Petice učitelů? Proč?

Nemyslela jsem si, že k tématu učebních osnov na školách někdy budu psát, ale dnešní zpráva o petici učitelů proti znovu zavedení povinných osnov ve školách mě k tomu přiměla.

Když se konečně podařilo uvést do praxe státní maturity a jejich zkušební provoz odhalil jak na tom současní středoškoláci jsou, nebylo to žádné překvapení. Školy dostaly „volné ruce“ v přípravě vlastních osnov, které dostávaly jen v rámcové podobě z ministerstva, ale náplň, rozsah a také učebnice byly svobodnou volbou daného učitele. Proto se také na středních školách cizí jazyk vyučuje převážně ze sešitků typu Headway, oproti klasické učebnici cizího jazyka pro střední školy. Kdo se někdy pokoušel být nápomocen svému dítěti s cizím jazykem, pomocí takových sešitů, ví moc dobře o čem mluvím.

To samé je i na základních školách. Svobodné rozhodování učitelů, jakým způsobem a podle jakých učebnic budou učit, dovedly znalosti českých dětí až tam, kde dneska jsou. V tomto případě ale souhlasím s návrhem ministerstva školství, pokud má být znovu zavedena jednotná zkouška, musí jí předcházet jednotné učivo, státní maturita totiž nepřihlíží k tomu v čem daná škola vyniká a čemu se věnuje největší pozornost. Státní maturita předpokládá, že všem žákům v celé zemi se dostane shodných informací ze shodných předmětů a ve stejném rozsahu, minimálně na základní škole.

Vzpomínám si, že se děti běžně stěhovaly s rodiči a přecházely ze školy v jedné části republiky do druhé. Po přijetí žáka v jiné škole se ho učitelé pouze zeptali, zda ten, či onen předmět probíraly až do stránky v učebnici, na které v té doby byl zbytek třídy. Vždy se jednalo o pár stran o které bud byly napřed, nebo pozadu. Dnes, kdy je lidem vyčítána jejich nechuť migrace za prací, zkuste přeřadit žáka základní školy do jiné školy, o střední škole ani nemluvím. Obojí mám u svého prvního dítěte za sebou a ty rozdíly byly obrovské.

Tady už nejde o náklady spojené s pořizováním nových učebnic, ale o garanci kvalitní výuky, která musí být garantována každému žáku v kterékoliv škole a to bohužel benevolence v tvorbě vlastních učebních osnov nezaručuje, pouze sjednocení osnov, stejně jako následné zkoušky. Od konce se ale začínat opravdu nedá!

Autor: Ivet Palasiewicz | středa 13.4.2011 9:42 | karma článku: 22,35 | přečteno: 1242x