Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proč nejezdím do práce vlakem?

Vlaky mám rád od dětství. Každá cesta byla pro mne dobrodružstvím a to mi zůstalo až do dneška. I dnes tedy využiji každé příležitosti a při cestách za reportážemi zejména do zahraničí, preferují vlak před letadlem, i když se jedná o cestu na druhý konec Evropy. Rád bych jezdil vlakem i do své pražské redakce, ale jsem nucen jezdit autem. Kupodivu za to mohou České dráhy a jakási podivná organizace, zvaná ROPID.

Můj dnešní blog je tak trochu regionální. Bydlím v malé obci nedaleko Říčan a do práce a zpět jezdím denně po nejhorší české dálnici, zvané D1. Nejbližší vlakovou stanicí od nás jsou Strančice. Moderní nádraží, otevřené předloni s velkou slávou, odkud ve špičkách jezdí vlaky na pražské Wilsonovo nádraží po deseti minutách. Skvělé spojení! V centru Prahy je člověk za pouhých dvacet minut. Spolu se sousedy a známými z okolí jsme při otevření nádraží jásali a těšili se na rychlou a pohodlnou dopravu bez stresu na dálnici. Do Prahy totiž dojíždí za prací většina obyvatel naší i okolních obcí a nespočetně studentů středních a vysokých škol. Ale ouha. Přestože se České dráhy pyšní Strančickým nádražím, jako nejmodernějším uzlem příměstské vlakové dopravy, připravily zájemcům o vlakovou dopravu doslova neřešitelné překážky.

 

První z nich je návaznost autobusové dopravy do Strančic a zpět do okolních obcí. Slavná firma ROPID totiž místo, aby posílila spoje do Strančic ve špičkách, kdy se jezdí do zaměstnání a do škol, tak je nastavila tak, že jako naschvál přijíždějí třeba tři minuty po odjezdu vlaků do Prahy. Stejné je to při návratu, kdy z přijíždějícího vlaku vidíte už jen zadek odjíždějícího autobusu. Chytré opatření, hodné hlav úředních blbů. Autobusy pak pochopitelně jezdí poloprázdné, běžně je v nich maximálně 5 cestujících. Ale aby milovníci jízdy prastarými a rozhrkanými Karosami nepřišli zkrátka, provozuje ROPID podivné autobusové linky až do Prahy, přesně kopírující koleje. Místo dvaceti minut cesty vlakem, jsou pracující a studenti donuceni se kodrcat více než hodinu autobusem po přetížených silnicích.

 

Druhá překážka jde přímo na vrub Českých drah. Modernizace nádraží ve Strančicích je součástí přestavby celého koridoru Praha – České Budějovice. Zmodernizována jsou nyní nádraží od Prahy po Benešov. Nádraží jsou skutečně moderní, ale všem chybí cosi zásadního. Parkoviště! Jelikož návaznost autobusové dopravy jaksi neexistuje, jak jsem psal výše, musí lidé z okolí používat k cestě na vlak auta. Každý z okolí, s kým hovořím, by s potěšením uvítal, kdyby mohl například u nádraží ve Strančicích, Říčanech či jinde na trase, odstavit auto, nasednout do vlaku a frčet pohodlně do centra Prahy. Parkoviště ale neexistují. Tak velký dopravní uzel, jakým jsou Strančice má u nádraží místo pro 5 – slovy pět aut! Stejné je to u všech stanic na trase. Žádné z moudrých hlav, které plánovaly nové řešení příměstské železniční dopravy, jaksi nedošlo, že nádraží bez parkovišť, jsou jaksi nanic. Do Prahy se tedy ze širého okolí dále jezdí auty a silnice i pražské ulice kolabují.

 

Jak jsem napsal v úvodu, jsem nadšený vlakový cestovatel. Vyzkoušel jsem si například pověstné švýcarské železnice, železnice německé, francouzské, rakouské a další v Evropě. A právě například u těch posledních, by se měly České dráhy inspirovat. Příměstská železniční doprava kolem Vídně je nejméně pětkrát hustší, než ta kolem Prahy. Přitom každá obec, každé městečko na těchto tratích mají přímo u nádraží své parkoviště. A to ne ledasjaké. Za prvé jsou to běžné, otevřené parkovací plochy pro desítky aut a v řadě případů jsou to i patrové, kryté garáže pro stovky aut. Samozřejmostí je, že parkování je všude zcela zdarma. Protože jsem zvídavý, zajímal jsem se o financování těchto staveb. Hlavním investorem jsou všude rakouské spolkové dráhy, tedy Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), protože parkoviště stojí vesměs na jejich pozemcích. Tam, kde vhodné pozemky nemají, poskytují jim bezúplatně příslušný pozemek obce na tratích. Rakouské dráhy totiž mají zájem, na rozdíl od Českých drah, aby s nimi jezdilo co nejvíce lidí a aby vydělávaly. Je jim zcela jasné, že čím větší je parkoviště u stanic příměstské dopravy, tím více lidí pojede vlakem. A právě to Českým drahám ještě nedošlo.

