Areál Velká Morava - (a slovenská Skalica)

V pátek 6. 7. t.r. jsme v Mikulčicích navštívili areál archeologických vykopávek slovanského hradiště  Velká Morava, a  krátce  jsem se zastavili i ve slovenském městě Skalica, která se chlubí stavbou románské rotundy ze 13. stol.

Milá  Věrko,

v pátek 6. července jsme byli v Mikulčicích, v areálu  archeologických  vykopávek Velká Morava. Byli jsem tam s manželem už kdysi před lety, ale od té doby, kdy tam proběhly za finančního přispění  EU  velké úpravy, jsme  tam  nebyli, ale  dlouho jsme se tam chystali.

A nebyli jsme zklamáni. Památník Velké Moravy, areál slovanského historického hradiště v Mikulčicích, je pěkně upraven a díky výkladu šikovné průvodkyně jsme se o něm, i o době 6. až 10.století, které se k tomuto období váže, hodně  dověděli.

Děti to zajímá...

Kromě toho tam měla v odpoledních hodinách probíhat i  zábavná akce pro děti. Ve vestibulu vstupní budovy byly  pro ně připraveny kresby  starých Slovanů, které si mohly pastelkami vybarvovat. Zajímavá byla i výstava  obrázků dětí zdejší  ZUŠ, vztahujících  se k tomuto  tématu....

Když už  jsme se nacházeli u Hodonína, nedaleko hranic, napadlo mě, že bychom se mohli na skok podívat  na Slovensko, do Skalice. Mohli bychom si tam prohlédnout i  jeho nejdůležitější historickou památku z počátku 13. století,  starobylou románskou rotundu sv. Jiří. Manžel souhlasil a  zanedlouho jsme octli  za hranicemi. Toto významné slovenské město jsem navštívila už hodně dávno, ještě za mých studentských let, na školním výletě s brněnskou umprumkou.  Potěšilo mě, že je dnes  Skalica  pěkné,  upravené město, a že se tam o  tuto vzácnou historickou stavbu,  na jejíž  opravu také  přispěla EU,  dobře starají.

Cestou domů, a to  téměř před Zlínem,  nám zkazila  radost menší kolize našeho auta. Jízdou po  okresce zajel manžel autem  trochu víc do boku, do zatravněného okraje  cesty, vtom  se ozvala rána - a od té chvíle to v naši  Felicii začalo jaksi harašit, a ten nepříjemný klepot se  ozýval po celé dva  poslední kilometry k domovu.  Na autě nebylo  zvenčí nic vidět, až  po podrobnější ranní prohlídce vozu manžel zjistil, že se nic vážného nestalo... V trávě zřejmě  narazil do nějaké překážky, ostrého kamenu nebo pařízku a ta  pokřivila kovový ráfek kola. Naštěstí se mu to povedlo v  garáž vyklepat.

Náš auťák  je tedy  zase v pořádku a moje obava, že bude dlouho v opravě, se naštěstí nevyplnila. Těším se tedy na naše  další výlety  po Moravě, Čechách nebo po  Slovensku -  výlety do vzdálenější ciziny, jsou již za námi. Najezdili jsme se dost, několikrát jsme byli u moře i na horách, ale hlavně jsme se hodně zúčastňovali  poznávacích zájezdů  po  Evropě. Teď již poznáváme místa u nás.... Jezdíme hlavně tam, kde jsme ještě nebyli,  anebo tam,  kam se znovu  rádi  vracíme.

A jak žiješ Ty, Věrko? Trávíte s manželem letní dny doma ve městě, na chatě, nebo na chalupě? A co vaše zahrádka? My už máme po okurkové sezóně, třicet zavařených sklenic  okurek a dvě pětilitrovky  kvašáků nám bohatě stačí. Vyloupaný hrách je už také v mražáku,  červenou řepu ještě zavařujeme, ale polovina je už ve sklenicích, za chvíli  zůstanou na záhonku jen rajčata, ty ale  nezavařuji. Snad ještě otrhám a zamrazím rybíz, aby bylo v zimě co  na koláče a na poháry.

Milá Věrko, měj se pěkně,  pozdravuj manžela. a  užívejte si spolu  pěkných letních dní. Těším se na Tvoji odpověď.

Mirka  :-)

Ozdoby (šperky)
Stavby a průřezy staveb
V areéáu  Velké Moravy
Památník věrozvěstům Cyrilu a Metoději.
Cyrilometodějský kříž

Kalvárie
Opevnění města Skalice
Pohled na město  Skalica s kopce od rotundy sv. Jiří

Autor: Mirka Pantlíková | pondělí 9.7.2018 16:32 | karma článku: 10,89 | přečteno: 289x

Mirka Pantlíková

Jedna z krásných vyhlídek...

Ze Slovácka, z kraje meruněk a vinné révy, kde jsem prožila dětství, jsem se v dospělosti ocitla v městě Zlíně, kde jsem později zakotvila. Zamilovala jsem si i tento kraj, který se stal i mým druhým domovem.

10.7.2023 v 13:01 | Karma: 14,42 | Přečteno: 308x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Něco o ztrátách a nálezech

Ztratila jsem již dost věcí, například přívěsek, zlatého pavoučka, manželův dárek za syna. A také zlatý náramek, který mi sklouzl z ruky v zimě když jsem si potmě sundávala koženou rukavici.

15.6.2023 v 15:05 | Karma: 15,10 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ona

I tenkrát kvetly šeříky

Bylo tomu tak pří osvobození Československé republiky v květnu roku 1945, je tomu tak i dnes, po 78 letech od konce II. světové války.

8.5.2023 v 12:12 | Karma: 25,60 | Přečteno: 595x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Kam se dnes spolu podíváme?

Kam se dnes podíváme? Ptal se mě manžel na prvního máje u snídaně. Zdálo se že bude krásný den, sluneční paprsky se již od božího rána prodíraly přes záclony a dosud zatažené žaluzie oken do pokoje.

2.5.2023 v 16:06 | Karma: 17,33 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jistému člověku se ztratil srp…

Žiji již desítky let ve velkém městě, ale moje rodná obec ve které jsem strávila dětství a léta dospívání, jsou Násedlovice. Tato vesnice se nachází na Jižní Moravě, asi 20 kilometrů od dříve okresního města Kyjova.

21.4.2023 v 17:15 | Karma: 23,10 | Přečteno: 579x | Diskuse| Ona

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji

3. května 2024

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě

3. května 2024  5:16

Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.