Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když Hřib řádí…

Pražský primátor Hřib je vlastně hlavní tváří Pirátské strany. Zatím jeho nejviditelnějšími politickými činy jsou  zcela nekvalifikované vstupy do zahraniční politiky.

Pracoval jsem na pražské radnici jako zastupitel v letech 1990 – 2005. Jako náměstek primátora pro finance v letech 1998 – 2004. Vím proto, o čem hovořím. Praha měla vždy mnohočetné zahraniční styky s celou řadou metropolitních měst, zejména v Evropě. Začátkem 90. let, myslím, že jsem tehdy byl předsedou zahraničního výboru zastupitelstva, jsem dělal  revizi mnoha smluv o spolupráci s celou řadou světových metropolí. Samozřejmě, že smlouvy o spolupráci,  zejména s městy z bývalého sovětského bloku, byly v zásadě nepoužitelné, protože byly poplatné situaci za bývalého režimu. Musely být všechny  postupně  v průběhu let revidovány. Pro zajímavost uvedu jeden příklad. A to smlouvu o spolupráci s Ulánbátarem, s hlavním městem Mongolska. Jedno z ustanovení této smlouvy spočívalo v tom, že Ulánbátar posílal do Prahy transsibiřskou magistrálou české autobusy k repasi v pražském Dopravním podniku (DP) a DP je posílal po opravě zase zpět do Mongolska. Ale proto, že projížděly ve vlaku celé Rusko, Střední Asii až se po řadě týdnů dostaly do Mongolska, byly po zásazích zlodějů a ničitelů v takovém stavu, že je bylo možné dát buď hned do sběru anebo poslat obratem do Prahy k nové repasi. Taková smlouva v zásadě neměla žádný přínos ani pro Prahu, ani pro Ulánbátar. Praha si postupně vytvořila začátkem 90. let systém bližší politické  spolupráce s asi šesti či sedmi metropolitními  městy, zejména z Evropy, a také s Chicagem. A s těmito městy spolupracovala poměrně pilně. Začátkem 90. let především s Norimberkem a také s Vídní. S Vídní myslím, že velmi úzká spolupráce probíhala nejméně dvě dekády. Prostě proto, že Vídeň je jedno z nejlépe řízených měst v Evropě a že se bylo co učit. Ale Praha nezanedbávala spolupráci ani s jinými městy mimo okruh těch šesti či sedmi měst. Vzpomínám si na své cesty s pražskými primátory například do Moskvy, Petrohradu, Stockholmu, Londýna  atd.. Praha také chtěla hrát velmi aktivní roli v Bruselu, kde zakoupila svůj dům. O těchto aktivitách není dnes vůbec nic slyšet.

Primátor Hřib je zcela nekvalifikovaný k tomu, aby řídil tak složitý mechanismus, jako je hlavní město Praha. Nikdy nepracoval v podniku řízeném městem, ani v zastupitelstvu nějaké městské části. Nikdy neřídil větší kolektiv lidí anebo nějaký podnik. Prostě přišel do funkce primátora před rokem bez jakýchkoliv předchozích zkušeností z komunální politiky. Vůbec nepochopil a není v tom v pražské koalici vůbec sám, roli, kterou by současná městská rada měla při budoucím rozvoji města sehrát. Ta spočívá především v tom, že by měla připravit zatím chybějící projekty, včetně návrhu způsobu jejich financování pro budoucí rozvoj města. V první řadě se jedná o výstavbu trasy D metra. Dále o dokončení vnitřního městského okruhu.

 Když premiér Babiš nabídl Praze za pozemky na severu města k výstavbě vládní čtvrti, že by vláda  kompenzovala Praze tento deal tím, že by zajistila financování dokončení výstavby vnitřního městského okruhu v rámci kapitoly ministerstva dopravy metodou projektu PPP, Hřib to velkopansky odmítl. Hovořil velmi vágně o tom, že Praha pozemky, o něž A. Babiš usiluje, použije někdy v budoucnu na bytovou výstavbu. A já se ptám, kde Hřib sežene 40 či 50 mld. Kč na dokončení výstavby vnitřního městského okruhu, alternativně s řešením, se kterým přišel premiér. Co je ovšem zajímavější, že v médiích se o tom vůbec nepíše.

