Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem
Novoroční přání.Autor: Václav Lamr
Už slyším mnohé mudrlanty, jak s tímto výrokem polemizují – jak vůbec rozeznám dobro od zla? A nejsou vlastně dobro a zlo jen dvěma stranami jedné mince, jak už dávno věděli v různých východních náboženstvích? Jak vůbec definovat zlo? Má pravdu svatý Augustin, který se před svým obrácením tolik trápil otázkou přítomnosti zla ve světě, když praví: „Podobně jako ticho je absencí hluku, tma absencí světla, je i zlo absencí, nedostatkem dobra a ne samostatným principem?"
Bez ohledu na všelijaká spekulování však každý z nás vnímá určité děje, události, jednání a stavy jako dobré, nebo zlé, jako správné a špatné, jako vítané a nevítané, radostné a smutné – ať už takové hodnocení filozoficky či nábožensky odmítá, nebo přijímá. Každý z nás se musí svém životě dělat různá rozhodnutí, která mají dobré nebo zlé důsledky - nebo přinejmenším přinášejí nejmenší zlo. Archetypy takového rozhodování a jednání nalezneme v Bibli už na samém jejím počátku. V Gen.4 se rozhněval Kain na svého bratra Ábela (ale vlastně spíše na Boha), že Ábelovu oběť Bůh přijal, kdežto jeho ne: 6I řekl Hospodin Kainovi: „Proč jsi tak vzplanul? A proč máš tak sinalou tvář? 7Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.“
Konat dobro nebo zlo je tedy jednání, které zůstává v moci člověka. Není to nějaká nevyhnutelná „karma“, nebo osudové předurčení. Je tu samozřejmě jeden problém, který schopnost člověka vzdorovat zlu do značné míry podvazuje – a to je skutečnost, že jeho schopnost konat dobro a nekonat zlo je omezena v důsledku jeho hříšné přirozenosti. Apoštol Pavel tuto situaci dobře znal a přesně ji popsal v listu Římanům (7.kap): 15Nepoznávám se ve svých skutcích; vždyť nedělám to, co chci, nýbrž to, co nenávidím. 16Jestliže však to, co dělám, je proti mé vůli, pak souhlasím se zákonem a uznávám, že je dobrý. 17Pak to vlastně nejsem já, kdo jedná špatně, ale hřích, který je ve mně. 18Vím totiž, že ve mně, to jest v mé lidské přirozenosti, nepřebývá dobro. Chtít dobro, to dokážu, ale vykonat už ne. 19Vždyť nečiním dobro, které chci, nýbrž zlo, které nechci. 20Jestliže však činím to, co nechci, nedělám to já, ale hřích, který ve mně přebývá. 21Objevuji tedy takový zákon: Když chci činit dobro, mám v dosahu jen zlo. 22Ve své nejvnitřnější bytosti s radostí souhlasím se zákonem Božím; 23když však mám jednat, pozoruji, že jiný zákon vede boj proti zákonu, kterému se podřizuje má mysl, a činí mě zajatcem zákona hříchu, kterému se podřizují mé údy. 24Jak ubohý jsem to člověk! Kdo mě vysvobodí z tohoto těla smrti?
Jak se tedy vůbec může člověk vypořádat s existencí zla, jestliže je jeho přirozeností? Přestože ne všechno zlo je způsobeno člověkem, ale podle C. S. Lewise je ho podstatná část: „Možnost bolesti je obsažena v samotné podstatě světa, v němž se duše setkávají. Když se duše stanou zlými, určitě této skutečnosti využijí k tomu, aby si navzájem škodily, a tato skutečnost je ze čtyř pětin vysvětlením lidského utrpení. Byli to lidé, ne Bůh, kdo vymyslel mučidla, biče, vězení, otroctví, střelné zbraně, bajonety a bomby… Přesto však existuje mnoho utrpení, za které lidé nemohou.“ C. S. Lewis ve své knize Problém bolesti popisuje zlo jako prostředek, který nás zbavuje našich iluzí o tomto světě a nutí nás uvědomit si, že nemůžeme být sobecky „soběstační“ a zůstat na jednom místě v životě a nikdy se neposunout dál, nerůst. Také existence zla a bolesti nás nutí přemýšlet reálně: „Jestliže počáteční, nejméně důrazné působení bolesti rozbíjí iluzi, že je všechno v pořádku, pak ono další a důraznější působení rozbíjí klam, že všechno, co máme, ať již je to samo o sobě dobré či zlé, je pouze naše, a že s tím vystačíme.“
Je tedy vůbec možné se zlu postavit a vzdorovat? Bible, Starý i Nový zákon dokazují, že to do značné míry možné je. Ve Starém zákoně to je ukázáno na velkých postavách, o kterých je zde vyprávěno – jako byl Henoch, Noe, Jób, Abraham, Josef a třeba Mojžíš – třebaže ani oni nebyli dokonalí ve svých skutcích. Starozákonní Kniha Přísloví ukazuje, že proto, aby člověk rozpoznal zlo a odolával mu, má hledat svou moudrost u Boha: „Počátek moudrosti je bázeň Hospodinova.“ V Novém zákoně podobně říká apoštol Jakub (Jak.4): „Proto je řečeno: ‚Bůh se staví proti pyšným, ale pokorným dává milost.‘ 7Podřiďte se tedy Bohu. Vzepřete se ďáblu a uteče od vás, přibližte se k Bohu a přiblíží se k vám.“
Přesto ani to by nestačilo. Rozhodující podmínkou pro naši schopnost vzdorovat zlu je totiž dílo Pána Ježíše Krista (Řím.8): „1Nyní však není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši, 2neboť zákon Ducha, který vede k životu v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti. 3Bůh učinil to, co bylo zákonu nemožné pro lidskou slabost: Jako oběť za hřích poslal svého vlastního Syna v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích, 4a aby tak spravedlnost požadovaná zákonem byla naplněna v nás, kteří se neřídíme svou vůlí, nýbrž vůlí Ducha.“
Hesla Jednoty bratrské jsou zdarma k dispozici ke stažení zde:
http://www.volny.cz/josef.straka/index.htm
Martin Pinc
Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.
Martin Pinc
Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.
Martin Pinc
Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.
Martin Pinc
Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.
Martin Pinc
Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci
Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání
Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...
Nejčastější pravopisné chyby, odhalíte je u přijímaček všechny? Zkuste to nanečisto
Premium Český pravopis se na první pohled může zdát spletitý. Pokud ale znáte potřebná pravidla, kterými se...
Vzpoura dezolátů. Po ceně za nejlepší fotku přišlo obvinění z montáže
Seriál Po sérii vyhrocených přelíčení s duem Tušl a Čermák čekal klidné odpoledne. Nakonec se ale strhla...
ČT po volbách: opozice chystá radikální změny. Dotknou se poplatků i platů
Premium Českou televizi čekají po podzimních volbách dost možná velké změny. Hnutí ANO, které je podle...
Mastné Velikonoce. Letenky podražily o třetinu, parkování na dvojnásobek
Premium Přestože jsou Velikonoce až za měsíc, cestovní kanceláře už u nejoblíbenějších destinací hlásí...
- Počet článků 257
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2306x
Seznam rubrik
- politika
- křesťanská apologetika
- historie - fakta a mýty
- rodina a výchova
- kultura a společnost
- Osobní
- Nezařazené