Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nepotřebujeme techniky a řemeslníky. Vše si koupíme. Nebo je vše jinak??

Dílny žádný ministr školství nezrušil. Základní pracovní dovednosti pro 21. století se dramaticky neliší od dovedností pro minulé století.

 Na iDnes.cz jsem si přečetl komentář „Pozemky a dílny to je trápení dětí“. Podobných názorů jsem v minulých týdnech slyšel už několik a jasně to ukazuje jak lidé, kteří chtějí mluvit do výchovy a vzdělávání našich dětí, jsou odtrženi od reality a žijí si ve své pohodlné sociální bublině.

  Jako táta dvou šikovných kluků (13 a 10let) se velmi zajímám o jejich zájmy a snažím se jim znova ukazovat co je zajímavé na modelářství a schopnosti si něco sám vyrobit či opravit. Bude záležet na Kubovi a Matějovi, jakým směrem se při studiu a později v profesním životě vydají. Považuji za svoji povinnost ukázat synům co je zajímavé na opravě koloběžky, elektrického zvonku nebo na lepení plastových modelů. Jestli si později zvolí profesní dráhu technika, obchodníka nebo učitele to bude jejich rozhodnutí.

 Mnoho rádoby odborníků se ozývá s názorem, že „doba se rychle mění a nevíme co máme učit“. To je absurdní názor lidí, kteří se snaží mluvit do školství, resp. vzdělávání, ale sami jsou málo kreativní, mají nedostatečné zkušenosti a představivost a nenabízejí žádné řešení. Trochu mi to připomíná názor ředitele patentního ústavu ve Washingtonu, který v roce 1832 napsal : Navrhuji zrušení patentního ústavu. Všechno už bylo vynalezeno a nic nového nelze objevit,“  Dnes víme, že ředitel patentního ústavu se mýlil. Podobně se mýlí ti, kteří říkají, že nedokážeme odhadnou jaké obory a znalosti budou potřeba za 10-15 let. Matematika, fyzika, chemie, biologie a cizí jazyky budou základ i za 10 let. Co budeme všichni potřebovat je chuť a zájem se stále učit.

 S výrobou to někdy vypadá podobně, jako s patentním ústavem v roce 1832. Na přístupu k výchově nových techniků to někdy vypadá jako by bylo vše vyrobeno a nové techniky nepotřebujeme. To je obrovský omyl. I za 15 let se budou péct housky, šít obleky, vyrábět nové automobily a stavět nové domy. Je pravděpodobné, že ve výrobě bude vyšší podíl automatů, ale takovým linkám bude muset někdo říkat co je potřeba vyrobit. Někdo bude muset stroje a vybavení domácností umět opravovat. Někdo by měl být schopen vyrobené automaty dál zdokonalovat. Takže i za 10-15 let budeme potřebovat opraváře a konstruktéry.

 Další co je třeba si přiznat tak je fakt, že Česká republika není plná nositelů Nobelovy ceny. Vždy se u nás našla skupina vědců světové úrovně, podobně i konstruktérů. Vedle nich zde byla velká skupina šikovných techniků. Není to tak dávno, kdy se mluvilo o „Zlatých českých ručičkách“. To vše se za posledních 10-15 let přetrhalo. Navíc všichni lidé nejsou kreativní a tvořiví. Byli, jsou a budou lidé, kteří upřednostňují práci s jasným zadáním. Mezi žáky a studenty jsou a budou jednotlivci bez tvořivosti a kreativity, kteří pro svoji profesní kariéru budou potřebovat vzdělání s minimem kreativity a tvořivosti.

 Současný pohled na technické obory a pracovní výchovu je dán i celospolečenskou atmosférou. Dobrý a respektovaný dnes není ten kdo dokáže něco vymyslet, zkonstruovat nebo opravit. Respektovaný je ten kdo dokáže mluvit, presentovat prázdné fráze a ten kdo je nekonfliktní, citlivý a nekritizuje špatnou práci ostatních. V uvažování nových absolventů netechnických oborů je kritika téměř to samé jako urážka. Já jsem byl naproti tomu vychován tak, že kritika je především výzva zamyslet se a příště splnit úkol lépe.

 Chápu uvažovaní mnoha rodičů, kteří chtějí, aby jejich děti měli lepší práci než oni. To je přirozená snaha. Další důvod může být v tom, že studium elektrotechniky, stavařiny, strojírenských oborů je náročné. Jenže z technika se může stát dobrý advokát, učitel, programátor nebo obchodník. Obráceně to ovšem neplatí. Obnovená podpora dílen ať už jako předmětu v rámci osnov nebo jako mimoškolní aktivita mají ukázat žákům, že práce rukama není podřadná práce. Naopak zkušenosti s tím jak věci fungují, jak se věci vyrábí a opravují mohou následně pomoci žákům v jejich rozhodování co studovat po základní škole. Základní pracovní dovednosti pro 21. století se dramaticky neliší od dovedností pro minulé století. Přibyly moderní technologie pro výrobu i diagnostiku závad. Místo relé a tranzistorů dnes výrobní linky řídí počítače (PLC a SCADA), ale to je ve skutečnosti pouze modernizace (evoluce), nikoliv revoluce. Podobně se změní i zaměření některých pracovních pozic. Například kovoformáře postupně nahradí konstruktéři se znalostmi 3D tisku. To je opět postupný vývoj, nikoliv revoluce.