 Rada města vlastně neví, jak má zajistit co nejracionálnější výstavbu trasy D metra a jak má dokončit a z čeho financovat vnitřní městský okruh. Přišla s kuriózním nápadem, na kterém se ovšem rozhádala, jak začít v Praze dělat výstavbu družstevních bytů. Zatím kde nic tu nic o rekonstrukci řady pražských mostů, které se blíží havarijnímu stavu. Hřib a spol. už nemluví vůbec o výstavbě nového mostu či mostů přes Vltavu. V městské kase je možná 15 či 20 mld. Kč, které by bylo možné použít na nové investice, ale město nemá vesměs projekty na nové investiční akce. 

Za to se však Hřib míchá do zahraniční politiky. Republika má již pár let smlouvu o strategické spolupráci s Čínou. Tato smlouva obsahuje určité principy. Jedním z těch principů, axiomů, je, že republika uznává politiku jedné Číny. A pokud někdo z politiků mimo vládu vystupuje s jinými představami, tak pochopitelně komplikuje spolupráci s Čínou. Tak například v současné době mezi Českem a Čínou jsou tři letecká spojení. Z toho jedno do Pekingu a druhé se Šanghají. Všechna metropolitní města ve střední Evropě usilují o to, získat s metropolitními čínskými městy přímá letecká spojení. Je to dobré pro turismus, obchod, kulturní výměnu apod..  Může se stát, že v určitém okamžiku Číňané dojdou k názoru, že stačí třeba jedno přímé spojení s Českem, a to existující spojení Prahy s Čen-tou, hlavním městem provincie S´-čchuan (Sečuán). Je to sice hezké město, ale neoplývá tolik turisty a byznysmeny jako třicetimilionové aglomerace v Pekingu a v Šanghaji. Hřibovo blábolení o tom, že v Praze je hodně turistů a že tedy ti čínští nejsou  potřeba, by mělo být zaznamenáno a rozesláno všem pražským hoteliérům a personálu těchto hotelů. Ostatně Vídeň či Budapešť anebo také Mnichov či Berlín rádi čínské turisty, o které může Praha v budoucnu přijít zrušení dvou přímých linek, přijmou rádi  ve svých hotelech, obchodech a restauracích. Primátor Hřib ani další výtečníci z pražské městské rady, by se měli vrátit do normálního života. Čína je už dnes hospodářsky téměř tak silná, jako Spojené státy. Tím, že tu a tam Číňané  vycení na někoho zuby a zruší například koncerty pražských hudebních těles v Číně, Hřib zdůvodňuje údajnou nespolehlivost a neserióznost čínských partnerů. Ale pane primátore, tyto „sankce“ Číny kvůli hřiboviské politice, jsou jen malým odvárkem proti sankcím, které provádějí například Spojené státy zcela plošně. Tak naposledy proti švýcarské a německým firmám, které staví v Baltském moři plynovod Nord Stream II. Přitom jde jen o to, aby se Američané zbavili konkurence ruských dodavatelů plynu na evropském trhu a mohli tam dodávat velká množství plynu, která produkují. Američané za Trumpa zcela přizpůsobili svou zahraniční politiku svým obchodním zájmům. Ale nevšiml jsem si, že by primátor Hřib označoval Američany za neseriózního partnera. Prostě velmoci mají své zájmy, ať se nám to líbí či nelíbí a bylo by dobré je ve vlastním zájmu, pokud se to úplně nepříčí našemu národnímu zájmu, respektovat.

Na Hřibovi je vidět celková nevyzrálost politiky a politiků Pirátské strany. Jsou schopni udělat, pokud jsou v opravdu výkonných funkcí,  republice tolik problémů, jako málokdo jiný. Komunální politici, typu Hřiba by se ale především měli zabývat skutečnými zájmy svého města a jeho obyvatel. Tedy řešením problémů dopravy, zdravotnictví, školství atd. 

