Dálnice = dál nic?

Vtip je v tom, že dálnice v Německu se začaly budovat už před válkou a takhle hustá síť byla dokončena dávno dřív, než nepřijatelným způsobem vzrostl význam a moc ekologických organizací. 

Německo má na rozloze 357 023 km čtverečních 13 190 km dálnic, to je 0,037 km na kilometr čtvereční, zatímco Česká republika má rozlohu 78 871 km čtverečních a dálnic má 1 305 km, což dělá 0,0165 km na kilometr čtvereční. Zjednodušeně řečeno, bychom měli mít dálnic zhruba dvojnásobek. Pak by naše republika byla propojena do všech stran a velká města by měla své obchvaty.

Vtip je v tom, že dálnice v Německu se začaly budovat už před válkou a takhle hustá síť byla dokončena dávno dřív, než nepřijatelným způsobem vzrostl význam a moc ekologických organizací, které ve jménu záchrany nejrůznějších živočichů nechávají dusit celé velké lidské aglomerace. Troufám si říct, že by takhle hustou síť dálnic už dnes Němci nepostavili.

A jsme zase u toho, co jsem psal nedávno na téma jejich padesáti blahobytných roků (1965-2015), které jsme my na východ od demarkační čáry nezažili, a proto si při rozhovorech o rychlosti zavádění Green Dealu nemůžeme rozumět.

Jednou z podmínek snížení regionální nezaměstnanosti jsou rychlé vlaky. Tyto koridory ale nemůžeme stavět, protože jsou překážky při výkupu pozemků, jako u dálnic. Ani populistická vláda vrchního Agrošmejda nedokázala tuto proceduru zjednodušit a zrychlit. Natož pak nová pravicová vláda, která má ochranu soukromého vlastnictví přímo v DNA.

Opět bude docházet k absurdní situaci, kdy se bude pravicová vláda muset chovat levicově. To jsou paradoxy, řekl by vojín Kefalín. Levicově populistické ANO prosadilo (s pomocí ODS) zrušení superhrubé mzdy. To pomohlo podstatně více občanům s vyššími příjmy než chudým, ač velkouzenářův marketing říkal něco jiného. Lhal! Jistě si vzpomeneme, jak největší thatcherista bez přívlastku bránil privatizaci bank a liberalizaci cen nájemného.

Teď bude muset středopravicová pětikolíková koalice uvažovat o daňové progresi, protože jinak hladové mandatorní krky nenakrmí. Není to všechno tak trochu na hlavu?

Ale zpět k dálnicím a k obchvatu Prahy. Jestli má někdo šanci se domluvit s okolními starosty, tak je to starosta Líbeznic Martin Kupka. Pokud se mu opravdu podaří okruh alespoň rozestavět, tak bude na medaili, protože to je jediná šance, aby se Praze trochu ulevilo.

Zrovna tak cesta na Moravu severním traverzem by hodně pomohla D1. Budeme mu držet palec!

 

 

            

Autor: Ondřej Šebesta | pondělí 4.4.2022 7:00 | karma článku: 10,35 | přečteno: 322x
  • Další články autora

Ondřej Šebesta

Atentát

17.6.2024 v 7:00 | Karma: 7,39

Ondřej Šebesta

Víčka PET lahví

10.6.2024 v 7:00 | Karma: 31,03