Škola - základ života ?

     Měl jsem možnost strávit nějakou dobu mezi žáky druhého stupně Základní školy. Srovnávat dnešní život ve škole s naší bývalou ZDŠ Střelecká by bylo jako srovnávat dnešní horské kolo s naším "chceš-li poznat co je dřina, kup si kolo Ukrajina". Časový a společenský rozdíl je prostě obrovský. Je to dobré a je to správné. Nějak jsem se ale nedokázal vyrovnat s některými návyky, dovednostmi i vědomostmi dnešních žáků devátých tříd.

     Především se mi zdá, že neumějí psát, tedy psát rukopisem tak, jak si ho většina z nás představuje a zná. Jejich písmo je směsicí typografických stylů, jen s obtížemi rozluštitelné. Moje máma by řekla "drápeš jak kocour". Podle toho, co jsem měl možnost vidět, bych řekl, že psát se děti ve škole neučí. Proto se snad připravuje zavedení nového typu rukopisu, podobného tomu, které právě čtete. Je prý moderní a více odráží požadavky současnosti. Nakonec, proč ne. Měníme historii tak, aby ji dnešní generace "správně" pochopila, změníme i "krasopis", aby psaní lépe zvládla. Na téma pravopis se snad ani nedá hovořit, protože to vlastně žádný pravopis není. Přímo katastrofální znalost mateřského jazyka. To je hanba dnešního školství i učitelů samotných. Žák s takovými znalostmi ČJ přece nemůže vůbec opustit ZŠ.

      Když se s takovými "týnejdžry" bavíte, nechápete proč tak řvou a nebo jim naopak nerozumíte ani slovo. Nejprve se domníváte, že je to vaším stářím a opotřebovaným sluchovodům. Později pochopíte, že je to proto, že neumějí mluvit. Šumlují, nedokončují slova, polykají hlásky, huhňají a neartikulují. Na jasnou a jednoduchou otázku nedokážou odpovědět celou větou, volně a souvisle popsat nějakou věc nebo událost je nad jejich síly. Slovní zásoba se rovná zásobě peněz v naší státní pokladně, tedy téměř žádná. Zkuste si to sami, požádejte syna nebo vnouče, ať vám popíše co vidí, nepříklad, při pohledu z okna vašeho bytu. Zprvu vůbec nepochopí co po něm vlastně chcete a později, když se vám ho podaří přemluvit nebo spíše podplatit dalším kreditem do mobilu, vám jen vyjmenuje co vidí - dům, strom, mraky... aniž by se jen náznakem zmínil jaký je dům, strom a mraky. Vedou učitelé a rodiče děti ke čtení knih ? Už jsem tu vzpomínal na svoji maminku. Celé její vzdělání bylo jen obecná a měšťanka, ale v diktátech, které jsem jí zkušebně a pro zábavu nosil z gymnázia, neudělala nikdy jedinou hrubku. Proč ? Protože celý život, až do svých 86. let přečetla, co jí pod ruku přišlo. Myslím, že ještě dnes by maturitu z češtiny a dějepisu zvládla na výbornou.

     Poslední zkušenost z mé "cesty do hlubin duše" studenta XXI. století je zoufalý všeobecný přehled o věcech, který byste s ohledem na jejich věk očekávali že znají. Ne, nechci říct, že jsou hloupí, naopak, udivuje vás, co takový sedmák všechno ví, ale přesto máte pocit, že se v té škole snad vůbec nic nenaučil. Jinak bychom se nemohli od deváťáka dozvědět, že Atlantida leží na severním pólu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Oldřich Slováček | pátek 1.10.2010 21:42 | karma článku: 36,95 | přečteno: 4017x