuje žádné viditelné ekonomické obtíže, nemůže představovat takovou záruku jako stát. Vzpomeňme si na jednoho z nejúspěšnějších podnikatelů devadesátých let, „krále českých dovolených“ Václava Fischera.
Druhým neoddiskutovatelným faktem je, že jakkoliv je krach sebevětší cestovní kanceláře či aerolinek nepříjemný, jeho následky nejsou tak hrozivé jako krach přepravce, zajišťující dopravní obslužnost. Namísto pár set či tisíc rekreantů se dotkne statisíců občanů, kteří se nemohou dostat do práce, do školy či k lékaři. Tisícovce lidí, kteří se ocitli bez prostředků po evropských letištích, systém pojišťoven, zajišťoven či státních institucí celkem bez problémů pomůže. Se statisíci lidí postižených například čtrnáctidenním výpadkem veřejné dopravy je to samozřejmě horší. Navíc lidé postižení krachem SkyEurope, mohli využít služeb konkurenčních aerolinií. V oblasti veřejné dopravy, obávám se, taková možnost asi nebude.
Úkolem nás politiků je také udržovat v provozu takový systém, ve kterém se občané mohou levně a spolehlivě dopravovat do zaměstnání, škol, ale i k lékaři. Jde o to, aby stát fungoval. Ambiciózní podnikatelské vize s nejistým výsledkem nechme prosím odvážným podnikatelům, a projekty, kde je na prvním místě zisk, zase investičním skupinám. Nechme stát, aby zajišťoval to, co ti první zajistit nejspíš nedokážou, a ti druzí nechtějí, protože by se jim to nevyplatilo. Nikdo z nás snad nechce, aby například České dráhy dopadly jako SkyEurope.
Váš Roman Onderka
Roman Onderka
CZexit? Umanutost extrémistů
Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.
Roman Onderka
Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?
Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.
Roman Onderka
Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře
Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.
Roman Onderka
Daně porostou. Jde jen o to, komu
Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.
Roman Onderka
Digitální nedaň
Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.
Další články autora |
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
Koalice napevno určí čas hlasování o vládním návrhu důchodové reformy
Poslanci ve čtvrtek dokončí první čtení vládního návrhu důchodové reformy, která zvyšuje věk...
Co budou dělat končící europoslanci? Zvažují zkusit politiku i návrat k profesi
Premium Sedm současných europoslanců z jedenadvaceti se po nadcházejících volbách do parlamentních lavic v...
Otočka v Berlíně: deportace už nevadí. Němci zvažují posílat běžence do Afriky
Premium V Německu dlouho bylo pravidlem, že britské plány na deportace žadatelů o azyl do africké Rwandy...
Ortel měl hrát v dětském zábavním parku, po tlaku rodičů koncert zrušili
Pražský zábavní park Krtkův svět v Horních Měcholupech ohlásil na 7. července koncert. U lunaparku,...
Prodej bytu 3+1, 87m2, Wolkerova, Karlovy Vary - Tuhnice
Wolkerova, Karlovy Vary
3 125 000 Kč
- Počet článků 78
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1498x