Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tip na výlet v okolí Brna: za šalinou u vesnice Obora!

Ne, nespletl jsem se. U vesnice Obora nedaleko Černé Hory je skutečně šalina. Přijměte tedy pozvání na výlet s poněkud nezvyklým cílem. A prosím, neničte tu šalinu!

Výlet jsem absolvoval dnes, v úterý 31. července 2012 s kamarádem, který šalinu nedaleko vesnice Obora sice už viděl dvakrát, ale neměl problém s tím se na šalinu podívat i se mnou. Výchozím bodem našeho dlouhého výletu na kole nám byla smyčka šalin v Obřanech (jak jinak). Do našeho poněkud neobvyklého cíle zbývá přibližně 38 km...

První část trasy je mi důvěrně známá a vzhledem k tomu, že je úterý, není na "inline-cyklodálnici" z Obřan do Bílovic moc provoz.

I další část naší cesty z Bílovic do Adamova je mi dobře známá, ale ač by šlo jet i rychleji, raději šetříme síly, neboť nás čeká ještě dlouhá cesta...

Úsek Adamov - Blansko už je o něco horší: první část je sice velmi bezpečná, neboť jde o cyklostezku, ale cyklostezka končí u silnice Lipůvka - Blansko a ta je poměrně frekventovaná. Ale současně jde o nejkratší a nejméně náročnou cestu, takže není divu, že tato cesta je cyklisty hojně využívaná. Značky informující řidiče aut o zvýšeném výskytu cyklistů jsou proto zcela na místě.

Blanskem jen projíždíme, není čas ani důvod se zdržovat a pokračujeme po hlavní silnici až do Rájce-Jestřebí. Zde konečně dáváme sbohem hlavní silnici. Ulicí Špesovskou a Ot. Blažka přijíždíme k železničnímu přejezdu, za kterým odbočujeme do ulice Luční. Tou jedeme až k ulici Boženy Němcové. Na konci této ulice odbočujeme na polní cestu. Pravda, je sice méně příjemná než silnice, ale aspoň na ní nejezdí auta. Železniční trať Brno - Česká Třebová vidíme vpravo od sebe, po chvíli se k trati přiblížíme a až do Doubravice nad Svitavou jedeme podél tratě. Zpestřením je nám pozorování vlaků, které kolem nás projíždí, kvůli mimořádnosti na trati z Bratislavy do Budapeště má hned první vlak EuroCity, který vidíme a který jede z Brna do Prahy, poněkud neobvyklé řazení - slovenské vozy se totiž běžně na vlacích EuroCity mezi Prahou a Brnem nevyskytují...

Z Doubravic nad Svitavou nás čeká první pořádné stoupání, ale je pravdou, že oproti tomu, co nás čeká z Černé Hory, je to nic...

Ve vesnici Obora není nic zajímavého, takže jen krátký odpočinek na návsi a hurá k šalině!

Šalina se nachází v zatáčce u silnice Obora - Jabloňany...

Teď se asi ptáte, proč je nedaleko vesnice Obora šalina? Nuže, vězte, že u vesnice Obora už tramvaj kdysi stávala a sloužila jako šatna, malá nocležna a provizorní paleontologická laboratoř pro studenty a vyučující z Masarykovy univerzity. Ještě za dob vlády komunistického režimu však byla tramvajová chatka vypálena Státní bezpečností údajně kvůli obavám, že se v tramvaji schází nepřátelé režimu s "podvratnými" úmysly.

Letos na jaře se rozhodlo Mendelovo muzeum při Masarykově univerzitě na místo, kterému místní dodnes říkají "U tramvaje" pořídit opět šalinu. Jde o šalinu T3 1528. Transport z Brna byl proveden dne 28.5. 2012. Idylická myšlenka, tedy vybudovat z šaliny šatnu a provizorní laboratoř pro studenty paleontologie, však bohužel narazila. Respektive, šalina se zalíbila jistým ničivým živlům, tedy vandalům...

Většina oken byla již vymlácena, většina elektroniky zmizela a co je nejvíc překvapivé, díky neexistujícím oknům někdo neznámý z šaliny odnesl dokonce jednu sedačku. Část šaliny je navíc posprejovaná. Tento obrázek je tedy už minulostí.

Realitou jsou tedy tyto fotografie:

Pohled ze silnice - v zadní části jsou sice ještě okna, ale bohužel jsou posprejovaná

Pohled z boku - přední dveře jsou posprejované, chybí pravý blinkr, levé přední světlo, také stěrač na tom není nejlépe...

