Syřané a Afghánci prý plní německé učňáky, učitelů však v Německu ubývá

Výrazný nárůst počtu imigrantů v posledních letech přináší problémy a starosti i pro současné německé školství.

Velké množství imigrantů, které přišlo do sousedního Německa v posledních třech letech (ale i v letech předcházejících), poznamenává určitým způsobem i tamější školství. Před časem jsem zde psal například o tom, jaké ještě donedávna nemyslitelné problémy způsobuje na německých školách období ramadánu, během něhož někteří muslimští žáci dodržují přísný zákaz pití a jídla během dne.

Nedávno jsem se však dočetl na iDNES i o tom, že příliv migrantů z Blízkého východu začíná Německu přinášet i jistá pozitiva. V článku s titulkem Německé učňáky plní Afghánci a Syřané, Merkelové to může pomoci jsem se totiž dočetl, že za poslední dva roky přilákalo německé odborné školství více než trojnásobný počet žadatelů o azyl. Konkrétně je zde uvedeno, že zatímco v roce 2016 začalo chodit do učení kolem 3 000 Afghánců a Syřanů, v loňském roce už jich bylo zhruba 10 000.

O kousek dál je pravda v textu uvedeno, že vloni bylo v Německu celkem uzavřeno  515 tisíc nových učňovských smluv, takže každý, kdo zvládá elementární matematiku, si snadno spočítá, že těch deset tisíc Syřanů a Afghánců činí necelá dvě procenta z celkového počtu nových učňů. Proto mi výrok ohledně toho, že migranti z těchto zemí „plní německé učňáky“ přece jen přijde malinko nadnesený, a navíc je ještě třeba vyčkat, kolik z nich se zdárně vyučí a kolik z nich následně nastoupí do práce a pomůže tak německé ekonomice zaplnit chybějící místa na pracovním trhu. Přesto však rostoucí zájem některých migrantů o učební obory pozitivem je.

Co naopak začíná německé školství výrazně trápit, je klesající počet učitelů a snižující se kvalita vzdělávání. Jak jsem se dočetl ve včerejším článku na iDNES, na německých školách chybí v současné době až 40 tisíc učitelů. Často za ně musí zaskakovat lidé, kteří nemají odpovídající vzdělání ani zkušenosti. A v souvislosti s tím podle studie ekonomického institutu v Kolíně nad Rýnem klesá v Německu i kvalita vzdělávání, což se projevuje například na výsledcích srovnávacích testů nebo na počtu žáků, kteří školu vůbec nedokončí.

Důvodů, proč z německého školství učitelé odcházejí a ti nově vystudovaní se tam nehrnou, je více. Jedním z nich je i přibývající počet imigrantů, což je v článku na iDNES doloženo slovy: „Přibývá žáků, jež vyžadují speciální a individuální péči, ke které ovšem ani vyškolení učitelé nemají potřebný čas, vzdělání ani kapacitu. To se týká zejména žáků z imigrantských rodin. Ty často navíc neumějí německy, nebo jen špatně, a zejména učitelky si stěžují na chybějící respekt vůči sobě i ostatním dívkám ve třídě, a to i ze strany rodičů.”

Jak se tedy zdá, problémů či starostí, které německému školství přinesl výrazný nárůst počtu migrantů v posledních letech, je přece jen více než těch pozitiv...

P. S. Tímto článkem rozhodně nechci říci, že v českém školství funguje na rozdíl od toho německého vše ideálně a například s nedostatkem učitelů se již potýkají i některé regiony u nás. Ale nebojte, o problémech našeho školství vás budu během nadcházejícího školního roku, jehož začátek se již nezadržitelné blíží, referovat také.

Autor: Josef Nožička | pondělí 27.8.2018 6:10 | karma článku: 42,94 | přečteno: 3855x