- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pánové (chlapci), já proti vám nic nemám, jen se musím vždycky smát a kroutit hlavou (asi víte, v jakých směrech, že?) :-) Ty vaše ekonomické poučky, teorie, postuláty a všechen ten balast, vše perfektně zaškatulkováno, odůvodněno, vyargumentováno ... Problém nejspíš bude v tom, že je to, asi, žvanění od zeleného stolu, co říkáte? Nebo jste ve skutečnosti v nějaké té firmě ekonomicky něco tvořili, hýřili nápady a rvali se s konkurencí? Moc bych na to nevsadil. Mám řadu přátel mezi podnikateli. A řeknu vám jedno, co podtrhuje zdravý selský rozum a vydá to za x let studií a čtení knížek s poučkami. I já mám vysokou školu, která mě ale vlastně skoro nic nedala. Nejvíce jen zmatek do hlavy, zda to jejich učení lze nějak využít, takže pochybnosti. Kdybych byl ale přítel Bati a zajímal se o ekonomiku v reálu po jeho boku, tak by mě to dalo stokrát více (teď myslím po ekonomické stránce). A taky bych si tipl, že Baťa neměl žádné ekonomické vzdělání, jinak by nebyl tak schopný!! A víte proč? Protože řada podnikatelů má tak maximálně střední školu, ale oproti jiným lidem mají odvahu, reálné myšlení, ví, jací jsou lidé, jak a proč jednají, nebojí se riskovat a vynalézat „třetí cesty“, jsou to buldoci, rvou se a nevzdávají to! A pak je reálná šance, že se úspěch dostaví, co myslíte? A nějaké školy? Ty přenechají těm inteligentům, kteří poté s vysokou budou něco tvořit dle jejich pokynů a zadání jako jejich zaměstnanci! Oni se vám totiž na ekonomické postuláty a nejrůznější floskule včetně teorií, vykašlou. Nepotřebují je!
A jak jsou na tom ti naši slavní a erudovaní nejrůznější ekonomové? Kolik s těch slovutných lidí, co nám káží ve dne v noci z televizních obrazovek a médií, kolik z nich fakt skutečně podniká (a teď nemyslím nějakou ekonomickou teorii na přednáškách či nějaké shánění klientů, kterým budou radit něco o investování do akcií a pod, kde to mají na bázi provizí i z obchodů, kdy klienta oškubají, ale provizi za špatné poradenství si zaplatit nechají). Já bych řekl, že opravdu reálně z nich nepodniká skoro nikdo. Podnikáním totiž myslím vytváření skutečných hmatatelných hodnot a zaměstnávání lidí (a ne pofiderní hra na akciových trzích).A víte proč si to myslím? Protože oni to všechno precizně znají!! Už o tom určitě i uvažovali, ale pak jim jejich hlava řekla, že teď ještě není ideální čas, špatná fáze cyklu v ekonomice! Burzy kolísají, na cenné papíry není spolehnutí, kurzy měn nestabilní, křivka ekonomického růstu není optimální, může se blížit recese, hrozí nám inflace či deflace, a mohl bych pokračovat v těchto, jak já říkám, ekonomických „nesmyslech“ (no už se těším, jak si to zase od zdejších „ekonomů“ slíznu). Co tito lidé vlastně říkají a dělají? Jen si odůvodňují, že to teď nejde. A nepůjde to podle nich ani za měsíc a ani za rok, protože oni jsou tak zkušení a tak chytří, že najdou důvod, proč to nejde! Fér by bylo přiznat, že na to nemají, že se bojí, že to nezvládnou! Ale oni se rádi schovají za svá moudra a pseudoargumenty. Vždycky si zdůvodní něco a mozek vyšle signál stop! Jsou to poserové a nezačnou nikdy, na obtíž jsou jim jejich „znalosti“!!
