- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ale vraťme se zpět k reklamním společnostem, kampaním a marketingu jednotlivých firem. Nedávno jsem na netu narazil na vtípek mířící na reklamu: "Pustil jsem si televizi, v pohodě koukám na reklamy - a najednou mi do nich skočí - jaká hrůza! - film!". Z původní funkce informovat o nových produktech se reklama změnila na mocný nástroj ovlivňování trhu. Takže dnes už nejde o to, že mi v televizi, rozhlasu, novinách nebo na internetu řeknou, že bylo vyrobeno nové auto, počítač nebo slané tyčinky. Jde o to, vyvolat v potenciálním zákazníkovi zájem, potřebu nebo přímo touhu ono nové auto, počítač nebo slané tyčinky vidět, vyzkoušet, ale hlavně nakoupit. Žijeme totiž v tržní společnosti, kde se úspěch hodnotí podle toho, kolik vlastně výrobce, dodavatel nebo dovozce utrží. Svého času byla poměrně rozšířená debata o reklamě, která za svůj úspěch vděčila různým jen málo férovým metodám. Například o podprahové reklamě. Kdysi dávno jsem četl studii o tom, že firma na výrobu limonád (abych na ctěné čtenáře nepůsobil cílenou leč skrytou reklamou, nenapíšu název té firmy, ale když řeknu, že ta limonáda má díky použití karamelu černou barvu, asi pochopíte, kdo je jejím výrobcem) zařadila do filmu, promítaného v kině několik obrázků svého produktu. Lidské oko informaci zachytilo, zrakový nerv ji dovedl do mozku, i když divák sám na vědomé úrovni nezaznamenal žádné cizí působení. A - světe div se - reklama fungovala! I přes to, že obrázek produktu byl na jednom obrázku ze 24, které proběhnou za 1 sekundu, takže si divák skutečně nemohl uvědomit, že je vystavený reklamě. Tak si tak říkám, kdo ví, co vlastně sledujeme, když se večer díváme na oblíbený seriál, sportovní přenos nebo zprávy ze světa. Jaké další informace se do našeho mozku společně s hlavním "poselstvím" vlastně dostávají. I když u některých pořadů, filmů nebo dalších děl je termín "poselství" velice eufemickým vyjádřením.
Určitou reklamou je i to, co jsme zažili v nedávných dnech - totiž volební kampaň. Tady se zatím neuplatnila skrytá reklama, aspoň jsem neslyšel o případu, kdy by jakákoliv více či méně obskurní strana zvolila metodu, jíž by do podvědomí voličů vpravila informaci o tom, že pouze ona zajistí světlou budoucnost a že je to právě ona strana, která zná přesnou, přímou a pokud možno bezbolestnou cestu k této budoucnosti. Dnes samozřejmě ještě nevíme, jak to všechno dopadne. Bylo by ale zajímavé sledovat, jak by se mohla vyvinout situace v případě, že by někteří lidé, přicházející z oblasti byznysu do oblasti politiky, mohli obě tyto oblasti propojovat. A to nejenom tvorbou předpisů a nastavením podmínek pro podnikání v tomto koutě Evropské unie. Politický vliv by se mohl stát nástrojem k tomu, aby bylo možné odstranit nepohodlnou konkurenci.
Lidské podvědomí je zkrátka zajímavá, neprobádaná a obávám se, že i do značné míry jen těžko prozkoumatelná oblast. A navíc, s novelou zákonů se dnes i do filmů, rozhlasových a hlavně televizních pořadů díky tak zvanému product placementu, můžeme setkávat s daleko rafinovanější, skrytější a méně viditelnou formou reklamy. Osobně považuji za nejzákeřnější reklamu v dětských pořadech. To je asi kapitola sama o sobě. Co si o tom myslíte? Je reklama spíše informace nebo už manipulace? Máte svůj názor, o kterém byste chtěli diskutovat? Přijďte na si popovídat na Facebook.
Další články autora |
Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...