Nevěř všemu, co se píše

Ministerstvo dopravy připravilo pro řidiče pěkný špek. Na svých webových stránkách uvádí doslova: “U dvoukolových a tříkolových vozidel bude od 1. ledna 2022 řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel 

s konstrukční rychlostí více než 25 km/h – pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba.”

Přejdu teď fakt, že výraz “konstrukční rychlost” se už dávno nepoužívá a samo ministerstvo jej před lety změnilo na “nejvyšší povolenou rychlost”. Mnohem významnější je fakt, že toto tvrzení není pravdivé. Proč? No proto, že ustanovení § 3 odst. 3 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v aktuálním znění říká, že “řídit motorové vozidlo může pouze osoba, která je držitelem řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu motorových vozidel”.  A tohle ustanovení nikdo dosud nezměnil. Pokud by měla být pravda, to, co ministerstvo na svém webu uvádí, pak by citovaná věta ze zákona musela pokračovat slovy “to neplatí, řídí-li osoba dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h”.

Pozice řidiče se změnila, a to k horšímu, protože zatímco doposud k řízení zmíněných vozidel postačovala skupina AM, od Nového roku bude muset být řidič držitelem nejméně skupiny A1.

Navíc, vozidla zařazená do skupiny AM může řídit každý držitel řidičského oprávnění jakéhokoliv rozsahu (s výjimkou případu, kdy má jen skupinu T). Čili nemusí být přímo držitelem skupiny AM. Ale nově bude muset mít ve svém řidičském průkazu zapsanou skupinu A1. Brzy tedy budeme v absurdní situaci. Dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h bude moci řídit držitel nejméně skupiny A1, zatímco k řízení stejných vozidel s nejvyšší povolenou rychlostí převyšující 25 km/h bude postačovat skupina AM (a jakákoliv jiná skupina kromě T).

A co se stane, když někdo uvěří Ministerstvu dopravy, bude řídit dvoukolové nebo tříkolové motorové vozidlo s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění nejméně skupiny A1 a bude při tom přistižen policií? Ve správním řízení dostane pokutu 25 až 50 tisíc Kč, zákaz řízení motorových vozidel na 1 až 2 roky a 7 bodů. A může si jít stěžovat, že tak činil proto, že uvěřil národní autoritě, která má silniční provoz v gesci. Otázkou je kam, a také co mu to bude platné. 

Dovětek pro odborníky: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech dává možnost členským zemím, aby ve svých národních předpisech zakotvily možnost řídit dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h bez řidičského oprávnění. Tak to má například Rakousko. Ale to to má také, na rozdíl od nás, ve svém zákoně jasně uvedeno.

U nás stále platí, že pro řízení jakéhokoliv motorového vozidla se vyžaduje řidičské oprávnění. Co je motorové vozidlo určuje § 2 písm. g): “motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus”. A zmíněná Směrnice EP, článek 4, odst. 1: “Řidičský průkaz podle článku 1 opravňuje k řízení vozidel s vlastním pohonem v níže definovaných skupinách. Může být vydán od dosažení minimálního věku uvedeného u jednotlivých skupin. „Vozidlem s vlastním pohonem“ se rozumí jakékoli samohybné vozidlo pohybující se po komunikaci vlastní silou, jiné než kolejové vozidlo.”

A pak se divme, že to na našich silnicích vypadá tak, jak to vypadá. Když to u nás řídí tací odborníci.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Robert Kotál | pondělí 27.12.2021 10:52 | karma článku: 21,48 | přečteno: 777x
  • Další články autora

Robert Kotál

Mentorem snadno a rychle

19.4.2024 v 8:18 | Karma: 11,09

Robert Kotál

Parkovací brzda

2.3.2023 v 17:48 | Karma: 14,54

Robert Kotál

Autoškolství dříve a dnes

20.4.2022 v 7:48 | Karma: 14,32

Robert Kotál

Přes plnou čáru

10.1.2022 v 10:57 | Karma: 16,80