Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
OS

Naivní volič

3. 10. 2010 10:50
Nejsem stoletý kmet,

který pamatuje první republiku, ale mám za to, že výchova a vzdělání spolu nesouvisí. Každá generace měla, má a bude mít své chyby i přednosti, je pro danou dobu málo nebo hodně vzdělaná. Vzdělání je postaveno na neměnných základech - znalost mateřského jazyka a jeho písemný a mluvený projev, elementární matematika, fyzika, chemie, přírodopis a všeobecný přehled o dějinách i současném uspořádání společnosti. Na tyto základy potom v každé době učitelé stavěli nejnovější poznatky a informace. Ale jako červená nit se spolu se vzděláním rozvíjela i výchova ve škole, v rodině a společnosti. Mám za to, že dnes se klade důraz na vzdělání ve škole bez vystavění základů, ale výchova je téměř všude opomíjena, jako by byla přítěží a zbytečností. Studenti reálného a klasického gymnázia se vzdělávali rozdílně, ale vychováváni byli stejně. :-)

0 0
možnosti
PNH

prdly

3. 10. 2010 11:07
Re: Nejsem stoletý kmet,

Ano výchova není vzdělávání, ale jinak spolu úzce souvisí, což klade nároky především na morální stránku učitelů. Učitel ať chce nebo nechce nepřímo svými postoji a chováním i vychovává.

Co se týče vzdělání a vzdělávání, myslím, že mnoho lidí si neuvědomuje, že dětský mozek, jeho vnímání a schopnosti se v čase mění, ale hlavně jeho možnosti jsou jiné než u dospělého. Paměť jim funguje excelentně, ale schopnost abstrakce nastává až někdy kolem puberty. Co tím chci říct? Biflování pro děti není problém, jen se musí trošku přinutit, ale to patří k nauce sebeovládání. Až se nabiflují základy, až pak mohou přejít na vyšší úroveň k abstrakci, analýze a syntéze. Dítě bohužel není jen "malý dospělý".

0 0
možnosti
IV

iveta.vaisova

3. 10. 2010 10:06
Není kantor jako kantor

"Učitelství  jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organizmu; děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné; vracíms se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, dizgustován, tupý, mdlý a sešlý." (O. Březina, 1892)

Pane autore, neodsuzujte prosím české kantory, nebo alespoň neházejte všechny do jednoho pytle. Nás, kteří s dětmi poctivě procvičujeme pravopis, souvislé vyjadřování mluvní i písemné, kteří je vedeme k četbě (byť narážíme na fakt, že jednak brzy objeví čtenářské deníky na internetu a jednak je v četbě nepodporují rodiče, v řadě domácností dnes o knihu nezavadíte), snažíme se jim představit a doporučit opravdu zajímavé a přitom kvalitní tituly...

Krasopis v dnešní době opravdu nepotřebují, navíc stále přibývá dysgrafiků, dyslektiků a dysortografů - ti se neobejdou bez psaní všemi 10 na PC.

0 0
možnosti
PNH

prdly

3. 10. 2010 10:58
Re: Není kantor jako kantor

Jako "majitel" dyslektika si dovolím konstatovat, že kdo nezažije, tak neuvěří a skutečně na tyto poruchy nelze brát stejný metr jako na děti bez tohoto postižení. O to důležitější je dbát na elementární věci jako je například krasopis nebo pravopis a chválit je i za malinké pokroky. Je mi jasné, že učit krasopis dysgrafika je spíš mučení než učení, ale je to stejné jako s jiným tělesným postižením. Měřítka musí být jiná, ale nelze tyto činnosti vynechat. Můj kluk jako dyslektik s krasopisem problém neměl, ale písmenka se mu řadily jak chtěly a počítač mu v tomto nijak nepomůže. Horší je, že tyto vady nejsou samostatné a často jsou doprovázené "hyperaktivitou" což sebou nese neschopnost delšího soustředění, což je další kámen úrazu. Vše pak trvá déle, je jakoby roztříštěné a ve výsledku to stojí všechny více sil. Ale přece z něj nenechám vyrůst úplného pitomce, který nenapíše slušně jedinou větu i když nemá problém ji vymyslet, protože s inteligencí to nemá nic společného.

0 0
možnosti
M

Mr.Inkognito

3. 10. 2010 9:12
Opravdu jsou generace před náma tak morální a vzdělané?

Podle mě je to stejné, jako tvrdit, že kdysi byla morálka na vysoké úrovni a dnešní mládež je naprosto zkažená.Jeden znmý mi řekl: "Ale to víš, že se šuk_alo a chlastalo stejně, jen jsme o tom neměli potřebu každému vyprávět."

Podle mě článek míří tam, že starší generace byla prostě vzdělanější a víc na úrovni.Spousta lidí chce uspět a proto taky dbají na vzdělání.Hlupáci a nevzdělanci budou v každé generaci, tomu se vyhnout nedá - stačí, pokud autor např. občas sleduje diskusi na novinky.cz, kde vzdělání a inteligence starších generací pěkně odráží.

Právě studuji VŠ, kolem mě je dost lidí, kteří na to nemají, ale stejně tak je tam spousta lidí, kteří mají spoustu znalostí a rozhled.A bohužel právě často staří profesoři mají přednášky naprosto monotónní, nezáživné, nehodlají používat mikrofon, napsat seznam otázek ke zkoušce, poradit a celkově nemají vůli nějaké vědomosti předat.Od mladých doktorandů se člověk dozví kolikrát mnohonásobně více.

0 0
možnosti
B

b.aran

3. 10. 2010 8:51
Rekla bych, ze kdyz jste byl skolak....

..... tak z vas tehdy starsi generace mela podobny dojem......:-)

0 0
možnosti
JM

J i ř í

3. 10. 2010 9:04
Re: Rekla bych, ze kdyz jste byl skolak....

