Víra ve víru
Mezi opakovanou hrůzou a apatií je jen velmi tenká hranice, bohužel. Ale tentokrát je jednou z ústředních postav ne právě pohádkového příběhu sám papež Benedikt XVI. . Jako by to bylo málo, šlo o dvě stovky dětí, navíc postižených. A to je, řekl bych, přímo do nebe volající. To se samozřejmě dá říct o každém případu, kdy se duchovní, tedy morální pilíř, rádce a ochránce svěřených duší, zavře v soukromí chrámu páně s malým dítětem a… za tři děsivé tečky si prosím dosaďte hororové scény podle své představivosti.
Souvislost mezi sexuální abstinencí kněží a podobnými zrůdnostmi je přitom zřejmá. Pochopitelně nejde o otázku pohlavní orientace. Pokud kněz obtěžuje osmileté dítě, je podle mého názoru úplně jedno, jestli jde o holčičku nebo chlapce. Kromě kudly v kapse otevírá tenhle problém i řadu otázek. Vynechám ty extrémnější jako „Proč tedy nezrušit církev?“ a ptám se, „Proč tedy nezrušit celibát?“. Nejdříve bych se rád zeptal, proč byl celibát zaveden.
S myšlenkou celibátu si západní církve pohrávaly už zhruba od 3. až 4. století, definitivní slovo o něm ale padlo až na druhém lateránském koncilu, roku 1139. A důvod? Stačí trochu zalovit v bahně dna lidských pohnutek. Jestliže zaměstnanec církve založil rodinu, bylo téměř jisté, že po jeho smrti zdědí veškerý majetek jeho žena nebo potomci. Připomínám, že duchovními se stávali lidé prakticky z celého spektra tehdejší společnosti, tedy i lidé z velmi zámožných rodin. Ale i když šlo o člověka z prostých poměrů, dalo se předpokládat, že během svého ne zrovna bohémského života nahromadí slušný majetek. Jestliže ale zaměstnanec církve nesměl založit rodinu, bylo téměř jisté, že po jeho smrti zdědí veškerý majetek instituce. To považuji za prohnané řešení, řekl bych přímo ďábelsky.
Existuje i názor, že celibát byl zaveden hlavně proto, aby se duchovní nerozptylovali rodinou a starostmi s ní spojenými a mohli se plně věnovat službě bohu a lidem. Že by i vysocí představitelé tehdejší církve obětovali své životní rozkoše pro blaho obyčejných lidí? To je v přímém souladu s křesťanskými zásadami a stejně tak v přímém rozporu s životním stylem většiny tehdejší duchovní elity. V době, kdy už existovala problematika papežských schizmat a církev se zajímala především (pouze) o peníze a moc bych ji z podobných aktů ušlechtilosti rozhodně nepodezříval. Přirovnal bych to k situaci, kdy se naši poslanci a politici vzhledem k současné krizi a státnímu dluhu z vlastní iniciativy vzdávají všech výhod a žijí za minimální plat do konce života, případně do odvolání celonárodním referendem.
Odpovědi na otázky „Proč byl celibát zaveden?“ a „Proč tedy nezrušit celibát?“ se tedy v podstatě dají najít v další otázce: „Máte vůbec představu, kolik se v tom točí peněz?“
Ve hře je podle mě ale i další aspekt. Církev je nesmírně konzervativní organizace (a jistě ví proč) a zrušení celibátu by mohlo vytvořit precedens. Ještě by někoho mohlo napadnout, že když bylo možné zrušit sexuální odříkání, měla by církev začít jednat podle Písma svatého a žít prostě, bez větších majetků. Je nepochybně štěstí, že moc duchovenstva oproti minulosti upadla. Dráždí mě představa, že v opačném případě by slovo „askeze“ bylo vyškrtnuto ze všech slovníků a jeho použití ve stejné větě se slovy „biskup“, případně „papež“ by se trestalo, například vyříznutím jazyka. A precedens by mohl posílit i další „hříšné“ myšlenky, jako je například konec diskriminace a podporování nenávisti k homosexuálním lidem. Ti podle některých vysokých církevních představitelů poputují rovnou do pekla, bez ohledu na jejich pozemské skutky. (A je vidět, že se kněžstvo, především ta část, která razí pedofilně - homosexuální přístup k mládeži, pekla bojí jako čert kříže.) Církev se s lidmi, kteří mají nepohodlné připomínky, setkává už celé věky. Na rozdíl od minulých století by ale dnes bylo velmi obtížné podobné „vykuky“ upálit.
Je jasné, že v kauzách jako je ta aktuální vidíme jen špičku ledovce a můžeme se pouze domýšlet, jaké poměry vlastně panují v církvích západního světa. Celá situace je samozřejmě dost nepříjemná pro slušnou část kněžstva, která pije víceméně tutéž vodu, kterou káže a musí se potýkat s příkrými pohledy veřejnosti. Stav, kdy lidé spíše než dobrou radu hledají u svých farářů známky sexuální deviace, určitě není lichotivý.
