Areál Velká Morava - (a slovenská Skalica)

V pátek 6. 7. t.r. jsme v Mikulčicích navštívili areál archeologických vykopávek slovanského hradiště  Velká Morava, a  krátce  jsem se zastavili i ve slovenském městě Skalica, která se chlubí stavbou románské rotundy ze 13. stol.

Milá  Věrko,

v pátek 6. července jsme byli v Mikulčicích, v areálu  archeologických  vykopávek Velká Morava. Byli jsem tam s manželem už kdysi před lety, ale od té doby, kdy tam proběhly za finančního přispění  EU  velké úpravy, jsme  tam  nebyli, ale  dlouho jsme se tam chystali.

A nebyli jsme zklamáni. Památník Velké Moravy, areál slovanského historického hradiště v Mikulčicích, je pěkně upraven a díky výkladu šikovné průvodkyně jsme se o něm, i o době 6. až 10.století, které se k tomuto období váže, hodně  dověděli.

Děti to zajímá...

Kromě toho tam měla v odpoledních hodinách probíhat i  zábavná akce pro děti. Ve vestibulu vstupní budovy byly  pro ně připraveny kresby  starých Slovanů, které si mohly pastelkami vybarvovat. Zajímavá byla i výstava  obrázků dětí zdejší  ZUŠ, vztahujících  se k tomuto  tématu....

Když už  jsme se nacházeli u Hodonína, nedaleko hranic, napadlo mě, že bychom se mohli na skok podívat  na Slovensko, do Skalice. Mohli bychom si tam prohlédnout i  jeho nejdůležitější historickou památku z počátku 13. století,  starobylou románskou rotundu sv. Jiří. Manžel souhlasil a  zanedlouho jsme octli  za hranicemi. Toto významné slovenské město jsem navštívila už hodně dávno, ještě za mých studentských let, na školním výletě s brněnskou umprumkou.  Potěšilo mě, že je dnes  Skalica  pěkné,  upravené město, a že se tam o  tuto vzácnou historickou stavbu,  na jejíž  opravu také  přispěla EU,  dobře starají.

Cestou domů, a to  téměř před Zlínem,  nám zkazila  radost menší kolize našeho auta. Jízdou po  okresce zajel manžel autem  trochu víc do boku, do zatravněného okraje  cesty, vtom  se ozvala rána - a od té chvíle to v naši  Felicii začalo jaksi harašit, a ten nepříjemný klepot se  ozýval po celé dva  poslední kilometry k domovu.  Na autě nebylo  zvenčí nic vidět, až  po podrobnější ranní prohlídce vozu manžel zjistil, že se nic vážného nestalo... V trávě zřejmě  narazil do nějaké překážky, ostrého kamenu nebo pařízku a ta  pokřivila kovový ráfek kola. Naštěstí se mu to povedlo v  garáž vyklepat.

Náš auťák  je tedy  zase v pořádku a moje obava, že bude dlouho v opravě, se naštěstí nevyplnila. Těším se tedy na naše  další výlety  po Moravě, Čechách nebo po  Slovensku -  výlety do vzdálenější ciziny, jsou již za námi. Najezdili jsme se dost, několikrát jsme byli u moře i na horách, ale hlavně jsme se hodně zúčastňovali  poznávacích zájezdů  po  Evropě. Teď již poznáváme místa u nás.... Jezdíme hlavně tam, kde jsme ještě nebyli,  anebo tam,  kam se znovu  rádi  vracíme.

A jak žiješ Ty, Věrko? Trávíte s manželem letní dny doma ve městě, na chatě, nebo na chalupě? A co vaše zahrádka? My už máme po okurkové sezóně, třicet zavařených sklenic  okurek a dvě pětilitrovky  kvašáků nám bohatě stačí. Vyloupaný hrách je už také v mražáku,  červenou řepu ještě zavařujeme, ale polovina je už ve sklenicích, za chvíli  zůstanou na záhonku jen rajčata, ty ale  nezavařuji. Snad ještě otrhám a zamrazím rybíz, aby bylo v zimě co  na koláče a na poháry.

Milá Věrko, měj se pěkně,  pozdravuj manžela. a  užívejte si spolu  pěkných letních dní. Těším se na Tvoji odpověď.

Mirka  :-)

Ozdoby (šperky)
Stavby a průřezy staveb
V areéáu  Velké Moravy
Památník věrozvěstům Cyrilu a Metoději.
Cyrilometodějský kříž

Kalvárie
Opevnění města Skalice
Pohled na město  Skalica s kopce od rotundy sv. Jiří

Autor: Mirka Pantlíková | pondělí 9.7.2018 16:32 | karma článku: 10,89 | přečteno: 289x

Za pár dní začíná jaro

Tolik jsme se letos báli zimy - někteří z nás si dokonce koupili nové svetry - a vida, zima nebyla tak zlá... A za chvíli bude jaro. .

16.3.2023 v 15:39 | Karma: 15,55 | Přečteno: 296x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Zdravím Vás, paní Boženko...

Na FB se objevil článek Kalendárium od mé přítelkyně, novinářky paní Boženky z N.... Vzpomněla v něm na svátky a významné dny, které se vztahují k měsíci březnu, ale hlavně na ty se světovým významem. Toto je moje odezva.

7.3.2023 v 11:07 | Karma: 16,29 | Přečteno: 273x | Diskuse| Ona

Otevřený dopis panu Šikovi

Pane Šiku, inspiroval jste mě posledním článkem na Vašem blogu, úvahou o šťastných či nešťastných dlouholetých manželstvích, k napsání úvahy k tomuto tématu. A děkuji Vám za to.

26.2.2023 v 13:28 | Karma: 24,06 | Přečteno: 661x | Diskuse| Ona

Poznáte kdo je kdo?

Dnes něco pro osvěžení... Nedávno mě tu kdosi nabádal, abych prý raději kreslila (pastelkami) než psala. Přikládám tedy několik kreseb, abych dokázala, že nejen píši, ale občas i kreslím.. (Kromě jiných prací, jako vy všichni).

7.2.2023 v 17:55 | Karma: 25,98 | Přečteno: 798x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Co chcete, všechno máme, moji drazí...

A tož konečně nám skončily prezidentské volby. Bylo s nimi, i s jejich přípravou, hodně práce a starostí, zejména pro naše novináře a média, hlavně televizní. Těm se z nich povedlo udělat dokonalou show, téměř frašku.

28.1.2023 v 23:24 | Karma: 31,22 | Přečteno: 947x | Ona

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě

3. května 2024  11:11

Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...

Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky

3. května 2024  11:09

Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...

Vzteklý křeček spadl do bazénu, nechtěl se nechat chytit. Pomohli až strážníci

3. května 2024

Vzácný křeček polní se začátkem týdne zatoulal až na jednu zahradu v brněnské části Komín. Jenže...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.