Autor: Pavel Preucil | středa 20.1.2010 7:05 | karma článku: 30,69 | přečteno: 3104x
  • Další články autora

Pavel Preucil

Michal Horáček jako dobrotivý král Michal I?

Osobně si Michala Horáčka velmi vážím, ale jako prezidenta republiky si jej představit nedovedu. O prezidentovi mám představu jako o silné, nekompromisní osobnosti s jasnými názory a takovou osobností rozhodně není.

5.6.2016 v 0:00 | Karma: 18,72 | Přečteno: 291x | Diskuse| Politika

Pavel Preucil

Čeští prezidenti jako lovná zvěř?

Hon na odcházejícího prezidenta Václava Klause, usilovně podporovaný masívní mediální masáží, byl směšnou pomstou, připravovanou už delší dobu a bohatě zaplacenou určitými lidmi. Jejich jména se objevila i na veřejnosti a dnes už nejsou žádnou neznámou. Svět si z nás dělal legraci a máme za humny pořádnou ostudu. Václav Klaus nebyl žádný svatoušek a má na krku řadu úletů, ale velezrada? Ani náhodou! Nyní je na řadě čerstvý prezident Miloš Zeman. Ten se ani nestačil na Hradě rozkoukat a už po něm jde další parta lovců lebek, mávajíc v rukou protestní peticí.

13.3.2013 v 8:26 | Karma: 42,99 | Přečteno: 3983x | Diskuse| Ostatní

Pavel Preucil

Kam se poděl jedlý chléb?

Podivná hmota gumovité konzistence, s chutí, připomínající ponejvíce zkvašené piliny, už zcela zdomácněla na pultech našich obchodů. Tvary má rozmanité, názvy také, i cenami se značně liší, ale z jakési zvláštní setrvačnosti se jí stále říká chléb. Kupodivu to lidé kupují a dokonce i jedí!

10.12.2012 v 15:15 | Karma: 33,58 | Přečteno: 2774x | Diskuse| Ostatní

Pavel Preucil

Kapitalismus, socialismus a církve. Nebezpečné zapomínání

Český národ má zvláštní náturu. Na to, co se mu nehodí, rád zapomíná a naopak stále oživuje vzpomínky na to co, se mu zrovna hodí do krámu. To je průvodní jev posledních let, kdy jsme se vymanili z područí komunistického molocha jménem SSSR a vydali se vlastní cestou, cestou ryzího spotřebního kapitalismu. Zapomněli jsme na to, jakým dravcem byl kapitalismus od 19. století, zapomněli jsme, jakým dravcem byla církev po celou řadu století. Rádi si však připomínáme pouhých 41 let komunistické nadvlády.

20.11.2012 v 6:30 | Karma: 29,26 | Přečteno: 1637x | Diskuse| Ostatní

Pavel Preucil

Poslanecký paskvil XXXL

To, že z poslanecké sněmovny vylézají velmi často nejrůznější paskvily, které je pak nutno opravovat, je téměř pravidelností. Tentokrát vypustili naši vzácní páni poslanci do světa další, jinak to nelze říci, než hovadinu. Podle novely zákona ministerstva školství by si měli učitelé, doprovázející děti na nejrůznější akce, jako jsou školní výlety, divadla, výstavy či sportovní podniky, tyto „ztracené“ hodiny odpracovat, aby za ně dostali zaplaceno. Která hlava dubová to vymyslela, mi bohužel není známo.

19.11.2012 v 13:19 | Karma: 35,71 | Přečteno: 2087x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení

19. května 2024  9:19

Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři...

Nizozemec si na zahradě postavil hrad, jeho interiér láká turisty z celého světa

19. května 2024  8:36

Šestasedmdesátiletý Nizozemec Gerry Halman si na své zahradě postavil pětipatrový hrad. V...

Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie

19. května 2024  7:26

Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

  • Počet článků 134
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4405x
Osm let jsem šéfoval nejpopulárnější měsíčník o vědě a technice 21. STOLETÍ, který má úctyhodných 380 000 čtenářů, jako šéfredaktor jsem rozjížděl 2 roky časopis EPOCHA a poté řídil PANORAMU 21. STOLETÍ.Nedávno jsem převzal šéfredaktorskou pozici v novém časopise SVĚT NA DLANI. Mimo to jsem ještě šéfredaktorem časopisu 21. STOLETÍ MOZKOVNA. To vše ve vydavatelství RF HOBBY. Cestuji po našich luzích i po vzdálených zemích a to jak reálně, tak po internetu. Snažím se českému čtenáři představit to nejlepší, co vymyslely moudré hlavy, kterých je u nás i ve světě habaděj.