A tak vám povím příběh dvou chlapů, velkých „ekonomů“ (otec a syn). Jeden byl povoláním řidič na náklaďák a druhý automechanik. Jaké měli vzdělání a jak rozuměli ekonomice si asi domyslíte. Začínali s podnikáním v autodopravě někdy v roce 1996 a měli jen dvě staré Avie! Dnes syn vlastní jednu z největších speditérských firem v ČR, mají flotilu čítající přes 100 kamionů, nádhernou administračku ve velkém areálu hned u dálnice na nejdražších pozemcích, vlastní myčku na nákladní auta, nějakou čerpací stanici a další aktivity související s dopravou! Ten člověk, o kterém vám chci vyprávět, dnes zaměstnává okolo 200 lidí! Ale zpět do jejich začátků. Jeden jezdil, jeden opravoval auta a sháněl náhradní díly kde se dá, po večerech se učili něco o účetnictví, fakturaci, byrokracii. Shodou náhod mě a je svedla cesta dohromady. Tenkrát jsem rozjížděl pobočku rakouské firmy v Brně a potřeboval jsem k nám, pro své zákazníky, vozit zboží z rakouského Wiener Neudorfu (zboží na paletách větších rozměrů). A oni mě nabídli své služby! A já, když jsem viděl „Pata a Mata“ v akci, tak se mě hned zalíbili. Tenkrát jsem ještě vozil zboží jen dvakrát týdně a stačilo na to jedno až dvě nákladní auta. A tak jsem pánům dal možnost, ať se ukáží! Byli přesní, precizní, bylo na ně spolehnutí a zboží měli zákazníci vždy včas. Nebyli nejdražší a nebyli nejlacinější. Cenově se nepodbízeli (asi znali svou hodnotu). Byl jsem s nimi spokojen, prakticky jsem vyčerpal veškerou jejich kapacitu. Oni měli záruku trvalé práce i záruku, že za své služby dostanou řádně a včas zaplaceno. Pak jsem začal potřebovat už kamion, Avie nestačili (jezdili pro mě i jiní dopravci). Moji tehdá už přátelé přibrali další dva lidi a koupili si svůj první, už skoro odepsaný, kamion! A tak spolupráce pokračovala (postupně měli druhý kamion a více náklaďáků i lidí, ale žádný strmý nárůst a nic nového, vše financovali z vlastních zdrojů, žádné půjčky). Takto se to táhlo asi 6 let. Tenkrát mě zvonilo u dveří spoustu špeditérů a holedbali se, co všechno umějí. Některé jsem i vyzkoušel, jak to většinou dopadlo vám asi nemusím moc popisovat. Tlak ze strany rakouské matky byl také silný, rakouští speditéři pro mě chtěli pracovat. Já odolal, vytrval a hájil zájmy mojich českých kamarádů. Po asi šesti letech jsem na základě manipulací, pomluv a nekalých praktik byl nucen z firmy odejít. Mě to až zas tak nemrzelo. Když bojujete čestně a šlapete na kuří oka nejrůznějším sígrům, tak se vám to, často, přihodí. Také nový jednatel, který nastoupil po mě (můj obchoďák), rakušákům českou pobočku do roku a dne vytuneloval. Ale o tom jsem nechtěl hovořit. Chtěl jsem hovořit o těch několika důstojných pánech, kteří nasazovali krk, měli píli a odhodlání pro to, aby doprava fungovala a aby moji zákazníci byli spokojeni. Tenkrát se oni vypracovali ve stabilní menší společnost a jejich rozvoj neskočil. Dnes již jsou dávno za vodou a patří k nejrenomovanějším dopravcům.
Není divu, bez znalostí o trhu, bez znalostí ekonomiky. Dělali, postupovali a rozhodovali na základě citu a snažili se jen minimalizovat veškerá možná rizika, bez úvěrů (alespoň v počátcích), bez jakýchkoliv přehnaných požadavků, zato se zdravým selským rozumem, s odhodláním, s poctivostí i s pokorou dosáhli něčeho, co je opravdovým hrdinstvím a co se jen tak někomu nepodaří!! Výsledek jejich práce nebyl vyčten z knih a z přednášek ekonomů. Byl to jejich instinkt, víra v něco, přesvědčení, atd.
Dnes má firma pořád jen jednoho jediného majitele a jednatele, základní český kapitál firmy v roce 2008 byl přes 32 milionů Kč (obchodní věstník). A já jsem moc rád, že jsem měl tu čest s nimi začínat, nějakou dobu spolupracovat a snad jsem jim i malým dílem dopomohl k tomu, kde jsou dnes.
A když dnes zaklepu šéfovi této firmy na dveře (dlouhou dobu jsme se neviděli a od konce roku 2001 spolu již nespolupracujeme), tak si na mě rád udělá chvíli čas. A myslím, že kdykoliv. A to mě hřeje u srdce!
Další články autora |
ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat:
65 000 - 75 000 Kč