Norské střípky I
Budu vycházet ze srovnání, tady (ČR) a tam (Norsko). Jak jsem již napsal v některém z předchozích blogů - za celé čtyři dny (cca. 645 km) jsem nepotkal jedinou nehodu (těžkou, lehkou, ťukanec). Policii jsem viděl pouze jednou, když jsem ji předjížděl v Oslu v tunelu. U silnice nikde, u měření nikde, u nehody nikde, hlídkující u silnic – nikde, regulující dopravu - nikde. Jako by ani neexistovala. Hasiče jsem nepotkal vůbec. Houkající sanitky dvě – poslední den v Oslu - jinak nic. Co se týče bezpečnostních sil a záchranných sborů naprostý klid a pohoda. Vojáky jsem neviděl a ani netušil (uniformy, vojenská zelená, závory, zábrany, řopíky, OT, …) Chtěl jsem se sice podívat do Rjukanu – kde bych z toho něco asi objevil, ale nebyl čas – až někdy příště.
Základní pocit z cestování elektromobilem po Norsku je – pohoda a klid.
V paměti mi třeba utkvělo předjíždění řidiče na mopedu. Dlouhý táhlý kopec. Široká silnice stáčející se doleva s dobrými krajnicemi – něco jako naše “státní“ silnice. Dojel jsem malou kolonu. Tři auta a před ní jede někdo na skůtru. Rychlost 50 – 60 km/h, spořádaně u krajnice. Na tuto silnici se vedle sebe vlezou v pohodě tři vozidla, s využitím krajnice čtyři. U nás by mnohý motorista nedal ani blinkr a skůtristu by předfrčel devadesátkou. Tady ne. I když v protisměru nejela žádná vozidla, všichni vyjeli až do místa, kde bylo vidět na 500 m daleko a až potom skůtr předjeli. Kdyby to bylo v ČR, ani já (i když se snažím jezdit dost opatrně) bych s předjetím člověka v této situaci v ČR neměl problém.
Tady nikdo v „koloně“ netroubil, neblikal, nečumákoval. Třetí nepředjížděl druhého a poslední nepředjížděl všechny. Prostě celá událost by se v ČR uskutečnila zcela jinak.
Dlouho jsem ještě nad touto situací přemýšlel. Proč ho nepředjeli. Proto že je to tady tak zvykem? Naučili je to tak v autoškole, nebo ví, že motocyklisté patří k nejzranitelnějším skupinám a berou na ně větší ohled?
Další věcí, co mně utkvěla je předjíždění. Co se týče dvou proudových silnic, tak mne v Norsku nikdo nepředjel. Měl jsem trochu zmatek v maximálních rychlostech (pokud nebyly vyznačeny značkou) a tak jsem jezdil podle těch přede mnou – obec 50, mimo obec 80 – 90 km/hod. Za celou dobu jsem nezaznamenal jediné předjíždění. Jak mne, tak ani přede mnou, za mnou, či v protisměru. Ani náklaďák, ani dodávku. V Norsku jsou sice klikatější silnice než u nás (alespoň tam kde jsem jezdil já), ale i tak. Míst k předjíždění by se našlo dost. Zvlášť, když byste na devadesátce jeli 110 a víc.
Tak to je první střípek z Norska. Ten druhý bude o tom, jak jsme v noci potkali skřítka a o opravě silnic po půlnoci.
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Šli do stanu zjistit, zda nemají nádor. Krutou odpověď jich slyšelo 170
Preventivní akce Stan proti melanomu se v Praze, Brně a Ostravě zúčastnilo přes 3800 lidí. Lékaři...
Maláčová o důchodech: Nad 60 let jsou lidé bez šance. Rekvalifikují se, věří Pertold
Podcast Vláda v úterý schválila návrh důchodové reformy. Počítá se zvyšováním důchodového věku nad 65 let...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz