Měli jsme ty nejlepší úmysly. Dopadlo to jako vždycky.
Prezentace byla podrobná. Sociální bydlení by mělo začít fungovat od ledna 2017, a podle představ autorů - MPSV a spol., by mělo mít tři stupně. Potřební v tísni by podle své situace měli mít možnost získat krizové bydlení, sociální byt či dostupný byt. Poskytnout by je měly obce. Alespoň podle náměstkyně MPSV Zuzany Jentschke Stöcklové. Podle náměstkyně ministra pro lidská práva Kateřiny Valachové by obrysy zákona mohla vláda dostat v červnu, do konce letoška by pak mohly být na stole paragrafy. „Velmi proto potřebujeme, aby vláda měla jasný názor jak dál už v únoru,“ dodala Valachová. Ministerstvo pro místní rozvoj podle své náměstkyně Kláry Dostálové o programu ještě s unií jedná. Počítá se zatím s částkou kolem 338 milionů eur (nyní asi 9,38 miliardy korun) a se vznikem čtyř tisíc bytů. Podpora se ale nebude týkat Prahy. Další sumy mají plynout do zateplování či rekonstrukcí.
Souhlasím, že "vláda potřebuje mít jasno" co nejdřív. Tento rozsáhlý materiál však jasno nepřinese. Opakovaně namítáme, že jasnou by mohl přinést stručný materiál - "Rámec dostupného a sociálního bydlení v ČR". ten by obsahoval výčet úkolů legislativních a nelegislativných s krátkým popisem předpokládaného cíle řešení a jeho praktické funkce. 10 stránek, ne více. A termíny s odpovědností za předkládání jednotlivých materiálů.
Vrťme se ale k semináři. Otázky, na které dámy odpověď nepřinesly, přetrvávají.
Především - pro všechny skupiny potřebných dle návrhu platí: Obec certifikuje potřebné občany, to je obvyklé i v zahraničních modelech. Shledá-li sociální potřebnost, zajistí potřebnému bydlení.
Jak a kde byty získá je nejasné.
V roce 1991 bylo 1,7 milionu státních bytů bezpodmínečně převedeno do majetku obcí. Platilo v nich až do roku 2005 v podstatě neekonomické regulované nájemné, což v mnohých městech a obcích činilo z bytového hospodaření černou díru na peníze. Domy, zejména paneláky bylo třeba zateplit, modernizovat, rekonstruovat, tedy miliony až miliardy investic. A tak obce privatizovaly téměř celý svůj bytový fond. Dnes (až na výjimky třeba v Bohumíně) žádnými byty nedisponují.
Kde tedy vezmou byty pro potřebné?
První možností je smlouva s privátními poskytovateli. Tu uzavírá s pronajímatelem obec a tím přejímá odpovědnost za ubytovaného sociálně potřebného. Není to snadné. Vyvstává řada otázek. Kdo odpovídá pronajímateli za případné pohledávky na nájemném? Kdo odpovídá za dodržování dobrých mravů a pravidel občanského soužití? Nebylo by třeba zákonem takový speciální nájem a podnájem bytu se sociálním určením upravit?Nebo koncipovat vzorovou, rámcovou smlouvu? Ovšem pronajímatele nelze k takovému kroku donutit. Půjde tedy o asi "transformaci" stávajících ubytoven, o jejich legalizaci na smluvní ubytování pro obec, kdy pronajímatel bude jen dohlížet a inkasovat, odpovědnost za správu a provoz přejde na obce? O tom nebyla na semináři řeč. Ale v praxi to tak může dopadnout. Jinak obec povinnost "zajistit bydlení" nesplní.
Bude mít obec jiná práva, jiné nástroje? Právo iniciovat výstavbu levných dostupných bytů? Bude mít v mnoha zemích obvyklé právo založit neziskovou společnost s vlastní právní subjektivitou a zvláštním režimem, kdy správcem vystavěných bytů bude nevládní nezisková organizace?Nebo musí být přímým investorem? O tom koncepce mlčí.
Zdá se, že jde o koncepci tvořenou sice s přihlédnutím k odborníkům praxe ovšem s vizí státního úředníka, který se v tomto sektoru nikdy nepohyboval.
Pokud by obec chtěla postavit alespoň některé byty, pak Státní fond rozvoje bydlení připravuje učité programy, ovšem s kapacitou nepříliš významnou.
Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj pak hovořila o případné možnosti čerpat na podporu výstavby až 9 miliard korun. Půjde o přímé investice? Nevyužije stát například sociálního bytového družstva, popřípadě jiného modelu, třeba po vzoru britských bytových asociací? Tam se spojují veřejné a soukromé prostředky, pracuje se s úvěrem spláceným v nájemném. Skupiny lidí s nižšími ale existujícími příjmy jsou schopny část financování unést. Přestěhují-li se, dostanou splacený úvěr zpět. V družstvech jde o známý model včetně určitého finančního vkladu a splácením úvěru zahrnutého v nákladovém, tedy nižším nežli tržním nájemném . Systém fungující, osvědčený. S tímto objemem prostředků, kdy paní Dostálová hovořila o 4000 nových bytů se dá postavit nejméně trojnásobek. Možná i více. Toto bydlení je vhodné jak pro mladé lidi, tak pro seniory. Zvláštní postavení by pak mohla mít obec, která by mohla získat část takových bytů do své přidělovací kompetence. O tom jsem se v koncepci nedočetl.
Je moc dobré po ročním otálení a utajovaném jednání pracovních skupin jít s takovou koncepcí do vlády? Ač čas není náš přítel, osobně bych preferoval, aby si vláda primárně schválila onem zmíněný rámec pro dostupné a sociální bydlení. Šlo by vlastně o odůvodněný výčet legislativních i nelegislativních opatření včetně odpovědností kdo dílčí materiály či návrhy zákonů předloží a kdy. To by přineslo záruku komplexnosti řešení, která je dnes nejasná, je-li vůbec žádná. A odborná veřejnost by netrpěla nejasnými obrysy zvoleného modelu.
Nespatřuji jediný rozumný důvod, proč by takový ucelený a funkční rámec nemohl být přijat. Chceme být standardní evropskou zemí s moderní bytovou politikou? Tak nevytvářejme modely unikátní a přikloňme se k osvědčeným modelům moderních zemí.
Sociálním bydlením se v nich rozumí nejen ono sociální dno, ale i sektor neziskový, kam se lze ode dna odrazit, ale kde může důstojně bydlet občan s nižšími příjmy.
V Evropě fungují tyto modely více než 150 let. V Británii je více než 2,5 milionu bytů vlastněných bytovými asociacemi, svým charakterem se blížící družstevním principům. Švédsko má 344 tis. bytů družstevních, Norsko 440 tisíc. Jde o byty s ekonomickým nájemným. 35% bytů v Holandsku jsou byty sociální, vesměs vlastněné místními bytovými korporacemi. V Lucembursku je takových bytů 8%, ve Francii pak ve speciálním nájmu (HLM systém) 16 % z celkového počtu bytů. Sousední Rakousko má pak v tomto setokru 23% bytů, vesměs spravovaných bytovými družstvy. Jsou toto argumenty, které mohou ministerstva ignorovat? Je zřejmé, že tento sektor si žádá cca 10% z celkového počtu bytů v ČR. Samozřejmě v řádu mnoha let. Ale odklad si již nemůžeme dovolit. Nespokojenost, sociální nepokoje, to by nás při nečinnosti čekalo. Nebo chtějí ministerští éčit zhoubnou chorobu zaříkáváním?
Sám v to něvěřím. Politici jistě chtějí být úspěšní, schází jim ale pokora připustit si, že tento problém nelze řešit teoretickým, v praxi neověřeným modelem, ale osvědčenou metodou.
Doufám proto, že proběhlý seminář připoměl, že koncepci je třeba dopracovat v ucelený funkční celek. Nedostatky nefunkčních opatření se totiž neprojeví ihned ale v řádu několika let. Času jsme promeškali již mnoho. Proto doufám, že tato vláda schová aroganci moci i ješitnost do šuplíku a ještě se nad návrhem koncepce zamyslí. Jinak bude bohužel platit vstupní heslo: "Měli jsme ty nejlepší úmysly ale dopadlo to...jako vždycky".
Ivan Přikryl
Máte po přečtení článku pocit, že je starý již 9 let? Já ne!
Kdyby nešlo o vážnou věc, je to k smíchu. Politici, vždy převážně laici, vždy se zvolením stanou všeználky .Téměř bez výjimky od roku 1990 dodnes. Nevidí za hranice naší země a výsledek je jasný. Nedostupné bydlení.
Ivan Přikryl
Už jsem z toho NERVozní.
Do problémů s bydlením mluví kde kdo. Povolaní, ti, kteří by měli být kompetentní (jedni ex lege-vláda druzí ex privata industria, jaksi z vlastní vůle, cítivše se povolaní-ministři a jejich rádci). A také NERV.
Ivan Přikryl
Krátkodobé pronájmy? Rozhodně ne na turistický pobyt či Airbnb.
Sdílená ekonomika je fenomén současnosti. Uber jezdí na letiště a hádá se s taxikáři. Podnikatelé kupují byty a prostřednictvím aplikací je nabízejí ke krátkodobým pobytům. Ministerstvo pro místní rozvoj mlčky přihlíží, jako vždy.
Ivan Přikryl
Zoufalství českých politiků v bytové politice. Epilog?
Mám obavy, že o epilog nejde. Nevšímavost politiků s rituálními tanci okolo "rozvratu" veřejných financí dává prý vládě titul neřešit nic jiného. Ne, nechci tu situaci zlehčovat. Ale pokračování tohoto příběhu je rizikem.
Ivan Přikryl
Zoufalství českých politiků v oblasti bydlení- pokračování čtvrté.
Další pokus přimět vládu a politiky se odehrál v roce 2018. Kdybych měl publikovat všechny materiály té doby, tak už by to zoufalství bylo chronické. Kdo opravdu tu sérii článků čte chápe, že jasně říkají co je třeba. Dodnes marně
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Další zádrhel v digitalizaci stavebního řízení. ÚOHS zarazil zakázku
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna ve čtvrtek zamítl problematickou...
Von der Leyenová pod palbou kritiky. V debatě ji ostřeloval socialista Schmit
Brusel ve čtvrtek odpoledne hostil velkou debatu kandidátů na předsedu Evropské komise. O druhý...
Alternativu pro Německo vyloučili z europarlamentní frakce, chce se odvolat
Europarlamentní skupina Identita a demokracie s okamžitou platností vyloučila Alternativu pro...
ANALÝZA: Britská agonie končí. Konzervativci kráčejí pro volební výprask
Premium Čtrnáct let trvající vláda konzervativců nad Velkou Británií se chýlí ke konci. Premiér Rishi Sunak...
Prodej bytu 1+1, 32m2 Kladno Rozdělov, ul. Míru
Míru, Kladno
2 699 000 Kč
- Počet článků 194
- Celková karma 11,50
- Průměrná čtenost 906x