Organizovanost víry je podle mého názoru vynikající myšlenka. A osvědčila se velmi podobně, jako další vynikající myšlenka - komunismus. Celá koncepce víry tak, jak ji předkládá církev (např. katolická) se podle mě neosvědčila, opakovaně zdiskreditovala, přežila a dnes přináší společnosti diskutovatelné dobro za cenu neoddiskutovatelného zla. Největší ironii vidím ve skutečnosti, že konfrontace s temnou minulostí a přítomností církví věřící čím dál více mate a jejich víru oslabuje. Svatá organizace naprosto lhostejně drtí základní kámen každé víry, lidskou důvěru. Myšlenka pomoci lidem je poplivána, znásilněna a prospěch z ní má na úkor lidí jen sama strana…promiňte, církev.
Doba se od středověku a ranného novověku v některých ohledech zásadně změnila, stejně tak i lidé, jejich myšlení a možnosti. Velká většina věřících má dnes přece dostatečný duševní rozhled na to, aby na základech svého náboženství, ať už jde o desatero, bibli, korán, posvátné rituály nebo figurky zvířat, postavila svou víru více tak, jak ji vidí oni sami. Pak by se spíše mohli (nebo nemuseli) ovlivňovat, diskutovat a vzájemně se obohacovat. Cynik by možná chtěl utrousit nějakou poznámku ve smyslu, že by se spíš všichni pozabíjeli, ale to si nemyslím. I dnes je možné, že v západním světě časem opět vznikne nějaký vnitřní náboženský konflikt, občanská válka o správný výklad Bible to ale nejspíše nebude.
Co je tedy špatně? Proč je čím dál více věřících lidí zmatených a nešťastných? Vidím dva hlavní problémy, které jsou tak úzce propojeny, že je vlastně jen jeden. Lidé málo věří sami v sebe a ve svou vlastní víru.
K textu jsem složil básničku (respektive obráceně), snad se Vám bude líbit.
Víra ve víru
Když ledový vítr načechrá mu peří
blízký vikýř okem v příslibu si změří
zakrátko do něho, za vítr usedne
pestrou skla tabulí do domu pohlédne.
Zlacení a fresky ve třpytu a kráse
prapodivným hlasem pějí tam o spáse
strop jakoby málem dotýkal se nebe
stovka prostých lavic od pohledu zebe.
Před Otcem všichni si, černý i světlejší
tam v sále rovni jsou, někdo však rovnější
mezi lidmi dole byl prý více božím
to ten co si pletl, rád víru se zbožím.
Zabalen ve zlatě, v hedvábí, v luxusu
káže tam ovečkám o prostém ubrusu
pro víry pěšáky pokory pomníky
a boží sluhové byli jí hrobníky.
Mamon hřál ve spárech, tak přiměli kněze
aby ti se zády obrátili k něze
pak rozličné šťávy, když z těl starců kanou
přivítají děti za pekelnou branou.
Čistota úmyslu vypomoci lidem
věky je špiněna s hrobovým klidem
mrazivý je pohled i genius loci
hořící keř zvadl v mrtvolný strom moci.
Světla a stíny jen neslyšně malují
pochmurné obrazy co očím žalují
že ve vlastní víru chybí lidem víra
instituci z útrob zřetelně čpí síra.
Slunce pak v purpuře padalo za střechy
snad aby v dalším dni našlo kus útěchy
ve vikýři starém mladý anděl seděl
se slzami v očích do tmy tiše hleděl.
© Milan Skalka, 2010
První pokus
Máte Parkinsonovu nemoc

Podezřívala jsem pana Parkinsona, že se k nám nastěhoval už delší dobu. Přesně si pamatuji na okamžik, kdy mne to napadlo poprvé, tedy že by klidový třes levé ruky mohl být zapřičiněn touto chorobou.
První pokus
Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:
První pokus
Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.
První pokus
Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.
První pokus
Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.
Další články autora |
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Nedorazil ani jeden ministr. Skandální, pohrdáte opozicí, zlobil se Králíček
Přímý přenos Poslanci měli ve čtvrtek ráno projednávat pravidelné interpelace na členy vlády. Měli, ale ani...
Fronta na rozloučení s papežem měří kilometr. Lékař popsal jeho poslední chvíle
Přímý přenos Po krátké pauze se ráno opět otevřela bazilika svatého Petra, aby se veřejnost mohla rozloučit s...
KOMENTÁŘ: Vítač Fiala bojuje proti migraci. Půl roku před volbami, píše Babiš
Představte si člověka, který zapálí stoh, pozoruje, jak se oheň šíří, a najednou, když se přiblíží...
Noční raketový útok na Kyjev zabil devět lidí, jsou desítky zraněných
Při raketovém úderu na Kyjev ze čtvrteční noci zahynulo nejméně devět lidí a dalších 70 bylo...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...