Václav Havel a prorok Bileám
Oslice mluví s Bileámem Zdroj: Internet
Byl jsem jeho příznivcem i poté, co vyhlásil „tlustou čáru“ za minulostí a zločiny komunizmu, protože „nejsme jako oni“. Vlastně to znělo docela křesťansky, že i lidé, kteří byli vědomě či nevědomky spojeni s minulostí a zločiny komunistické strany, mají právo dostat „druhou šanci“. Nějak jsem si tehdy neuvědomoval, že odpuštění jejich pochybení by ovšem mělo předcházet jejich pokání (které nikdy neučinili). A protože jsem se tehdy detailně nezajímal o dění v politice, nějak mi unikla skutečnost, že Václav Havel podpořil názor svých (komunistických) přátel, právníků Rychetského a Jičínského o nezbytnosti právní kontinuity komunistického právního řádu. To do značné míry znemožnilo se vypořádat s minulostí a zbavit nově vznikající stát všech obludných deformací komunistické parodie na právo.
Byl jsem stále jeho příznivcem, ačkoli jsem to vlastně těžko mohl nějak racionálně zdůvodnit. Možná proto, že působil tak lidsky a jakoby bezbranně. Jako Don Quichot hledal „nepolitickou politiku“, rozjímal o „moci bezmocných“, svět ho miloval. Přibývaly ale různé „rušivé“ elementy – rozešli se s ním někteří lidé z disentu, kterým se nelíbil jeho smířlivý postoj ke komunistům, jiní, kteří ho znali osobně, poukázali méně lichotivé stránky jeho charakteru, zejména svérázné pojetí manželské „věrnosti“ (Boučková, Indiánský běh) a zálibu v přepychu. Postupně jako by ztrácel svatozář. Jestliže jsem také dříve měl pocit, že přes všechny výhrady stojí se svým krédem „Pravda a láska musí zvítězit na lží a nenávistí“ velmi blízko křesťanským postojům, tento pocit jsem postupně ztrácel.
Když pak začal uskutečňovat vize jako konference Fórum 2000, jejímž záměrem je “záchránit zeměkouli”, uvědomil jsem si, že se ocitl zcela mimo – a že takové aktivity velmi připomínají stavbu Babylónské věže. Jak to tenkrát dopadlo, víme. Na první pohled se může zdát, že sezvat moudré lidi, aby společně přemýšleli, jak napravit svět, je velmi ušlechtilá myšlenka.1 Problém je, že výsledky jejich setkávání nemají pro nikoho v moci postaveného žádný závazný mandát. Především ale lidské záměry učinit svět lepší na základě vlastní moudrosti nikdy neuspěly a nemohou uspět. jak píše Žalmista (Ž 127,1): “Nestaví-li dům Hospodin, marné je úsilí stavitelů”. A pokusy vytvářet v rámci konference např. jakousi společnou platformu pro náboženství, jak se dělo už na 1. konferenci v 1997 (tzv. multireligiozní setkání) nemůže být biblicky rozsouzeno nijak jinak, než jako náboženský synkretizmus, jinými slovy duchovní smilstvo.2
V této souvislosti mi vytanula zvláštní starozákonní postava, prorok Bileám. Byl to podle Bible nehebrejský kněz a věštec z doby, kdy Izraelci po odchodu z Egypta putovali do Zaslíbené země. Jejich nepřítel, moábský král, si proroka přizval, aby proklel postupující Izraelce. Přestože mu Bůh výslovně nedovolil, aby něco takového udělal, vydal se na cestu. Byla to nakonec jeho vlastní oslice, která na rozdíl od proroka viděla Božího posla, jenž stál Bileámovi v cestě a zastavila – jinak by anděl Bileáma zabil. Později Bůh dovolil, aby se prorok s moábským králem setkal, ale pokaždé, když se ke kletbě schylovalo a připravovalo se místo s příslušnými rituály, se Bileámovi zjevil Hospodin a varoval ho, aby se neopovažoval seslat kletbu na jeho vyvolený národ. Nakonec Bileám vyslovil proroctví ve prospěch Izraelců, vnuknuté Bohem. Bileám žehná Jákobovu rodu, prorokuje válečné úspěchy Izraelcům a zároveň předpovídá osudy některých okolních národů. Potud vypadá tato postava docela sympaticky. Jaké byly ale jeho další činy?
