Pád dítěte z vlaku – opravdu má hlavní vinu průvodčí?

U olomouckého okresního soudu včera padly podmíněné tresty za tragédii, ke které došlo před 2 lety v rychlíku Galán.

O tragédii, která je tématem mého dnešního blogu, již nejspíš většina lidí slyšela: před 2 lety vypadla poblíž Olomouce z jedoucího rychlíku dvouletá dívenka a svůj pád nepřežila. Příčinou jejího vypadnutí byly špatně zavřené dveře, které se během jízdy otevřely. Dívenka cestovala ve vlaku s matkou, která byla v okamžiku neštěstí na toaletě s její sestrou. Z tragédie byly obviněny 2 zaměstnankyně Českých drah – průvodčí a vlakvedoucí. Olomoucký okresní soud je včera odsoudil k podmíněným trestům v délce 18 měsíců za usmrcení z nedbalosti (viz odkaz zde).

Smrt malého dítěte je vždy hrozná a obzvlášť bolestná. V diskusích pod články, informujícími o tragédii, dávají někteří čtenáři vinu její matce – prý neměla nechávat tak malé dítě bez dozoru. Jenže je otázkou, zda to bylo v tomto případě řešitelné. Jak už jsem uvedl výše, matka holčičky byla v době jejího pádu z vlaku na toaletě s její malou sestrou. A ten, kdo někdy vlakem cestoval, nejspíš dobře ví, jak málo prostorné toalety ve vlacích jsou. S oběma dětmi by se proto matka na WC vešla stěží a tak nechala druhé dítě čekat na chodbě poblíž toalety. Možná mohla požádat některého spolucestujícího v kupé, aby jí holčičku pohlídal, ale na druhou stranu ne každý má v tomhle důvěru v cizí lidi. Proto bych matce za smrt jejího dítěte vinu nedával. Ostatně, už to, že o malé dítě přišla, je pro ni obzvlášť kruté a bolestné.

Zrovna tak ale nepovažuji za spravedlivé dávat za tragédii vinu průvodčí či vlakvedoucí. Soudce svůj verdikt zdůvodnil tím, že se obě zaměstnankyně Českých drah před odjezdem rychlíku ze stanice nepřesvědčily o řádném uzavření dveří vagónu. Do vagónu prý nastupoval v Olomouci jeden cestující na poslední chvíli a dle tvrzení soudce z kamerového záznamu vyplývá, že když poslední cestující nastupoval, obžalované s ním byly v očním kontaktu a tím pádem ho i viděly, správné uzavření dveří však zkontrolovat nešly.

Možná, že kdyby to udělaly, tak by ke tragédii nedošlo… Je však v lidských silách, aby v případě, kdy má rychlík například 8 vagónů, průvodčí všechny vagóny před každým odjezdem ze stanice řádně zkontroloval? Jak dlouho by pak musel vlak v každé stanici stát? A i kdyby průvodčí šla dveře po zmíněném cestujícím osobně zkontrolovat, kde bude mít jistotu, že mezitím ještě nenastoupí do jiného vozu další cestující? 

Pokud někomu dávat vinu, tak snad Českým drahám, že už dříve nemodernizovaly svůj vozový park a nenahradily všechny zastaralé vagóny vozy s automatickým zavíráním dveří. Ale i na to jistě někteří namítnou, že tyto dnes již zastaralé vlaky jezdily dříve na železnice  spoustu let a k obdobným neštěstím docházelo jen zřídka.

Občas se zkrátka stávají nehody, kterým reálně zabránit prakticky nelze. Proto moc nechápu, proč se v případě zmíněné olomoucké tragédie hledá viník za každou cenu a soudy se tak „vezou“ po dvou řadových zaměstnankyních ČD. Je přitom zvláštní, že v případě železničního neštěstí před 10 lety ve Studénce, kdy kvůli pádu mostu na trať zahynulo 8 cestujících, nebyl viník nalezen žádný…

Autor: Josef Nožička | čtvrtek 7.6.2018 20:15 | karma článku: 44,19 | přečteno: 5051x