Čeští lvi – rozhodovala letos pozitivní diskriminace?

Po delší době jsem letos v televizi sledoval předávání filmových cen Český lev. Toto ocenění je od roku 1993 každoročně udělováno nejlepším českým filmům za uplynulý rok. Pořad přenášela na svém hlavním programu Česká televize.

I když je v dnešní době „in“ veřejnoprávní televizi za cokoliv kritizovat, letošní předávání bych já hodnotil spíše kladně. Konalo se v krásných prostorách pražského Rudolfina a roli moderátorky velmi dobře zvládla Lucie Výborná. Na rozdíl od některých předchozích ročníků to tentokrát nebyla směs laciné a často až primitivní zábavy. Ocenění nejlepším  filmařům, hercům či scénáristům letos navíc předávali největší české lékařské kapacity jako například Bohdan Pomahač, Pavel Pafko, Vladimír Beneš a někteří další.

Na rozdíl od kolegy blogera Josefa Havránka, který psal o Českých lvech na svém blogu včera (viz odkaz zde) mi nepřipadalo, že by letošní vyhlašování Českého lva bylo nabubřelé či megalomanské. Samozřejmě, že určité nedostatky by se našly – především to, že Česká televize zcela neodhadla, jak dlouho bude přímý přenos konat: podle původního programu měl na ČT1  již ve 21:50 začínat další pořad, ve skutečnosti však Český lev (především díky dlouhým děkovacím proslovům jednotlivých oceněných) končil až těsně před půl jedenáctou. A seknout se téměř o 40 minut, to je přece jen docela dost…

Jinou věcí pak je, které filmy byly Českou filmovou a televizní akademií, která o Českých lvech každoročně rozhoduje, oceněny. Nejvíce nominací (15) měl film režisérky Andrei Sedláčkové Fair play, zabývající se problémem dopingu v československém vrcholovém sportu za éry socialismu. Cenu však tento film, který je navíc letos za Českou republiku nominovaný na Oscary, nepřevzal ani jednu. Režisérka Sedláčková k mému překvapení nedostala ani cenu za nejlepší dokument, kde pro změnu soutěžila se svým snímkem o bývalém prezidentovi Václavu Havlovi.

Nejvíce cen (7) naopak včera posbíral film Cesta ven, pojednávající o současném životě romské komunity u nás. Tento film přitom dosud zhlédlo v kinech pouhých 5 000 diváků – přestože do nich byl uveden již v polovině loňského roku. Samozřejmě, že divácká návštěvnost by neměla být jediným či rozhodujícím faktorem pro to, zda má být jakýkoliv film hodnocen jako kvalitní nebo nikoliv. Navíc názor běžného diváka a názor filmového kritika se dost často rozchází. Přesto však kroutím hlavou nad tím, že filmová akademie od loňského roku kategorii divácky nejúspěšnější film u Českého lva raději zcela zrušila.

Film Cesta ven jsem neviděl a proto nemohu objektivně posoudit, zda si tolik ocenění zasloužil či nikoliv. Je možné, že je skutečně velmi dobrý a do kina na něj přišlo tak málo diváků hlavně kvůli nedostatečné reklamě. Také je teoreticky možné, že jeho hlavní představitelka Klaudia Dudová je natolik velký talent, že získala Českého lva za ženský herecký výkon v hlavní roli, přestože v tomto filmu stála před kamerou poprvé v životě. Ovšem zároveň ve mně přece jen přetrvává určité podezření z toho, zda Česká filmová a televizní akademie letos při udílení lvů  neuplatnila nechvalně známou metodu pozitivní diskriminace…

Autor: Josef Nožička | neděle 22.2.2015 10:10 | karma článku: 38,48 | přečteno: 3745x