Zadní část šaliny - levé zadní světlo zatím zůstalo ušetřeno nájezdům vandalů, pravé světlo a pravý blinkr nikoliv...

Interiér šaliny - pryč jsou zářivky, pryč jsou tlačítka poptávkového otevíraní dveří...

Tato sedačka dopadla ještě celkem dobře...

Něco tu evidentně chybí! Ano, chybí přímo celá sedačka. K čemu vandalům je, nechápu...

Na místě už není co dělat, takže nezbývá, než poněkud smutné místo opustit a vrátit se do vesnice Obora.

Zpáteční cestu chceme mít náročnější, takže jedeme po silnici do Bořitova, kde se poblíž silnice 43 naobědváme v zájezdním hostinci.

Po obědě vyrážíme do Černé Hory na náměstí, kde začíná a končí Pivní stezka Petra Bezruče. Z vyprávění mých rodičů jsem slyšel, že nejde úplně o nejlehčí trasu, takže nás nepřekvapuje poměrně táhlé stoupání. Původní plán dojet po této trase do Šebrova je ale nakonec změněn - není to však dáno mým pojídáním lesních malin a ostružin, ale špatným značením trasy.

Z trasy tedy poněkud neplánovaně odbočujeme a místo do Šebrova dojedeme do Dolní Lhoty. Sjezd byl sice zajímavý, ale vracet už se nám nechce a zpáteční cesta do Brna je tedy až do Bílovic stejná.

Tachometr mi v Bílovicích nad Svitavou ukazuje, že mám najeto už přes 83 km a tak nás láká pokořit magických 100 km. Tolik kilometrů naráz jsem doposud nejel za jeden den...

Takže místo pohodové cesty do Obřan stoupáme na rozcestí Kopaniny, z něj jedeme lesní cestou Šumbera nad Maloměřice, sjíždíme po lávce nad depem na Proškovo náměstí. Loučíme se nedaleko tramvajové zastávky Tomkovo náměstí.

Výšlap na Lesnou je sice náročný, navíc mám pocit, že jsem asi píchl kolo, ale nakonec vidím na tachometru hodnotu 100 km...

Dávám kolo do sklepa, doma sprcha, kafe a hurá napsat tuto reportáž...

Pokud Vás text inspiroval k vyjížďce k šalině, pak Vás prosím: neničte tuto šalinu! A nejen tuto šalinu, ale i šaliny v Brně a vůbec cizí majetek. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 31.7.2012 20:41 | karma článku: 18,86 | přečteno: 4596x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Proměna vlakového nádraží v Cieszynie

Říká se, že z Těšína vyjíždí vlaky až na kraj světa ... i když z toho polského ještě před časem nejezdily vlaky do České republiky. Alespoň osobní vlaky se vrátily na scénu v prosinci 2015 a nyní cestující vítá i nové nádraží ...

1.6.2018 v 21:16 | Karma: 21,62 | Přečteno: 1075x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Změny v turistických trasách v severní části Brna

Dnešním článkem bych Vás informoval o novinkách z oblasti turistických tras v severní části Brna. S příchodem jara totiž došlo k několika změnám.

23.5.2018 v 19:13 | Karma: 12,59 | Přečteno: 540x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Vienna Calling aneb U-Bahn-Tag se blíží

Víte, že v tomto roce slaví vídeňské metro 40 let provozu? Takové výročí si žádá už větší oslavu, aneb Tramwaytag letos trochu jinak už za necelé dva týdny začíná! Co nabídne návštěvníkům Vídně?

13.5.2018 v 17:36 | Karma: 14,21 | Přečteno: 470x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nový vzhled jízdních řádů u brněnského hlavního nádraží usnadní orientaci cizincům

Cizincům, kteří navštíví město Brno, se díky novému vzhledu jízdních řádů, usnadní alespoň částečně cestování. U hlavního nádraží naleznou nově jízdní řády tramvají přeložené do angličtiny.

14.3.2018 v 15:20 | Karma: 10,39 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Otevřená data o poloze tramvají a autobusů pražského dopravního podniku aneb pár příkladů

V Praze 5. ledna 2018 došlo k události, která může být vzorem pro další česká města. Městský soud nařídil DPP povinnost zveřejnit informace o poloze tramvají a autobusů. Co takové rozhodnutí znamená? Ale co když už něco existuje?

11.1.2018 v 8:00 | Karma: 17,30 | Přečteno: 5252x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.