Věštec Bileám, přestože dostával vnuknutí a sny od Hospodina, měl slabý charakter – byl ješitný a chamtivý. Pak byl králem Moábců vyzván, když mu Bůh nedovolí proklít Izrael, aby poradil na Izraelity nějakou léčku. Vymyslel nakonec následující věc (Nu 25.kap):„Když Izrael pobýval v Šitímu, začal lid smilnit s Moábkami. Zvaly totiž lid k obětním hodům svého božstva a lid hodoval a klaněl se jejich božstvu. Tak se Izrael spřáhl s Baal-peórem. Proto Hospodin vzplanul proti Izraeli hněvem...“ a mnozí z Izraele – všichni, kdo propadli duchovnímu smilstvu, zemřeli.3
Přesně totéž se děje v případě Václava Havla – jako Bileám i on se, jak se domnívám, v určité době stal Božím nástrojem – v jeho případě nástrojem při obnovení svobodné společnosti v naší zemi. Nakonec ale tuto pozici „neustál“, protože mu chyběl pevný duchovní základ4. Začal si počínat nikoli jako nástroj v Boží ruce, nástroj Pravdy a Lásky nad námi, ale jako ten, kdo sám Pravdu a Lásku ztělesňuje a tvoří. Obávám se, že se to může snadno stát každému člověku (zvláště, když i jeho okolí v něm podporuje a šíří představu o jeho vyjímečnosti), přestože si připadá velmi pokorný (velmi výmluvně na téma falešné pokory vypráví Rabi Maharaj, bývalý hinduistický guru ve své knize „Guru zemřel“). Ve skutečnosti stále zůstává starým padlým Adamem, který se ve své mysli povyšuje na Boží úroveň. A takové postoje ho nakonec zcela uvedou na zcestí, a ponechávají ho duchovně mrtvým, neschopným cokoli pozitivního pro Boha vykonat.
V důsledku tohoto fatálního „minutí se cíle“ můžeme v posledních letech se smutkem sledovat, jak se Havlovo moralizování stává stále více myšlenkově impotentním a jak se jeho uvažování naprosto míjí se skutečnými výzvami současného světa. Je mi to velice líto, ale jeho „životní moudrost“ postrádá skutečné poznání Boha. Možná by mu, jako Bileámovi, také prospěla nějaká oslice, která by promluvila a ukázala mu jeho pošetilost...
Poznámky:
1Havlova myšlenka svolat moudré tohoto světa, aby řešili jeho problémy a nalézali cesty k jeho nápravě, zdánlivě nápadně koresponduje s myšlenkami našeho génia 17. století J.A.Komenského. Jeho významný traktát se totiž jmenuje „Obecná porada o nápravě věcí lidských“. Jenomže takový pohled je velmi povrchní. Komenský totiž zcela jednoznačně argumentuje, že lidé se svou moudrostí nejsou schopni svět, porušený lidským hříchem napravit. Svět může být obnoven jedině skrze vykupitelské dílo Ježíše Krista. K tomuto cíli má být nápomocna výchova, protože jejím hlavním účelem podle Komenského je poznání Boha. A cestu k Bohu ukázal jeho Syn Ježíš Kristus. To je pro Komenského univerzální cesta k nápravě všech lidí.
2Chrám svatého Víta, Boží svatostánek, duchovní centrum našeho národa a státu, byl takto zneužit pro uctívání jakéhosi neurčitě synkretického náboženského božstva a byly zde zapáleny svíce cizího ohně. Později byla podobně duchovně zneuctěna pro okultní seance čarodějnicemi a šamany Betlémská kaple (historické srdce duchovní obnovy církve a našeho národa), jež byla od samého svého vzniku zasvěcena pro zvěstování Božího slova našemu národu v českém jazyce.
