Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřená data o poloze tramvají a autobusů pražského dopravního podniku aneb pár příkladů

V Praze 5. ledna 2018 došlo k události, která může být vzorem pro další česká města. Městský soud nařídil DPP povinnost zveřejnit informace o poloze tramvají a autobusů. Co takové rozhodnutí znamená? Ale co když už něco existuje?

Před několika dny se dostal k mým rukou magazín o otevřených datech s tématem využití potenciálu, který má internet. V něm jsou představeny zajímavé aplikace vytvořené od listopadu 2016 do října 2017. Tento magazín vyšel na konci roku 2017 a nemohl tedy zaznamenat rozhodnutí Městského soudu v Praze z 5. ledna 2018. V rámci tohoto rozhodnutí nařídil Dopravnímu podniku hlavního města Prahy zveřejnění polohy vozidel. Nebyl tak uznán argument DPP, že žalobce tedy novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka požaduje interní informace o řidičích (například, jak konkrétní řidič čerpá přestávky).

Pokud se vozidlo pohybuje na veřejných komunikacích nebo dráze, nelze vůbec hovořit o tom, že by informace, kde se vozidlo pohybuje, mohla nějak shromažďovat jakýkoliv osobnostní prvek.

V praxi toto rozhodnutí znamená, že to, co je dnes již nějakou dobu normální v Brně a Jihomoravském kraji díky aplikaci iRIS a od loňského roku i díky oficiální aplikaci DPMB, bude zřejmě zanedlouho normální v Praze. A nejde jen o Brno: polohu tramvají lze sledovat pomocí aplikace například v Krakově.

Sledování polohy tramvají v Krakově pomocí aplikace "Kraków pod ręką"
Sledování polohy tramvají v centru Krakova pomocí aplikace "Kraków pod ręką"

Aplikace "Kraków pod ręką" má navíc i verzi pro prohlížeče na počítače, takže lze sledovat situaci i pohodlně na počítači.

Kraków pod ręką - přímo v počítači

Kromě toho existuje ještě jedna online aplikace, která také ukazuje polohu tramvají v Krakově. Ne úplně dokonalá, přesto sloužící věci, je také interaktivní mapa na stránkách dopravního podniku ve Wroclawi. Nicméně ve spolupráci s MPK Wroclaw funguje také mobilní aplikace lokomo! S ní sice nezjistíte podrobnosti o spojích, ale i tak lze filtrovat jednotlivé linky a vidět pohyb vozidel přímo na mobilním telefonu. Rovněž obyvatelé Varšavy mohou sledovat polohu vozidel pomocí aplikace "Gdzie Ten Tramwaj? (Autobus też!)". Není sice možné zjistit podrobnosti o vozidlech (zastávky, čas příjezdu), ale i tak.

Když zůstaneme v Polsku, zjistíme, že dopravní podnik ve Štětíně má interaktivní mapu s aktuální dopravou přímo na webových stránkách, včetně odkazu na plnou verzi mapy. Existuje také aplikace pro Android.

Online mapa Štětína v praxi

Když zůstaneme v Evropě, sledovat polohu autobusů lze pomocí webové stránky v Londýně, v Berlíně (v tomto případě ale i dálkových a regionálních vlaků, S-bahnu, metra, tramvají a dokonce přívozů).

Příklad online mapy Londýna s provozem linky číslo 1 v centru Londýna

Teoreticky by mapa Londýna měla zvládnout zobrazit i pohyb úplně všech linek autobusů, ale to se mi nepodařilo docílit. Sledovat tak lze vždy jen jednu konkrétní linku.

Mapa centra Berlína

Online mapu přehledu pohybu vozidel nabízí i finské hlavní město Helsinki.

Online mapa pohybu vozidel v Helsinkách

A ačkoliv aplikace pro MHD v Edinburghu neumí zobrazit naráz více linek, zvládne také zobrazit trasu vozidel v rámci jedné linky a jejich pohyb.

