Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!
Protože nyní máme domškoláky z celé populace, je dobré se poučit. Většina domácích školáků je po přestupu do klasické školy charakterizována jako vyrovnanější a komunikativnější, jako děti, které studium zvládají lépe než ostatní a navíc k němu mají i více zájmů. Jak to ty maminky a tatínkové dělají? Protože učitel by měl být odborníkem na vzdělávání, není ostudou nabrat zkušenosti, které nám chybějí. Jako učitelům, ale i jako rodičům. Co je tak výhodného na domácím vzdělávání a co nyní zažijí sami žáci?
Především je to domácí prostředí a množství možností voleb. Kde budu číst, kdy, v jaké poloze, co u toho budu poslouchat – to všechno jsou volby, které jsou ve škole žákovi většinou zapovězeny. Včetně toho, že začíná pracovat kdy on chce a končí, kdy je hotový. To je velmi výhodná časová efektivita: žák nemusí na nikoho čekat, ani není pod tlakem, že někdo čeká na něho.
A pak je tu velmi silný prvek individualizace. Dítě si doma vybírá to, co chce (číst, malovat, počítat) a dělá to v obtížnosti a tempu, které mu vyhovuje. To souvisí se způsobem vzdělávání: doma je zkrátka učení šité na míru. Komu to pomůže, může si věci nakreslit jako schéma, jiný si raději najde edukační video na Youtube. Když mě bolí ruka, odložím tužku. A ti, co jsou doma s dítětem (tedy rodiče), většinou mají dobrou představu, kolik času se dokáže soustředit a kdy už je lépe volit relaxační, oddychovou pasáž. A když ne, dítě si řekne samo – na rozdíl od školy to nikdo nepovažuje za nehoráznost.
Výhoda domácího učení také je, že ve škole je až příliš věcí jenom „jako“, zatímco doma probíhá mnoho situací, které jsou reálné. Pokud vyjdu před dům, mám tam trávník nebo v lepším případě kus přírody nebo zahradu. Pokud vejdu do koupelny, mám tam vodu, vanu a plno chemie. Rodiče dělají doma praktické věci: vaří, opravují, pracují. To děti mohou dělat s nimi.
I když vzájemné učení, které probíhá při kvalitní výuce ve třídě, se nedá doma nahradit, jsou tu i pozitivní aspekty. Jedním z nich je odpovědnost. Doma se žák za nikoho neschová. Nemůže projít vyučováním, aniž by cokoliv řekl nebo cokoliv udělal, jako u frontální výuky ve škole. Když bude dělat herbář, experiment s hlínou, pozorování akvária nebo model auta, nikdo to za něj neudělá. Proto by ho práce měla zajímat a bavit, neboť pak je odpovědnost spojená s pozitivní emoci. Ne nucenou prací pod pohrůžkou trestu! Připravujeme myslící a motivovanou osobnost, ne otrocky pracujícího jedince.
V současné situaci také učitelé promýšlejí, jak domácí práci žáků hodnotit. Vezměme si opět příklad z domškoláků! Ti jsou hodnoceni především na základě portfolia. To znamená výběru produktů své práce: obrázků, skládanek, projektů, myšlenkových map a podobně. Tohle by mohl žák sdílet, evidentně později předložit. Zpátečnický rodič chce po učiteli, aby jim domů posílal úkoly, pak je opravoval a známkoval. U všech bohů! Děti jsou doma a ještě za nimi pronikne ze školy duch mizerné edukace? Pokud už děti dostanou úkoly, měly by být takové, aby 1) nevyžadovaly kontrolu „správně / špatně“, 2) je v nich klíč, aby si žáci mohli řešení, postup kontrolovat sami. Mají být tvořivé, kreativní, individuální! A v každém případě se vyhýbejme výkonovému hodnocení.
Některé školy a učitelé, místo aby využili výhody domácího vzděláváni, se snaží narvat do domovů školní móresy. Žáci jsou na sluchátkách podle rozvrhu, musí fotografiemi dokumentovat tělocvikáři, že cvičí, vyplňují pracovní listy s okamžitým odesláním nebo odevzdáním do šibeničního termínu, všichni dělají stejné věci ve stejné obtížnosti. Ukazuje se, že kdo učil blbě ve škole, bude pravděpodobně blbě učit i online.
Takže: jaké jsou rady pro učitele, kteří jsou nyní externími lektory domácích školáků? Netlačte na děti, nechte jim čas, iniciativu a volbu. Plně zapojte domácí prostředí, nezapomeňte, že tohle je i čas pro rodinu. Ať maminka vezme dceru do kuchyně nebo do zahrady, ať táta otevře bednu s modely tanků nebo vyštrachá verneovky. A do toho učitel se svými zábavnými úkoly jen připomíná existenci svého oboru. Tohle je odkaz na dokument o záchraně pralesa, tohle bude za týden naše společná virtuální učebna, kde si řekneme, co jsme četli, támhle je odkaz na dobrou online únikovou hru s historickým tématem nebo strategickou hru na téma železniční dopravy. Výuka má být hravá a zajímavá i ve škole a na tom se nic nezměnilo, i když jsou děti doma. Nestavme před rodiči Potěmkinovu vesnice smrští formálních a zbytečných úkolů. Kvalita neznamená, že žák má navalený objem práce, který ho k předmětu na hodiny přiková! Kvalita znamená, že bude zadanou činnost vykonávat se zájmem a radostí.
Robert Čapek
Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?

První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.
Robert Čapek
Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje

I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)
Robert Čapek
Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?

Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.
Robert Čapek
Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.
Robert Čapek
Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace

Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Rusko bombardovalo východ Ukrajiny, obě země na sebe v noci útočily drony
Sledujeme online Nejméně tři mrtvé civilisty a čtyři raněné si vyžádalo ruské bombardování města Kosťantynivka v...
Česká pošta sníží ztrátu, Balíkovna má potenciál, míní generální ředitel Štěpán
V Otázkách Václava Moravce generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán informoval, že se v...
K papežovu hrobu míří řady věřících. O začátku konkláve se rozhodne na začátku týdne
Přímý přenos Na 200 tisíc lidí se v neděli opět sešlo ve Vatikánu na Svatopetrském náměstí a jeho okolí, aby...
Konflikt v baru skončil potyčkou. Dva lidé jsou pořezaní, čtyři zadržela zásahovka
Policie vyšetřuje konflikt z Milevska na Písecku, kdy u baru Froll v neděli nad ránem zůstali po...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!