Vyslyší ministr Plaga přání studentů a zruší ústní maturity?

Je třeba kvůli složitým podmínkám, které letos mají studenti pro přípravu k maturitní zkoušce, nějakou část maturit vypustit? Pokud ano, která část by to měla být, aby letošní maturitní vysvědčení mělo aspoň nějakou váhu?

O tom, jakou podobu bude mít letošní maturitní zkouška, má být dle slov ministra školství Roberta Plagy rozhodnuto v posledním lednovém týdnu. Jeho resort sice původně na konci listopadu prohlásil, že podoba maturitních zkoušek se v tomto školním roce měnit nebude, pouze je s ohledem na vývoj epidemiologické situace možné, že dojde k posunutí původně stanovených termínů jejích některých částí. Ovšem s ohledem na to, že všichni studenti včetně těch z maturitních ročníků zůstali doma na distanční výuce déle, než se původně předpokládalo, bude ministerstvo své původní rozhodnutí pravděpodobně revidovat.   

Ministr Plaga v této souvislosti oslovil na svém instagramovém účtu studenty, které letos zkouška z dospělosti čeká, aby mu napsali, jak situaci kolem ní vnímají a o kterou část by eventuálně letošní zkoušku ulehčili. Jak je psáno v článku zde na iDNES, nejvíc maturantů se vyslovilo pro zrušení její ústní části. Druhým nejčastějším požadavkem bylo vypuštění didaktických testů, které jsou jako jediné v režii Cermatu, třetím pak zrušení slohových prací z češtiny či cizího jazyka. Názor studentů má být dle mluvčí MŠMT Anety Lednové jedním z podkladů, na základě něhož padne koncem ledna rozhodnutí o finální podobě maturit v roce 2021.  

Není jistě od věci zeptat se této v souvislosti i na názor samotných maturantů. Zvlášť, když podmínky pro přípravu ke zkoušce, která má završit jejich středoškolské studium, jsou kvůli vývoji koronavirové situace opravdu komplikované. Otázkou však je, zda se ministerstvo nemělo spíše ptát studentů na to, co by jim nejvíc pomohlo k tomu, aby se i přes problémy, spojené s distanční výukou, mohli na maturitu co nejlépe připravit (zda například termín maturit o něco posunout, zda posílit ve zbytku školního roku výuky maturitních předmětů na úkor jiných atd.) Ptát se studentů na to, kterou část maturit by si eventuálně přáli vypustit, mně totiž přijde podobné, jako kdyby se pan ministr ptal učitelů, o kolik procent by si přáli navýšit své platy, případně, jaká část z jejich navýšení by měla jít do tarifů a jaká do odměn.

Každopádně se domnívám, že pokud by ministerstvo i po konzultaci s řediteli škol, školskými asociacemi či odborníky na vzdělávání dospělo k názoru, že je třeba letošní maturitní zkoušky trochu „ořezat“, považoval bych za velmi nešťastné, pokud by to odnesla zrovna ústní zkouška. Tuto část zkoušky totiž považuji zejména na středních odborných školách spolu s praktickou zkouškou za tu, která nejvíc vypovídá o tom, jak je absolvent střední školy uplatnitelný ve svém oboru. Součástí ústních maturit totiž není jenom zkouška z češtiny a cizího jazyka (které jsou od letošního roku v režiích jednotlivých škol), ale především zkouška z předmětů odborných.

A byť nijak nezpochybňuji potřebu znalostí, které maturanti musí ve společenské části prokázat při didaktických testech z češtiny, cizího jazyka či matematiky, přece jen jsem přesvědčen, že například u absolventů strojní průmyslové školy jsou důležité jejich znalosti z předmětů jako jsou strojírenská technologie či stavba a provoz strojů, u absolventek střední zdravotnické školy pak jejich znalosti z předmětu ošetřování nemocných atd. Pokud někdo argumentuje tím, že znalosti z těchto předmětů již všichni maturanti prokázali tím, že se po čtyřletém studiu k maturitě dostali a známka na maturitním vysvědčením by se tak mohla například vypočítat jako průměr ze známek během celého studia, nechť se realisticky zamyslí nad tím, nakolik vypovídající bude například hodnocení na konci třetího a v prvním pololetí ročníku čtvrtého, když většinu tohoto období studenti absolvovali pouze formou distanční výuky.   

Pokud má mít vydané maturitní vysvědčení pro budoucí zaměstnavatele či pro vysokou školu, na níž se bude absolvent střední školy hlásit, aspoň nějakou váhou, měly by být i u letošní maturity zachovány všechny její části. A pokud už se ministerstvo rozhodne kvůli složité epidemiologické situaci něco maturantům přece jen odpustit, určitě by to neměly být ústní zkoušky z odborných předmětů.    

Autor: Josef Nožička | neděle 17.1.2021 17:20 | karma článku: 19,41 | přečteno: 411x