Existují studie o tom, že v něčem je současná generace oproti té minulé na tom stejně, jako byla ta minulá oproti předminulé, ale v něčem jsou rozdíly, které dřív opravdu nebyly - například orientace současné generace na konzum a značkové výrobky. Ve všech minulých generacích platilo, že reklama na ně moc neúčinkovala a spíše kritizovali své rodiče za konzumní způsob života. A aby se posmívali svým vrstevníkům, že nemají značkové oblečení, to opravdu nikdy nebylo.

0 0
možnosti
PO

parlost18

3. 10. 2010 6:07
...

Rozhodně nesouhlasím s důležitostí krasopisu.Dneska prakticky nepotřebuju umět psát rukou. Zato potřebuju umět psát všemi prsty na počítači. Jedna dovednost je prostě nahrazena druhou. Pro mě je to vlastně požehnání.Já prošel ještě starou školou, ale dobře psát jsem se nikdy nenaučil. Nyní, v době notebooku, už jsem vysmátej. Umět psát rukou je samozřejmě důležité pro případ, kdy nemáte po ruce počítač. Ale k čemu to je dnes jinak. Dokumenty ve státní správě i ve firmě musí být psané na PC. Zkuste na vysoké škole předložit seminární práci, či dokonce bakalářskou, diplomovou, napsanou rukou a viděl byste, jak byste letěl. Ale osobně si teda nevzpomínám, že by to s tím krasopisem za nás bylo nějak slavné. Pár lidí psát umělo, některým to možná i vydrželo, ale faktem je, že většina lidí se zvrhla ještě než jim bylo osmnáct a psali naprosto katastrofálně. Já sám, ještě předtím, než jsem měl možnost mít počítač, jsem byl nucen přejít na psaní hůlkovým písmem, abych to po stobě vůbec přečetl

0 0
možnosti
PO

parlost18

3. 10. 2010 5:56
...

Znalost mateřského jazyka je důležitou věcí. Ale zase na druhou stranu, ze své osobní zkušenností mám dojem, že dnes více vadí neznalost anglického jazyka, než neznalost češtiny.

0 0
možnosti
F

freeride

3. 10. 2010 2:50
Skola mi toho stejne moc nedava

mozna tak krasny holky a to je parada..ale jinak dnesni studenti "neumi nic", stejne se pak formuji dal atd..to same mi rekli rodice..a je to naprosta pravda..

0 0
možnosti
JA

SocPredator

3. 10. 2010 0:21
S autorem souhlasím, a...

...katastrofa dokonána bude, až si tito jedinci dají před jméno titul. Ano, 90% z nich bez problémů vystuduje VŠ :-/

0 0
možnosti
R

richu.ch

3. 10. 2010 1:27
Re: S autorem souhlasím, a...

titul zajistuje mozna misto ... rozhodne ale zadne schopnosti.

0 0
možnosti
PM

mfdnes-bulvar

2. 10. 2010 23:42
no jo

posledni spravna generace byla ta vase, ze?... ja bych to tak dramaticky nevidel. usuzovani z jednotliveho pripadu na celek je zavadejici. a uz vubec bych nekladl vinu skole. pokud je nekde problem, tak v rodine. nikdo prece rodicum nebrani, aby se o sve deti starali, aby se zajimali o to, co jejich dite umi a vi. pokud neni spokojenost s konkretni skolou, tak si nejprve dojdu za pancelkou a promluvim s ni. pokud to nepomuze, dam decko jinam nebo mu pomaham s ucenim....ale delat sahodlouhe zavery o tom, jak ta dnesni mladez stoji za kulove, to ne, to mi smrdi senilitou....

0 0
možnosti
R

richu.ch

3. 10. 2010 1:30
Re: no jo

pochopitelne. Ale co to meni na faktu, ze, podle observace autora clanku, vetsina teenu maji masivni problemy s vlastnim jazykem?

0 0
možnosti
IV

Hell2

2. 10. 2010 22:31
Dnešní děti jsou jiné

Před 20 lety byl největším výdobytkem českého školství zpětný projektor a i ten nebyl zdaleka v každé třídě. Doma měli žáci zpravidla jen rozhlas a televizi, sem tam video. Uvědomte si, kam se svět posunul. Dnes už pomalu neexistuje domácnost, kde by neměli počítač, video nahradilo DVD a ve školách jsou běžně používány dataprojektory a čím dál víc i interaktivní tabule. Informace se na dnešní děti jen valí a oni je nestačí zažít a zpracovat. Nacvičovat v dnešním rychlém světě krasopis mi připadá zcestné. S tím pravopisem máte pravdu. Ale chyba není v učitelích, ti se snaží. Jenže žáci dnes nečtou knihy. A tudíž ten pravopis nemají jak se říká ve voku. Mě snad ale více trápí jejich nevychovanost. Neúcta k dospělým, ženám, starším lidem. Neumí pustit někoho do dveří, zvednout spadlou rukavici, slušně pozdravit. Škola se ale může v tomto případě stavět na uši. Pokud totiž děti neuvidí v rodině, že tatínek dal mamince přednost do dveří a pomohl jí z kabátu, nikdy to samy dělat nebudou.

0 0
možnosti
PM

mfdnes-bulvar

2. 10. 2010 23:43
Re: Dnešní děti jsou jiné

jj, problem neni ve skole ale v rodine. vychovavat ma rodina, ne skola

0 0
možnosti
  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3134x
Jsem ročník 1950 a to v mnohém ovlivňuje mé názory. Leccos o životě jsem pochopil, jiné asi už nepochopím nikdy. Tragickou chybou bojovníků "za něco" je, že začnou bojovat "proti někomu".