3(viz 4.Moj.22:21-34) Výklad starozákonního textu a porušenosti Bileáma je možno nalézt v poslední knize Nového zákona, ve Zjevení sv. Jana (dopis církvi v Pergamonu): „Jen to mám proti tobě, že u sebe máš zastánce učení Bileámova. Jako on učil Baláka svádět syny Izraele, aby se účastnili modlářských hostin a smilstva, tak i ty máš některé, kteří zastávají učení nikolaitů.“ Tito nikolaité byli, jak je zřejmé z jejich přirovnání k Bileámovi, zanašeči falešných učení do církve, jinými slovy, vnášeli tam náboženský synkretizmus, byli představiteli duchovního smilstva.
A jak končí starozákonní věštec Bileám? Přestože měl velké duchovní rozpoznání – byl to Boží prorok a znal Boží vůli ohledně Jeho vyvolého národa, nebyl svým srdcem cele u Boha. Jeho chamtivost mu tak zaslepila oči, že se stal nástrojem Božího nepřítele. Poté, co Izrael prošel (dosti brutální) duchovní očistou, byl během válečného tažení proti Moábcům dopaden a „sťat mečem“ (Nu 31. kap).
4Sám Havel přitom (minimálně v Hvížďalově „Dálkovém výslechu“ či v „Dopisech Olze“) přiznává, že s ním jeho věřící přátelé mnohokrát diskutovali o víře, o tom, co znamená uvěřit v Krista, ale – třebaže si v tomto směru formuloval určitý filosofický koncept víry, přijmout Krista jako Boha, jako Pána a Spasitele svého života, odmítl. Václavu Havlovi vyhovuje spíše „víra jako „stav ducha“ nebo „duchovní zkušenost“, je to vztahování se k „absolutnímu horizontu“; je to „vztaženost ke smyslu všeho bytí“. Havlův „Bůh“ není objekt, věc nad jinými věcmi. Je to osobní tajemství, (extatická) záležitost ústící do personálního objektivna. Absolutní horizont (víry) není z tohoto světa, není to svět, je to pravda.“ (podle M. Balabána). Takový koncept Boha, který je mimo svět, a zároveň osobní „záležitost“, ale nikdy Bůh, který je živý a jednající v tomto reálném světě, koncept Absolutna, vůči kterému člověk není povinnen „vydat počet ze svých skutků“, se ovšem dá „narazit“ na téměř jakékoli náboženství a je jen sofistikovaným vyjádřením dříve zmíněného náboženského synkretizmu, duchovního smilstva.
Martin Pinc
Na hrabalovské téma
Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.
Martin Pinc
Česká vláda a juvenilní justice
Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.
Martin Pinc
Otcové na odstřel?
Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.
Martin Pinc
Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?
Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.
Martin Pinc
Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům
Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Češi se zbavují chat z covidového boomu. Ale kdo chce prodat, musí slevit
Premium Prodám chatu v chatové osadě, 49 metrů čtverečních, na pronajatém pozemku 481 metrů, před...
Volili jste Pavla? Pak mě neškolte! říká Konečná. Extremistu vidí v Řeporyjích
Do krajských a senátních voleb jde její strana s cílem bojovat proti vládě. Kromě nadcházejících...
V Izraeli demonstrovalo až tři čtvrtě milionu lidí, žádali dohodu o rukojmích
Na půl milionu lidí se zúčastnilo v sobotu večer demonstrace v Tel Avivu za uzavření dohody o...
VIDEA TÝDNE: Expres do Bradavic, hořící tanker a mrtvá fasáda
Je tu neděle a s ní i souhrn nejsledovanějších videí portálu iDNES.tv. Na první místě se umístily...
Přelidněno. Římská radnice zvažuje zpoplatnit vstup k fontáně di Trevi
Římská radnice zvažuje omezení přístupu k fontáně di Trevi, která patří k nejznámějším památkám v...
Zánik krumlovského krytého bazénu: zbylo torzo. Hasiči strhli plášť i střechu
Z krytého bazénu v Českém Krumlově zbylo po sobotním požáru jen torzo. Hasiči v neděli rozebrali...
VEDOUCÍ PROJEKTU S AJ (70-80.000 KČ)
Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat:
70 000 - 80 000 Kč
- Počet článků 257
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2304x
Seznam rubrik
- politika
- křesťanská apologetika
- historie - fakta a mýty
- rodina a výchova
- kultura a společnost
- Osobní
- Nezařazené