 Pracovní výchova má i v 21. století své místo ve vzdělávání žáků základních škol. Pro mnoho kluků to může být první setkání s nářadím. Pro některé to může být impuls víc se zajímat o techniku a výrobu. Pro jiné to bude potvrzení, že jejich manuální zručnost je špatná. Všichni si to, ale mohou vyzkoušet dřív než se rozhodnou pro konkrétní střední školu.

 Mimochodem, víte, že pracovní výchova nebyla nikdy zrušena? Pouze v rámci RVP (rámcových vzdělávacích programů) dostali ředitelé prostor se sami rozhodnout jestli budou podporovat předmět „Pracovní výchova“ nebo nějaký jiný předmět. I mne překvapilo, že dílny nezrušil ministr školství, ale bylo to rozhodnutí konkrétního ředitele konkrétní základní školy.

 

P.S.

  Názorným příkladem, že technik může být úspěšný i v jiném oboru je autor tohoto článku. Z elektromechanika se vypracoval na vyšetřovatele počítačové kriminality. V případech kdy "odborníci" vše sváděli na běžného uživatele, tak dokázal vypátrat vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví a později jako manažer vedl výrobní závody.  Matematika, fyzika a chemie jsou základ, nikoliv PowerPoint.

Autor: Jiří Nápravník | pondělí 19.3.2018 23:39 | karma článku: 35,37 | přečteno: 1365x
  • Další články autora

Jiří Nápravník

Bartošovo IT dobrodružství a zapomenuté přechodné období

Tématem letošních prázdnin je vydávání stavebního povolení v novém informačním systému stavebního řízení (ISSŘ). Nový zákon počítá s přechodným obdobím. Podobně o tom informovala ČKAIT a Obecniportal.cz

27.8.2024 v 12:15 | Karma: 15,96 | Přečteno: 432x | Diskuse | Politika

Jiří Nápravník

K čemu je dětem škola ?

Za pár dnů začíná školní rok. To je i důvod bavit se víc o školství a jeho podobě. Když se chceme bavit o podobě vzdělávání, tak bychom měli mít nejprve jasno, proč a pro koho by se naše děti měly učit.

26.8.2024 v 6:50 | Karma: 13,60 | Přečteno: 304x | Diskuse | Politika

Jiří Nápravník

Existuje řešení chyb podobných CrowdStrike nebo je to sci-fi?

Samozřejmě, že řešení existuje. Když se inženýři a technici poučili z problémů Boeingu 737Max, z problémů s naftovými motory VW, atd., tak je možné vyřešit problémy s počítačovými viry a chybami v SW, resp. v jejich aktualizaci .

23.7.2024 v 7:00 | Karma: 25,62 | Přečteno: 1498x | Diskuse | Ekonomika

Jiří Nápravník

Proč jsme se stali EU lenochy? Místo čísel je nutné si přiznat co jsme dělali špatně.

Česko potřebuje zvýšit produktivitu práce, ale když se má situace zlepšit, tak si musíme přiznat kde byla chyba, spíš chyby, které způsobily, že se vytratila iniciativa, chuť věci posouvat dál a dělat lépe.

30.4.2024 v 7:00 | Karma: 33,93 | Přečteno: 2782x | Diskuse | Politika

Jiří Nápravník

Žádná energetická krize! Ve skutečnosti lež premiéra a spekulace na burze

Premiér Fiala a vláda od počátku roku 2022 stále mluví o energetické krizi v ČR. Žádná energetická krize tady nebyla a není. Všechny ty řeči okolo elektřiny měly zakrýt obrovské spekulace na burze s komoditními deriváty.

8.2.2024 v 11:02 | Karma: 31,76 | Přečteno: 1210x | Diskuse | Politika
  • Nejčtenější

Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média

6. října 2024

Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02,  aktualizováno  8.10 14:41

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední

3. října 2024

Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...

Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu

2. října 2024  11:16

Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...

Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér

1. října 2024  6:32,  aktualizováno  13:39

Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...

Třetí pilíř penzijního pojištění mění svou tvář. Jaká je současná nabídka?

9. října 2024,  aktualizováno 

Penzijní spoření je na trhu už tři desetiletí. V čase se ale produkt notně proměnil. Penzijní...

ANALÝZA: Izrael čelí dilematu. Útočit, či neútočit na íránská jaderná zařízení?

9. října 2024

Premium Po rozsáhlém íránském raketovém útoku na Izrael minulé úterý se ve světě čile spekuluje, zda by se...

Éra uhelného teplárenství v Česku končí, modernizace přijde na stovky miliard

9. října 2024

Za dálkovým teplem v České republice, které je díky rozsáhlé infrastruktuře považováno za...

Šéf nás nutí vyřídit si živnostenský list, jinak nám dá výpověď. Jak se bránit?

9. října 2024

Premium Práce na IČ se může zdát výhodnější, co se týká odměny. Na druhé straně zaměstnance chrání zákoník...

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

  • Počet článků 71
  • Celková karma 18,39
  • Průměrná čtenost 1768x
Jsem praktik, který poznal práci v montérkách, ve státní správě i na místě ředitele dvou výrobních závodů. Mým velkým koníčkem jsou jíž 25 let počítače, programy a sítě. Dokáži o počítačích hovořit kriticky a snad i jazykem, který je srozumitelný běžným uživatelům.

Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.

Seznam rubrik