Šest miliard na slevy jízdného. Je to opravdu tak velká nehoráznost?

Od prvního září letošního roku došlo k výraznému zlevnění cen jízdného pro studenty a osoby starší 65 let. Tento počin Babišovy vlády vyvolal u veřejnosti rozporuplné reakce.

Premiér Andrej Babiš to v současné době od svých kritiků schytává nejenom za odmítavý postoj k přijetí 50 sirotků ze Sýrie, ale i za to, že jeho vláda zavedla od začátku září výrazné slevy jízdného pro některé skupiny osob. Lidé starší 65 let a studenti (nepřekročí-li jejich věk hranici 26 let) platí při cestě vlakem i autobusem pouhou čtvrtinu normální ceny jízdného. Zatímco studenti i důchodci tento počin nejspíš vítají, mnozí jiní ho ostře kritizují. Označují ho za předvolební populismus, projídání naší budoucnosti či za nehorázné rozhazování peněz daňových poplatníků.

Samozřejmě, že státní kasu plnění tohoto předvolebního slibu něco stát bude – dle odhadů se hovoří o částce necelých 6 miliard ročně, která bude ze státního rozpočtu vyplácena dopravním společnostem jako kompenzace. Na první pohled to skutečně vypadá jako vysoká cifra. Ovšem v kontextu s tím, že celkové výdaje státního rozpočtu jsou na příští rok plánovány téměř na 1,5 bilionu korun, těch 6 miliard jako nějaká závratná částka zase nepůsobí.

Mnozí budou jistě upozorňovat na skutečnost, že rozpočet České republiky je již řadu let každoročně v mínusu a i na příští rok je plánován schodek ve výši 40 miliard. Ale byť je populární strašit tím, že nás brzy čeká osud Řecka: je až tak zásadní rozdíl, zda bude deficit 40 miliard nebo 34 miliard? Nehledě na to, že pokud by se chtělo, tak by se těch 6 miliard jistě dalo ušetřit jinde. Ostatně, sousední Slovensko zavedlo již před 4 lety pro studenty a seniory cestování ve vlacích zcela zdarma a k žádnému státnímu bankrotu tam nedošlo, dokonce slovenská ekonomika roste v posledních letech rychleji než naše. A především, i když student už dávno nejsem a do důchodu mám také ještě daleko, na rozdíl od mnohých jiných považuji výrazné zlevnění cen jízdného pro studenty i důchodce za vcelku správné.

Obě dvě jmenované skupiny totiž patří mezi sociálně slabší a zejména důchody v naší zemi opravdu příliš vysoké nejsou. A tak penzistům 75% sleva jízdného při cestování za svými příbuznými či za výlety jistě přijde vhod. Že by zlevněného jízdného využívali především na cesty za slevovými akcemi do supermarketů, si na rozdíl od některých jiných opravdu nemyslím. A v případě studentů je to obdobné. Například na střední škole, kde učím, je spousta studentů, kteří každodenně dojíždí do školy více než 20 kilometrů a to už jsou pak pro ně či pro jejich rodiče také ne zcela zanedbatelné měsíční náklady. Obdobné to jistě je i v případě vysokoškoláků, kteří jednou týdně cestují například z Uherského Hradiště do Prahy, Hradce Králové či Ostravy a zpět.

Katastrofické předpovědi některých ohledně toho, že po zavedení slev jízdného budou autobusy a vlaky totálně přeplněné a dopravci nebudou prudký nárůst cestujících zvládat, se zatím rovněž nevyplnily. Alespoň já jsem při cestování autobusem do práce nebo při cestě vlakem na Kontinentální pohár v atletice do Ostravy předminulý víkend nic takového nezaregistroval.

Na celkové hodnocení tohoto sociálního opatření je po dvou týdnech od jeho zavedení samozřejmě ještě velmi brzy. Ale myslím si, že v porovnání s určitými výdaji některých našich minulých vlád – předraženými armádními zakázkami či dotacemi na fotovoltaiku počínaje a příliš štědrými církevními restitucemi  konče, není takto vynaložených 6 miliard ze státní kasy až takovou nehorázností či katastrofou.

Autor: Josef Nožička | úterý 18.9.2018 11:20 | karma článku: 27,51 | přečteno: 839x