Sociální dilema

Statistiky dokládají o kolik po vzniku sociálních sítí významně vzrostl výskyt depresí a sebevražd u teenagerů.

Rád bych vám doporučil film The Social Dilemma z produkce Netflixu natočený v letošním roce. Jedná se o dokument doplněný hranými pasážemi, ve kterém upozorňují odborníci na nebezpečí, která pro moderní společnost představují sociální média. Pokud máte možnost se na něj podívat, nemusíte číst dále. Nebo čtěte a berte to jako pozvánku do domácího kina ?

Rozdělil bych zmíněná rizika do tří kapitol:

1)Zadavatelé reklamy získávají (pochopitelně za úplatu) od Facebooku, Googlu, Twitteru a dalších daleko detailnější data o spotřebitelích, než jsou schopny dodat například peoplemetry televizních stanic. Z těchto důvodů je možné daleko precizněji zacílit a zasáhnout cílovou skupinu. Přesněji a tudíž levněji, nebo za stejné peníze intenzivněji. Uživatelé sociálních sítí jsou masírováni velmi odborným způsobem, který napadá jejich podvědomí, a tudíž snižuje jejich obranyschopnost. Podléhají dojmu, že jejich nákupní chování není vůbec ovlivněno reklamou, ale to je velký omyl. Přiznám se, ale že s touto kapitolou velký problém nemám, přestože důsledky mohou vést k zadlužování méně odolných jedinců a zároveň vyvolávají sociální napětí mezi těmi, kteří na to mají a těmi ostatními. Za prodej reklamního prostoru bych sociální média nekritizoval, je ale velkou otázkou, jak citlivá data zadavatelům reklamy za peníze nabízejí.

2)Sociální média především u mladých uživatelů, ve filmu se hovoří o deseti až čtrnáctiletých teenagerech, mohou způsobovat naprosto tragické následky. Statistiky dokládají o kolik po vzniku těchto médií vzrostl výskyt depresí a sebevražd. Jde o to, že denní mnohahodinová masáž, ve které se tito jedinci honí za co největším počtem lajků, vytváří závislost. Jednak abstinenční příznaky, pokud jsou unplugged a jednak depresi, pokud příští příspěvek nepřinesl tolik lajků jako ten minulý. Kromě toho jsou sociální sítě ideálním prostředím pro šikanu. Jsou známy případy sebevražd, když se na síť dostala nevhodná fotka puberťačky. Někdy stačí, že na vložené fotce někdo komentuje odstávající uši a už je nutná chirurgická změna… Nejen děvčata chtějí vypadat jako jejich ve Photoshopu vytuněné vzory, což je naprosto nereálné. Následkem je anorexie, polykání pilulek a podobně. I starší generace napodobovaly své idoly. Především herečky, ale ty byly reálné a pokusy se jim přiblížit působily spíše směšně. Kritika sociálních médií by v této souvislosti nebyla moc na místě, pokud by na vytváření této závislosti cíleně nepracovaly. Ale ona to cílevědomě dělají – úkolují vývojáře, aby udrželi uživatele u displeje co nejdéle.

3)Nejnebezpečnější je ale prodej dat lobbistům, kteří pracují pro politiky. Je prokázáno, že už dnes jsou sociální média tím nemocnějším médiem při ovlivňování nálad lidí, a tedy i voličů před volbami. Není ani nutné ukazovat prstem na cinknutý Brexit, volbu amerického či českého prezidenta. Vytváření nálad proti určitým skupinám obyvatelstva, hloubení příkopů, které napomáhá populistům ke zvolení, to vše může v krajním případě vést až k občanské válce. Představme si jen, že strýček Donald neuzná svou případnou prohru a pustí se do boje za pomoci sociálních médií. Kam to až povede? Že budou mít USA prezidenty dva? To není spiklenecká teorie, to se fakt může stát.

Autoři filmu nevolají po tom, aby se sociální sítě zakázaly, ale volají po jejich větší kontrole. Já dodávám, že by ta kontrola neměla ohrozit svobodu slova, ale na druhé straně, když dokážeme sledovat weby pedofilů, nácků a dalších hnusáků, proč se účinně nebránit proti fejkům a cíleným zpravodajským hrám.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ondřej Šebesta | pondělí 26.10.2020 7:00 | karma článku: 5,90 | přečteno: 148x
  • Další články autora

Ondřej Šebesta

Je možná koalice ANO a ODS?

22.4.2024 v 7:00 | Karma: 22,15

Ondřej Šebesta

Císařovy nové šaty

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 15,92