A soukromě bych primátoru Hřibovi doporučil, aby se jel podívat do kteréhokoli čínského metropolitního města na kvalitu tamních komunikací. Metropolitními městy v Číně mám na mysli taková, která mají více, nežli 10 mil. obyvatel. Stačí ale, když vyjede v Šanghaji či v Pekingu z letiště do hotelu a jinou cestou zamíří zpět na letiště. Zjistí, že komunikace jsou rovné, bez rigolů, kvalitní, prostě úplně jiné než v Praze. Kdo cestuje po Praze autem (zácpy jsou úplně stejné jako v čínských městech), ale kvalita komunikací v Praze je tak nízká, že pokud cestujete na zadním sedadle, můžete si přivodit mořskou nemoc. A s tím by něco Hřib  měl udělat. 

 

Jiří Paroubek

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jiří Paroubek | středa 15.1.2020 14:55 | karma článku: 39,82 | přečteno: 1626x
  • Další články autora

Jiří Paroubek

Bývalý český prezident se nezasloužil o stát?…

...A Milan Kundera se nezasloužil o rozkvět české kultury a o její známost zejména ve frankofonním světě?

15.5.2024 v 15:28 | Karma: 26,13 | Přečteno: 646x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Čínský prezident na cestách v Evropě

Čínský prezident Xi se po několika letech vydal na návštěvu Francie. Oplatil tak nedávnou návštěvu francouzského prezidenta v Číně.

10.5.2024 v 13:50 | Karma: 22,49 | Přečteno: 588x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Můj přítel Jiří Horák

Když jsem si v jednom médiu přečetl včera článek ke 100. narozeninám Jiřího Horáka, mrzelo mě, že jsem sám o něm nic nenapsal.

26.4.2024 v 9:37 | Karma: 12,27 | Přečteno: 356x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

SOCDEM na cestě podrazů…

Od časů B. Sobotky, jehož je Šmarda věrným přítelem a učedníkem, strana Lidového domu nastoupila podivnou cestu. Cestu podrazů. Podrážela především voliče, kterým často slibovala hory s horáky.

25.4.2024 v 12:20 | Karma: 19,74 | Přečteno: 496x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Národní značka Číny posiluje nejrychleji na světě

Čína prosazuje respekt rozdílného a za jejími iniciativami, jako je Pás a stezka nebo budování „globálního společenství sdílené budoucnosti lidstva“, je praktická mírová spolupráce.

17.4.2024 v 9:50 | Karma: 17,87 | Přečteno: 480x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Každé osmé dětské skupině hrozí konec. Kvůli novince v požární vyhlášce

25. května 2024

Premium Až sedmdesát tisíc dětí mladších pěti let nemá zajištěnou předškolní péči. Buď jsou na mateřskou...

KOMENTÁŘ: Putin jako šéf korporátu. Neorealisté to tak popsali už dávno

25. května 2024

Premium Vladimir Putin se chová jako generální ředitel někdejší gigantické firmy, která ztratila část trhu,...

Putinovy výroky o mně? Nudné, to on je nelegitimní prezident, říká Zelenskyj

25. května 2024  19:45

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj označil zpochybnění své současné legitimity v čele země...

Zachrání Costner francouzské Keviny? Smějí se jim v práci i na seznamkách

25. května 2024  18:50

Návrat Kevina Costnera na filmový festival v Cannes vzbudil naději pro více než 150 tisíc...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 841
  • Celková karma 26,53
  • Průměrná čtenost 1914x
Autor se narodil 21. srpna 1952 v Olomouci. Je ženatý, má syna a dceru. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou. V letech 1998 až 2004 byl náměstkem pražského primátora pro oblast finanční politiky, 2004 až 2005 ministrem pro místní rozvoj. V letech 2005 až 2006 pak předsedou vlády České republiky. Je předsedou Společnosti Willyho Brandta a Bruna Kreiskeho a předsedou redakční rady portálu Vaše věc (www.vasevec.cz). Na sklonku roku 2011 založil politickou stranu Národní socialisté. Na podzim 2018 kandiduje do Senátu jako nezávislý kandidát s podporou ČSSD.

Seznam rubrik