Ekologizace automobilové dopravy – ANO i NE z rozhodnutí vlády
Administrativní nástroje
Zatímco loni v květnu vláda vyjádřila svůj souhlas s tím, že v případě, že Evropská rada shledá, že dobrovolná dohoda nevede ke stanovenému cíli, bude ČR souhlasit s přijetím cílového závazného limitu 120 g CO2 na kilometr do roku 2012, tento týden obdobný návrh evropské komise odmítla. Podle návrhů EK by výrobci měli upravit výrobu a vývoj motorů a aut tak, aby se emise z nových vozů od roku 2012 snížily ze současných 160 gramů CO2 na kilometr na 130. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách a podobně. ČR krom jiného chce implementaci této povinnosti odložit o tři roky. Vláda tak přes své původní sliby komplikuje Evropské komisi využít jeden z účinných nástrojů, jak přimět evropské automobilky a dovozce k ekologizaci vozového parku.
Biopaliva
Indikativním cílem směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2003/30/ES je uvedení biopaliv na trh s pohonnými hmotami ve výši 5,75 % dle energetického obsahu do roku 2010. Vláda na svém zasedání dne 25.2. konstatovala, že uvedeného cíle bude možné dosáhnout pouze kombinací používání nízkoprocentních směsí fosilních paliv s biopalivy a pohonných hmot s vyšší koncentrací biopaliv nebo čistých biopaliv. Předpokládá se tedy, že hlavní cílovou skupinou podporovaných biopaliv zůstanou vysokoprocentní nebo čistá biopaliva 1. generace (zejména MEŘO). Postupně však vláda počítá s významnějším průmyslovým rozšířením biopaliv 2. generace, která nejsou vyráběna z potravinářských komodit.
Vzhledem k tomu, že výroba biopaliv a tedy i výroba pohonných hmot s vyšší koncentrací biopaliv je nákladnější než výroba klasických fosilních paliv, je nutné tato paliva finančně zvýhodnit tak, aby byla zajištěna jejich konkurenceschopnost na trhu. Vynaložení těchto finančních prostředků bude doprovázeno také významnými pozitivními dopady – ekologickými, energetickými i ekonomickými. Je navrženo následující řešení - čistá biopaliva budou osvobozena od spotřební daně (s výjimkou lihu, protože čistý líh se zatím jako pohonná hmota nepoužívá), směsná motorová nafta s 31 % MEŘO bude mít sníženou sazbu spotřební daně (6 866 Kč/1000 l) a na směsná paliva s lihem bude uplatněna vratka spotřební daně.
K tomu je třeba uvést, že větší množství příměsi biopaliv do klasických motorových paliv již vyžaduje motory s upraveným palivovým systémem. Tyto motory světoví výrobci vozidel již nabízejí na trhu, ale velmi důležitá je pro ně v tomto směru otázka cenové nabídky a dostupnosti takovýchto paliv na trhu, což platí i pro využití biopalivových směsí E85 a E95, pro které již byly vyvinuty speciální motory. Z technického hlediska není problém s uplatněním vozidel na výše uvedená paliva v České republice, pokud budou mít výrobci jednoznačnou informaci o nabídce zmíněných paliv v ČR a tato paliva, nebo vozidla budou z ekonomického pohledu pro uživatele přijatelnější než standardní paliva, resp. vozidla. Výrobci vznětových motorů již v současné době dodávají na trh vozidla schopná používat jak motorovou naftu a současně i čisté biopalivo B100 bez jakýchkoliv úprav (mj. VW, Renault, Mercedes, Scania, MAN, DAF).
Zhodnocení:
Obecně je třeba odmítnout storno vlády k návrhu EK na stanovení závazného limitu množství CO2 produkovaného automobilem na km. Naopak je třeba podpořit daňovou podporu vysokoobjemových biopaliv a pak zejména paliv druhé generace. Podpora biopaliv II. generace v EU a ve světě je v současné době založena především na jejich výrazně vyšším pozitivním příspěvku k omezení emisí CO2 a na udržitelném využívání krajiny – energetickém zemědělství. Podpora států EU spočívá v příspěvku k výzkumným a vývojovým projektům a pilotním projektům, které jsou až z 80% hrazeny státem. Je otázkou, do jaké míry bude podporován výzkum v oblasti biopaliv II. generace v ČR.
