Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Postřehy z návštěvy Railjetu v Brně a krátké jízdy - díl druhý

Druhým a současně posledním dílem článku dojmech z Railjetu bych se rád podělil o dojmy z celkem dva dny trvající návštěvy jednotky Railjet, která již podruhé svezla také širokou veřejnost. Jak už jsem zmínil v úvodu prvního dílu, doposud jsem vlakem Railjet nejel a když jsem se dozvěděl, že Railjet navíc sveze cestující i mezi Vídní a Prahou, bylo mi jasné, že alespoň mezi Brnem a Břeclaví si budu chtít tento vlak vyzkoušet. V pondělí 15. dubna jsem tedy definitivně objednal Včasnou jízdenku Česko se zákaznickou slevou na trasu Brno - Břeclav a k ní i místenku. Dohromady náklady na svezení do Břeclavi a zpět činily 136 Kč.

Den druhý, 18. dubna 2013

45 minut před vlastním odjezdem dostávám slíbenou informační SMSku od Českých drah se zprávou, že na trase mého vlaku EC 30003 jsou očekávaná omezení provozu. Více informací podá vlakový personál nebo kontaktní linka ČD.

No, to jsem se toho dozvěděl, čekal jsem spíš něco ve stylu "vážený pane, váš vlak jede včas" nebo "váš vlak bude mít 10 minut zpoždění" než tuhletu poměrně neurčitou informaci.

Po příchodu nádraží si všímám, že na příjezdové i odjezdové tabuli již vlak EC 30003 do stanice Wien Meidling je, ale zatím není jasné, na které nástupiště tento vlak přijede.

Ovšem, s ohledem na to, že dálkové vlaky, které jedou z Brna do Břeclavi (a dále do Vídně / Bratislavy), obvykle jezdí na první kolej u prvního nástupiště, mířím tedy klasicky na první nástupiště, kde se má teorie potvrzuje díky přítomnosti fotografů - šotoušů.

Za chvíli se zdravím s kolegy ze sídliště a po chvíli rozhlas oznamuje, že Railjet skutečně přijede na první nástupiště.

Tak a je to. Nastupuji do vozu 23 a po chvíli nacházím své zarezervované místo. Vlak má v Brně pauzu 5 minut, takže chvíli si ještě mohu dopřát focení ve stojícím vlaku. Na první pohled na mne druhá třída přijde oproti druhé třídě Pendolina rozhodně prostornější, nicméně barevné řešení sedadel mi přijde poměrně nudné, modrá barva používaná ve velkoprostorových rakouských vozech druhé třídy mi přijde mnohem živější.

První pohled na interiér

Oproti Pendolinu se mi ovšem líbí LCD-monitory, které aktuálně oznamují, že se vlakový personál loučí s cestujícími, kteří vystoupili ve stanici Brno, hl.n. a vítá nové cestující na palubě.

Krátce po odjezdu vítá vedoucí vlakové čety cestující rozhlasem česky, anglicky a německy, nevím, zda je nahrávka předem připravená, každopádně pokud byla tato nahrávka živá (dle mého názoru spíše ano), tak oproti běžnému hlášení ve vlacích EuroCity je opravdu srozumitelná a kvalitní.

Za chvíli již přichází na řadu i kontrola jízdenek a s ní dostávám i letáček Českých drah o novém spojení Railjety od prosince roku 2014.

Ale předáním letáčku to nekončí, příjemným překvapením je mi příchod jedné vlakušky, která mi předává reklamní klíčenku s motivem ČD Railjet.

Vlak rozhodně není plný, mezi cestujícími převažují samozřejmě šotouši, kteří si stejně jako já dokumentují tuto jednotku.

Přecházím i velice příjemně řešeným průchodem mezi vozy, nicméně objevuji menší problém při vstupu do jiného vagónu - ačkoliv by se měly dveře otevírat automaticky na základě rozpoznání pohybu, ne vždy opravdu dveře rychle reagují.

Elegatní řešení průchodu mezi vozy

Mezitím si všímám také toho, že na LCD-panelech se střídavě objevují kromě informací o rychlosti a následující stanici také prezentace jednotlivých vlakových tříd v češtině, angličtině i němčině. Je poznat, že České dráhy si daly záležet na této prezentační jízdě.