Online poloha MHD v Praze přesto již nyní? A NEJEN V RÁMCI PRAHY!

Světe div se, online poloha MHD v rámci Prahy již existuje, jen ji nehledejme jako aplikaci z českých luhů a hájů. Najdeme ji na adrese www.livemap24.com. Výchozí stránka vás sice zavede pravděpodobně do Sydney, ale není problém se přemístit na české území. Brněnská MHD zde sice není, stejně tak jako ostravská či plzeňská, ale ona diskutovaná data o poloze tramvají a autobusů v Praze můžeme z této stránky vyčíst! Včetně metra.

Livemap24 v praxi aneb data o pražské MHD jsou k dispozici!

Aplikace sice neumí filtrovat nízkopodlažní vozidla (byť zvládne zobrazit, jestli jde o vůz nízkopodlažní či ne, ale už se více nedozvíte) a neřekne, o které jde vozidlo a jestli má vozidlo zpoždění a pokud ano, tak kolik (na rozdíl od aplikace iRIS pro Brno). Co je však podstatné, údaje o pohybu vozidel odpovídají realitě. Srovnal jsem si náhodně několik linek pomocí aplikace DPP INFO a zjistil, že pohyb vozidel skutečně odpovídá. Zobrazen je i pohyb vozidel metra.

Příklad praxe, že mapa odpovídá realitě a údajům v aplikaci DPP INFO
Odjezd linky 225 odpovídá skutečnosti v aplikaci DPP INFO

Služba Livemap24 navíc v rámci Prahy nabízí i sledování vozidel dopravců Martin Uher a Arriva City, jak je vidět z následujícího obrázku.

I linka 243 dopravce Martin Uher je sledovatelná
I linka 110 dopravce "Jaroslav Štěpánek" je sledovatelná

Služba Livemap24 nenabízí polohu vozidel jen v Praze, ale i v rámci Paříže, Milánu, Říma, Varšavy, Petrohradu (Moskvu ale na mapě nehledejte), Washingtonu či dokonce Sao Paula. Naopak zmíněný Londýn či Krakov ale na mapě nehledejte. A třeba v případě Madridu není možné hledat polohu vozidel metra (autobusů a tramvají ale ano).

Celá mapa světa

Není pokrytý celý svět, ale přesto ...

Aktuální polohu vozidel v Praze lze sledovat již nyní, byť jen pomocí webové stránky. Není mi samozřejmě známo, jakým způsobem se programátoři služby Livemap24 dostali k datům Dopravního podniku hlavního města Prahy (a vlastně i k datům dopravců Martin Uher, Arriva, Jaroslav Štěpánek a dalších v rámci Prahy), přesto v kontextu rozhodnutí soudu je zajímavé, že veřejná (nebo jinak řečeno, otevřená) data o pohybu vozidel v Praze již jsou k dispozici. Rozhodnutí ale může sloužit jako příklad pro jiné české dopravní podniky a dopravce v rámci integrovaných dopravních systémů (tedy linek objednávaných jako veřejná služba), aby přistoupili ke zveřejnění polohy vozidel. Ale současně tu mám i výzvu pro DPMB, který uvolnil data pro aplikaci iRIS. Aplikaci Olomouc Služby pro Android sice nemá mnoho lidí nainstalováno, ale v rámci této aplikace je uživatelům k dispozici mapa zastávek. U jednotlivých zastávek je informace o tom, jestli jde o zastávku s bezbariérovým přístupem, v jaké zóně je zastávka a jaké linky onu zastávku používají. Vylepšovat se tedy dá pořád. -mir-

Použité zdroje:

ZLATKOVSKÝ, Michal, 2018. Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusů. In: IROZHLAS [online]. Praha, 6.1.2018 [cit. 2018-01-10]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dopravni-podnik-praha-prohral-soud-musi-zverejnovat-informace-o-poloze-tramvaji_1801060600_cib

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 11.1.2018 8:00 | karma článku: 17,30 | přečteno: 5252x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.