Připomenutí významu rozhodnutí vlády J. Paroubka
Paroubkova vláda pro ekologizaci silniční dopravy v ČR svým rozhodnutím podpořit jako alternativní palivo stlačený zemní plyn (CNG) zatím učinila nejvíc. V roce 2006 se odehrálo klíčové jednání směřující k uzavření dohody a radikálnímu rozšíření sítě čerpacích stanic nabízejících stlačený zemní plyn. Toto rozhodnutí pro dopravu nabízí dnes vynikající možnost snížení emisí na straně celé společnosti a nižší náklady na kilometr jízdy na straně jednotlivce. Za jediný rok podpory se počet vozidel na tento alternativní pohon zdvojnásobil a odborníci tvrdí, že díky dočasným daňovým úlevám, který taktéž iniciovala Paroubkova vláda, bude tento trend ještě akcelerovat. Evropská unie doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 cca 20 % klasických ropných produktů v silniční dopravě a právě CNG by měl tvořit celou polovinu z veškerých alternativních paliv.
Alternativní pohon, na který Topolánkova vláda zapomíná
Skutečným trhákem se pro provoz na krátké vzdálenosti v blízké budoucnosti stanou elektromobily. Klasický spalovací motor s přímočarým pohybem pístu má v praxi účinnost cca 15-20%, účinnost elektromotorů je naproti tomu 90 % a větší. Emise elektromobilů nejsou místní, mnohdy žádné, jsou-li nabíjeny např. z vodních, fotovoltaických či větrných elektráren. Elektromobil pro své vlastnosti, jako jsou okamžitá schopnost poskytovat plný výkon, neuvěřitelná akcelerace, možnost rekuperace (nabíjení akumulátorů při brzdění), žádné místní emise, plní ideální požadavky na městský a příměstský provoz. Některé automobilky, např. Subaru, se chystají elektromobily vyrábět sériově. Jaké daňové zvýhodnění pro jejich prodej či podporu jejich vývoje v ČR chystá vláda? Obávám se, že o této alternativě ani netuší.
Petr Petržílek
A klima prioritou vlády rozhodně nebude ...
Nemusíme žít a čekat celá tisíciletí. Během několika málo let nás opět nenadále zaskočila v pořadí třetí tisíciletá povodeň kromě každoročních staletých povodniček. Místo pod Beskydy nebo ve středních Čechách tentokrát pod Jizerkami na Frýdlantsku. Město Frýdlant zaplavila říčka Smědá, někde až do výše 3,5 m, stejně tak Nisa Lužická v Hrádku n. Nisou a v Chrastavě. Vysokou vodu má i Jizera. Rozvodnila se říčka Kamenice pod Lužickými horami. Voda se nevyhnula Chřibské ani Jetřichovicím. Zatopené je Hřensko. Staleté záplavy hlásili na Ploučnici v Kunraticích, v Mimoni a na Ploužnici v Ralsku. Protrhnul se leknínový Holanský rybník u České Lípy.
Petr Petržílek
Ropná katastrofa v The Gulf of Mexico – konec fosilní ekonomiky?