Zkouším také wifi ve vlaku. Windows 7 se sice za chvíli připojí, nicméně ačkoliv v prohlížeči Comodo Dragon potvrzuji, že souhlasím s případnými riziky s používáním nezabezpečené wifi sítě, zobrazit si běžnou stránku na internetu se mi nedaří.

Lehce zklamán se tedy jdu stejně jako ostatní šotouši projít po vlaku a mířím do jídelního vozu. Na chvíli si sedám i do sedaček, které jistě budou zajímat zájemce o větší jídlo ve vlaku a musím konstatovat, že sedadla v jídelním voze zrovna moc měkká nejsou a ve druhé třídě se rozhodně sedí lépe.

Sedačky v jídelním voze - poměrně jednoduché a ne moc měkké

Ovšem, vzhledem k tomu, že jde o prezentační jízdu, nikdo se moc nestará o to, že se většina cestujících spíše po vlaku prochází a intenzivně fotí a míří při tom i do oddílu první třídy, který je součástí jídelního vozu.

A v první třídě je poznat opravdu rozdíl, který dobře znám i z jiných EuroCity vlaků. Prostě nefalšovaná jednička s opravdu znatelnou přidanou hodnotou a ne jednička známá z vozů typu AB Českých drah.

Koberec, prostorná kožená sedadla, zásuvka pro napájení elektroniky u každého sedadla (na rozdíl od druhé třídy, kde na každé dvousedadlo je pouze jedna zásuvka, takže čistě teoreticky se může stát, že budete mít smůlu a všechny zásuvky budou obsazeny) - první třída Railjetu je prostě opravdu na úrovni. A není divu, že jsem si v ní samozřejmě i chvíli lebedil :)

První třída je opravdu prostorná

Není nad to si trochu lebedit v jedničce :)

Úplným vrcholem nabídky Railjetu je sekce "business", která nabídne ještě více prostoru a samozřejmě bude ve formě kupé. Do této části Railjetu jsem ale neměl možnost nakouknout.

A protože se již blíží stanice Břeclav, vracím se zpátky do druhé třídy a chystám se na výstup.

Po příjezdu do Břeclavi provádím poslední dokumentaci a rychle volím místo na natočení odjezdu Railjetu z Břeclavi do Vídně.

Railjet odjíždí z Břeclavi do Vídně

Po odjezdu Railjetu se jdu ještě podívat na moje oblíbené polské EuroCity 102 Polonia, od polské obsluhy jídelního vozu dostávám časopis "wpodrozy". A pak už jen čekám na příjezd spěšného vlaku z Hodonína do Brna, který se svým řešením podobá jednotce Railjet. Na jednom konci vlaku je řídící vůz, na druhém konci vlaku pak lokomotiva a odpadá tak problém s přepřahy lokomotivy při potřebě změnit směr jízdy.

Je skutečně Railjet úžasný a zlepší kvalitu české železnice?

Dá se říci, že ano. Vozy dnes používané na klasických EuroCity vlacích přejdou na rychlíky a i když jich nebude mnoho, bude to v každém případě znamenat zvýšení kvality na některých rychlících.

Na druhou stranu, s příchodem Railjetu na trasu Praha - Vídeň - Graz, případně i poté na trasu Praha - Bratislava - Budapešť, definitivně zmizí z trasy Praha - Brno u mnoha cestujících oblíbená kupé druhé třídy. Je sice pravdou, že část vozů s kupé se možná přesune i na rychlíky mezi Prahou a Brnem, nicméně tyto rychlíky budou ve srovnání s Railjetem značně pomalé. Standardem rychlého vlakového spojení bude velkoprostorové uspořádání podobně jako v letadlech nebo autobusech.

Další dobrou zprávou je pak i to, že ÖBB mají v plánu rekonstruovat trať z Vídně do Břeclavi, tak aby na ní mohl Railjet jet přeci jen rychleji než dnes jezdí vlaky EuroCity.

Další pozitivní přínos Railjetu vidím v tom, že se sjednotí kvalita dnes provozovaných EuroCity vlaků a nebude se tedy stávat to, že jednou pojede cestující rakouským vozem, podruhé pak maďarským, které se z hlediska výbavy pro cestující liší.

Dalo by se něco zlepšit?

