Nevěř všemu, co se píše
s konstrukční rychlostí více než 25 km/h – pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba.”
Přejdu teď fakt, že výraz “konstrukční rychlost” se už dávno nepoužívá a samo ministerstvo jej před lety změnilo na “nejvyšší povolenou rychlost”. Mnohem významnější je fakt, že toto tvrzení není pravdivé. Proč? No proto, že ustanovení § 3 odst. 3 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v aktuálním znění říká, že “řídit motorové vozidlo může pouze osoba, která je držitelem řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu motorových vozidel”. A tohle ustanovení nikdo dosud nezměnil. Pokud by měla být pravda, to, co ministerstvo na svém webu uvádí, pak by citovaná věta ze zákona musela pokračovat slovy “to neplatí, řídí-li osoba dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h”.
Pozice řidiče se změnila, a to k horšímu, protože zatímco doposud k řízení zmíněných vozidel postačovala skupina AM, od Nového roku bude muset být řidič držitelem nejméně skupiny A1.
Navíc, vozidla zařazená do skupiny AM může řídit každý držitel řidičského oprávnění jakéhokoliv rozsahu (s výjimkou případu, kdy má jen skupinu T). Čili nemusí být přímo držitelem skupiny AM. Ale nově bude muset mít ve svém řidičském průkazu zapsanou skupinu A1. Brzy tedy budeme v absurdní situaci. Dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h bude moci řídit držitel nejméně skupiny A1, zatímco k řízení stejných vozidel s nejvyšší povolenou rychlostí převyšující 25 km/h bude postačovat skupina AM (a jakákoliv jiná skupina kromě T).
A co se stane, když někdo uvěří Ministerstvu dopravy, bude řídit dvoukolové nebo tříkolové motorové vozidlo s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění nejméně skupiny A1 a bude při tom přistižen policií? Ve správním řízení dostane pokutu 25 až 50 tisíc Kč, zákaz řízení motorových vozidel na 1 až 2 roky a 7 bodů. A může si jít stěžovat, že tak činil proto, že uvěřil národní autoritě, která má silniční provoz v gesci. Otázkou je kam, a také co mu to bude platné.
Dovětek pro odborníky: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech dává možnost členským zemím, aby ve svých národních předpisech zakotvily možnost řídit dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h bez řidičského oprávnění. Tak to má například Rakousko. Ale to to má také, na rozdíl od nás, ve svém zákoně jasně uvedeno.
U nás stále platí, že pro řízení jakéhokoliv motorového vozidla se vyžaduje řidičské oprávnění. Co je motorové vozidlo určuje § 2 písm. g): “motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus”. A zmíněná Směrnice EP, článek 4, odst. 1: “Řidičský průkaz podle článku 1 opravňuje k řízení vozidel s vlastním pohonem v níže definovaných skupinách. Může být vydán od dosažení minimálního věku uvedeného u jednotlivých skupin. „Vozidlem s vlastním pohonem“ se rozumí jakékoli samohybné vozidlo pohybující se po komunikaci vlastní silou, jiné než kolejové vozidlo.”
A pak se divme, že to na našich silnicích vypadá tak, jak to vypadá. Když to u nás řídí tací odborníci.
Robert Kotál
Není „Béčko“ jako „Béčko“ aneb na jaká vozidla se vztahuje oprávnění „B“
Ve své praxi se často setkávám s tím, že pokud někdo v autoškole získá skupinu C nebo třeba A, většinou je mu jasné, jaká vozidla s takovým řidičským oprávněním může řídit.
Robert Kotál
Zimní pneumatiky: pravda a mýty
Zima se blíží a já sleduji „zaručené“ informace o používání zimních pneumatik. Od laických moderátorů, ale i od „opravdových expertů“. Bohužel, často jeden větší nesmysl než druhý.
Robert Kotál
Jak se řídí v Irsku
Irové dodržují pravidla silničního provozu, ale jen ta, o kterých jsou přesvědčeni, že mají bezpečnostní význam. Málo blikají a na křižovatce většinou nevíte, kam auto před vámi pojede.
Robert Kotál
Mentorem snadno a rychle
S novým rokem se snížila věková hranice pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Má to ale háček. Pokud řidiči ještě není 18 let, musí jezdit s mentorem.
Robert Kotál
Parkovací brzda
Před nedávnou dobou se v Praze odehrála velmi smutná událost. Taxikář nezajistil (nebo zajistil nedostatečně) svůj vůz proti pohybu a ten se bez jeho přítomnosti rozjel.
| Další články autora |
Král perverze stvořil hrdou nadsamici. Feministky ho nesnášely
Seriál Rafinovaný provokatér, nebo oplzlý šovinista se slabostí pro nacistickou estetiku? Snímky Helmuta...
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla
V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s...
To nebylo ani za Zemana. Pavel si přisuzuje roli, která mu nepřísluší, říká politolog
Premium Prezident Petr Pavel v pondělí uvedl, že pokud by Andrej Babiš nebyl schopen vyřešit svůj střet...
OBRAZEM: Prezidenti, Turek i Kalousek s Babišem. Kdo nechyběl na Dukově pohřbu
S kardinálem Dominikem Dukou se v sobotu v katedrále sv. Víta na Pražském hradě rozloučily stovky...
Polsko uzavřelo některá letiště, kvůli ruskému útoku na Ukrajinu vzlétly i jeho stíhačky
Téměř po celé Ukrajině se v noci spustil letecký poplach. Rozsáhlý dronový útok zasáhl například...
Bitvu plešatců s přísavkami rozhodl trénink s ledničkou. Lesklé lebky měly sraz
Každý rok se v Japonsku sjedou na jedno místo členové unikátní asociace, aby vzdali hold životnímu...
Smrt na Lipně. Cizinec sjel v autě do přehrady, neštěstí vyšetřuje policie
V Horní Plané na Českokrumlovsku v úterý večer zemřel starší cizinec, který u přívozu sjel s...
Ronaldo po boku prince povečeřel v Bílém domě. Setkal se s ním i syn, chlubil se Trump
Hvězdný portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo se v úterý zúčastnil setkání mezi americkým...

Prodej, louka, 5 869 m2, Zdíkov - Nový Dvůr
Zdíkov, okres Prachatice
2 629 312 Kč
- Počet článků 36
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1275x



