P. Krugman se domnívá, že „pokud by měl únik ropy v Mexickém zálivu pokračovat po dlouhou dobu, bude to strašlivá hrozba pro celý svět. Al Gore zažije velký comeback a Američané se konečně probudí ze své lehkomyslnosti, pokud jde o naléhavost řešit problematiku životního prostředí, a to urychleně. Takže celé toto drama přináší i velkou naději.“
Petr Petržílek
Perspektiva využívání obnovitelných zdrojů v ČR
V České republice máme velmi kvalitní zákon o podpoře výroby zelené elektřiny a naopak chybí zákon o podpoře úspor a tepla z obnovitelných zdrojů (OZE). Potenciál výroby primární energie z obnovitelných zdrojů (k roku 2050) je největší při využití biomasy (280 PJ) a geotermální energie (220 PJ), přičemž využívání energie Země může na rozdíl od biomasy v druhé polovině tohoto století vzrůst ještě na dvojnásobek předpokládaného stavu roku 2050. Zatímco pro využívání energie vody a větru nejsou přírodní podmínky v ČR příliš příznivé, ostatní obnovitelné zdroje by mohly v budoucnu nahradit veškeré fosilní zdroje pro výrobu elektřiny a tepla. V kratší perspektivě je ale nutné při výrobě elektřiny počítat ještě s jádrem a při výrobě tepla se zemním plynem.
Petr Petržílek
Štěstí a HDP
Novým nevídaným jevem je, že nastartování ekonomiky a růst HDP neváže tvorbu nových pracovních míst. Příkladem může být USA. To, že Ameriku postihuje nezaměstnanost více než jiné státy, členy OECD, ačkoliv její pokles – jakkoli nespolehlivého ukazatele – HDP je menší než jinde na Západě. Jinak řečeno, poprvé je během recese vývoj HDP v nesouladu se změnami týkajícími se lidí bez práce, případně polozaměstnaných či pracujících chudých. Occunův zákon a ostatní ekonomické teorie selhávají.
Petr Petržílek
Povodně - takhle se nic nezmění
Ukazuje se, že samotná technická opatření, jako je zpevňování koryt (2009 Bečva – dokonce v tvaru lichoběžníku), či budování nádrží a poldrů, sami o sobě větším škodám v důsledku povodní nezabrání. Tato opatření je nezbytné kombinovat se zvyšováním retenční schopnosti krajiny. Jedná se především o meandrující koryta, obnovu lužních lesů, využití nivních luk k rozlivu, hrazení lesních bystřin, zvyšování hydrologické stability lesů zákazem holosečné těžby a lepší věkovou a druhovou diverzifikací, rozčleňování zemědělské krajiny mezemi, hájky a remízky. Taktéž pomůže obnova a budování malých a drobných vodních nádrží, resp. rybníků. Dešťové vody v urbanizované krajině musíme přestat kanalizací odvádět do koryt, ale nechat je vsáknout do půdy. Způsobů, jak to zajistit je řada, jen jednejme! Vláda musí napříč rezorty připravit plán financování těchto opatření a Podniky povodí musí upustit od plánování megalomanských přehrad a průplavu Dunaj-Odra-Labe a začít plánovat opatření v souladu s přírodou.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
Policie prověřovala nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu. Zajistila 300 milionů
Premium Česká policie v tichosti prověřovala třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní...
Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie
Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...
Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny
Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...
„Všímá si kancléř vůbec, co se děje?“ Jak Německo poznamenal volební šok
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Německu Je sečteno. Spíše by se dalo říct zúčtováno. Němci koaliční vládě kancléře Scholze nicnedělání...
Léto plné silničních uzavírek. Přehled, kde v Česku mohou řidiči čekat potíže
Premium Ani letos při prázdninových toulkách po Česku nemohou lidé doufat v hladký průjezd po tuzemských...
Rada bezpečnosti OSN schválila rezoluci o příměří, Rusko se zdrželo hlasování
Rada bezpečnosti OSN schválila svou první rezoluci podporující dohodu o příměří mezi Izraelem a...
Už žádné dveře otevřené dokořán. Portugalsko zpřísňuje migrační politiku
Portugalská vláda oznámila akční plán, který zpřísní pravidla pro vstup migrantů. Naopak také...
Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?
Výživné kaše GERBER Grain&Grow přináší to nejlepší ze světa obilovin. Potěší všechna malá bříška a především uspokojí potřeby děťátka v klíčovém...
- Počet článků 205
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1247x