Určitě. Ačkoliv se mi jízda Railjetem moc líbila, okamžitě jsem si vzpomněl na dvě jízdy vlaky ICE po Německu, kde každé sedadlo v druhé třídě mělo navíc příjemný polštářek. Railjet polštářek na hlavu nenabízí ani v první třídě (nabízí ji až v business oddílech), což první třídu trochu degraduje oproti první třídě dopravce LEO Express.

Polštářky, které jsou standardem i v druhé třídě vlaků ICE v Německu, bohužel v Railjetu v druhé a ani v první třídě nenajdete...

Nadvlak? Nikoliv...

Poměrně příjemné je, že České dráhy ani Rakouské spolkové dráhy nedělají z Railjetu tzv. nadvlak jako je tomu v případě Pendolina. Zatímco u Pendolina na trase z Ostravy do Prahy (nebo naopak) platí, že povinná místenka je vlastně příplatkem za rychlejší cestu oproti pomalejším expresům, u Railjetu místenky nebudou. Cestování bude tedy možné za běžné jízdné bez dalších příplatků podobně jako dnes vlaky EuroCity či expresy mezi Brnem a Prahou.

Nicméně, v letáčku Českých drah se jasně píše, že každý cestující obdrží v první třídě bezplatně noviny. Na bonus v podobě teplého či studeného nápoje, který dnes rozdávají vlakušky jako další bonus pro cestující v první třídě některých EuroCity vlaků (zejména u těch, které jsou sestaveny z českých vozů), bude nutno zřejmě v první třídě zapomenout - leda že si zaplatíte příplatek do business třídy (a pokud se České dráhy budou držet pravidel, které mají nastavené Rakouské spolkové dráhy, bude příplatek k jízdence první třídy ve výši ekvivalentu 15 € - právě tolik se v Rakousku dle této stránky připlací navíc k jízdence první třídy za business třídu).

Bezplatný denní tisk bych však čekal po vzoru soukromých dopravců RegioJet a Leo Express jako běžný bonus i v druhé třídě, ale budiž, to je již rozhodnutí dopravce.

Co říci závěrem?

První svezení Railjetem se mi rozhodně líbilo a i přes výše zmíněné drobné výhrady hodnotím rozhodnutí Českých drah pořídit Railjet a provozovat ho ve spolupráci s Rakouskými spolkovými dráhami (případně i se Slováky a Maďary na trase z Prahy do Budapeště) jako krok správným směrem. -mir-

 

Autor: Miroslav Hruška | neděle 21.4.2013 10:31 | karma článku: 12,32 | přečteno: 953x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Proměna vlakového nádraží v Cieszynie

Říká se, že z Těšína vyjíždí vlaky až na kraj světa ... i když z toho polského ještě před časem nejezdily vlaky do České republiky. Alespoň osobní vlaky se vrátily na scénu v prosinci 2015 a nyní cestující vítá i nové nádraží ...

1.6.2018 v 21:16 | Karma: 21,62 | Přečteno: 1075x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Změny v turistických trasách v severní části Brna

Dnešním článkem bych Vás informoval o novinkách z oblasti turistických tras v severní části Brna. S příchodem jara totiž došlo k několika změnám.

23.5.2018 v 19:13 | Karma: 12,59 | Přečteno: 540x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Vienna Calling aneb U-Bahn-Tag se blíží

Víte, že v tomto roce slaví vídeňské metro 40 let provozu? Takové výročí si žádá už větší oslavu, aneb Tramwaytag letos trochu jinak už za necelé dva týdny začíná! Co nabídne návštěvníkům Vídně?

13.5.2018 v 17:36 | Karma: 14,21 | Přečteno: 470x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nový vzhled jízdních řádů u brněnského hlavního nádraží usnadní orientaci cizincům

Cizincům, kteří navštíví město Brno, se díky novému vzhledu jízdních řádů, usnadní alespoň částečně cestování. U hlavního nádraží naleznou nově jízdní řády tramvají přeložené do angličtiny.

14.3.2018 v 15:20 | Karma: 10,39 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Otevřená data o poloze tramvají a autobusů pražského dopravního podniku aneb pár příkladů

V Praze 5. ledna 2018 došlo k události, která může být vzorem pro další česká města. Městský soud nařídil DPP povinnost zveřejnit informace o poloze tramvají a autobusů. Co takové rozhodnutí znamená? Ale co když už něco existuje?

11.1.2018 v 8:00 | Karma: 17,30 | Přečteno: 5252x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.