Co se to dítě ve škole vlastně učí?!
Co to skryté kurikulum je? Zjednodušeně řečeno je to obsah, který si žáci ze školy odnášejí, aniž by to sama škola zamýšlela. Jedná se o oblast chování, respektování autority a norem, akceptaci psaných i nepsaných pravidel a mnoha jiných. Malý příklad: například v německých celodenních školách je zvykem, že učitel obědvá se svými žáky u jednoho stolu. To se u nás nenosí a nedávno jsem ve školní jídelně dokonce viděl, že učitelé jedí ve své vlastní místnosti, označené nápisem „jen pro zaměstnance“. Samozřejmě jsem slyšel mnohokrát, že učitelé „chtějí mít klid alespoň při obědě“. Jinde se učitelé zase zamykají v kabinetu o velké přestávce, protože „chtějí mít klid alespoň na svačinu“. Ano, přece je při jídle nebudou otravovat jejich vlastní žáci! Jak zmíněné případy působí na klima školy, je zřejmé. Je také jasné, že někde to jde, jinde ne a je to tedy především o učitelích a jejich vztahu k žákům, a v neposledním případě se tu projektuje i vzdělávací filozofie konkrétní školy (v některých případech i její neexistence).
Na skryté kurikulum jsem si také vzpomněl, když mi kamarádka vyprávěla o své dceři, jedničkářce. Ve třetí třídě jim učitelka zadala jako úkol ten tradiční a nesmyslný čtenářský deník. Naše jedničkářka si koupila malý sešitek, do kterého napsala několik obsahů knih – a dostala ve škole jedničku. Její vztah ke čtení to samozřejmě nějak nevylepšilo. Maminku onehdy šokovala tvrzením, že se jí jedna kniha líbí „protože se s ní dobře hází“. Rok se sešel s rokem a je tu opět stejný úkol – čtenářský deník. Jak to vyřešila naše žákyně ve čtvrté třídě? Koupila si větší sešit, opsala do něj slovo od slova ten předchozí, přikreslila obrázky – a opět dostala jedničku. Aniž by za celý rok přečetla jednu jedinou knihu.
Co se žákyně naučila? Mnoho věcí! Napadá mě třeba to, že formální a nesmyslné úkoly je nejlépe řešit formálně. Také to, že stará věc, ale s novým obalem, se dobře „prodává“. Také si už na prvním stupni čuchla k oblíbené strategii našich žáků, zvané „minimax“: minimální úsilí, maximální účinek. Pochytila základy našeho českého „jak přečůrat byrokrata“. Vidím do budoucnosti a představuji si ji na gymnáziu, kde v perfektní grafice předává učitelce svůj čtenářský deník, kde stále figurují ty stejné knížky pro děti, nečtené, ale dobře formálně zpracované – a opět dostává jedničku. To už bude vědět, že nemusí věci dělat tak, jak umí nejlépe, ale tak, aby byl učitel spokojený. A ten dnešní se spokojí opravdu s málem a ošulit se dá s prstem v nose. Bude ho tedy oprávněně považovat za pitomce a nekňubu. Naše žákyně bude plně využívat stránky jako seminárky.cz, kde je v sekci „obsahy a rozbory děl“ plných 2537 položek! O lásku ke čtení nejde, u nás se přece vzděláváme jinak! Žáci a studenti nečtou knihy ani původní zdroje, mají přece zapsané výklady učitele, stažené jeho powerpointové prezentace a učí se zpracované otázky, které sami nevytvoří, ale které si navzájem prodávají a kupují. A kdo ví, jednou si třeba naše žákyně zaplatí i napsání diplomové práce. Jinak by to přece bylo moc čtení. Vítejte v českém školství!
Robert Čapek
Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?

První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.
Robert Čapek
Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje

I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)
Robert Čapek
Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!

Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.
Robert Čapek
Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?

Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.
Robert Čapek
Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.
Další články autora |
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni
Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...
VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot
Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...
Děti v krizi. Je čas zakázat mobily ve školách?
Nedostatek spánku, sebepoškozování nebo myšlenky na sebevraždu. Podle průzkumu Centra sociálních...
ANALÝZA: Tuskův volební bolehlav. Čísla jsou na straně Kaczynského pěšáka
Premium Polsko má za sebou první kolo voleb a i přes vítězství si primátor Varšavy a stoupenec vládnoucí...
O post polského prezidenta se utkají Trzaskowski a Nawrocki, potvrdilo sečtení všech hlasů
Nedělní první kolo prezidentských voleb v Polsku vyhrál kandidát vládnoucí proevropské Občanské...
Odklad stavby Dukovan může vést k nedostatku elektřiny, varoval Pavel
Odklad nebo dokonce zmražení stavby dvou nových bloků jaderné elektrárny Dukovany může přinést...

Prodej stavebního pozemku, 964 m2, ul. Junácká, Ostrava - Stará Bělá
Junácká, Ostrava - Stará Bělá
4 029 900 Kč