Modrá pražská rozežranost nebo modrý pražský tunel?

Na výstavbu cyklistické stezky bylo použito 150 miliónů korun. Jak dlouhá ta cyklistická stezka je? 50 kilometrů, 100 kilometrů, 200 kilometrů? V žádném případě, jsou to pouhé TŘI KILOMETRY. Padesát tisíc na každý metr délky stezky. Nějak 20 tisíc korun na každý metr čtvereční plochy stezky.

V situaci, kdy místní samosprávy obracejí v ruce každou tisicikorunu, v situaci, kdy mimo Prahu dnes chodí lidi po silnici mezi auty a cyklisty, protože v současné zimě nejsou peníze ani na úklid chodníků, v situaci, kdy stovky kilometrů cyklistických stezek v krajích jsou jen stávající vedlejší silnice či stezky, označené jako cyklistické stezky jen cedulemi, Praha do každého metru cyklistické stezky "narve" desetitisíce korun.
Jakým způsobem předpokládají v Praze, že se jim těch 150 miliónů investovaných do těch tří kilometrů stezky vrátí? Jakým obrovským způsobem musí tyto pouhé tři kilometry vylepšovat dopravní situaci v Praze nebo vylepšovat zdraví Pražanů nebo vylepšovat cokoliv jiného v Praze, aby tyto peníze nemusely být prohlášeny za vyhozené do žumpy? A to těch 150 miliónů je jen střízlivý odhad rozsahu utopených prostředků v této cyklistické stezce, protože pozemky pod stezkou byly původně soukromé a musely být vyměněny za jiné pražské lukrativní pozemky. Podle odhadů na této transakci soukromý investor získal a pražský magistrát ztratil další desetimilióny korun.  A je víceméně jedno, že většina těchto peněz šla z evropských fondů, jedná se podstatu, o jakousi základní efektivitu investice, ne o to, že ty peníze jakoby nejdou z našich kapes.
To kdyby v Praze rovnou postavili krytou kruhovou cyklistickou dráhu, kde by tito cyklisté kroužili pořád dokola a na rozdíl od venkovného pražského prostředí byli v teple a dýchali čistý přefiltrovaný vzduch, vyšlo by to podstatně levněji. Zvláště proto, že by nebyl problém do takové haly zavést nějaké vstupné a tím aspoň část investovaných prostředků získat zpátky. Na tuto venkovní přepychovou cyklistickou stezku mohou  tak maximálně zavést nějaké mýtné. Jenže se obávám, že pokud by to zavedení mýtného zajišťoval taky pražský magistrát, nejspíš by to po vzoru třeba Opencard nešlo jinak než s dalšími stamiliónovými investicemi z veřejných peněz...
Přímo se nabízí myšlenka, že kde takhle ve vzduchu  poletují deseti a stomilióny, je relativně snadné, těžko zjistitelné a tím bezpečné si nějaký miliónek ulít "malou domů". Třeba už dříve osvědčeným způsobem, pro projekt mnohonásobně předraženými poradními službami od nějaké spřízněné firmičky.
Politické rozložení sil v pražských obvodech je jednoznačné, převaha ODS plus pár podstatně méně významných koaličních politiků. Tím všechny tyto chyby padají na hlavu ODS. Neschopnost ODS jako strany dát do latě své pražské politiky ukazuje, že ODS ztratila schopnost rychlé, jednoznačné a efektivní akce či reakce.  Odtrhla se od reality běžných obyvatel, svých voličů, stala se stranou papalášů a funkcionářů a ocitla se ve vleku vyznavačů pohodlného klidného teplého smrádku či rovnou vyznavačů korupce a tunelářů.
Tolik k pražské tříkilometrové stopadesátimiliónové cyklistické stezce ze zorného úhlu severomoraváka.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Radim Polášek | úterý 2.2.2010 13:50 | karma článku: 27,21 | přečteno: 1652x