Neuvěříte, jak je na tom ta elektromobilita v ČR skvěle ...
Každý elektromobil je tak ekologický, jak ekologickou energii dokáže načerpat. Tato námitka padá prakticky v každé diskuzi na internetu, která se točí okolo elektromobilů.
Tak jak je to s energiemi pro elektromobily v ČR? Co vlastně čerpají? Většinou je to ta samá energie jakou svítíme, topíme, pereme .. dobíjíme svoje mobily a jedou na ni taky naše počítače, televize a i ty internety.
Podívejme se na „národní energetický mix“, který udává, kolik procent celkové energie je z čeho vyrobeno.
Za rok 2018 to bylo: Fosilní zdroje – 56,95%, jaderné zdroje – 36,88%, obnovitelné zdroje – 6,17%
Podrobnější údaje naleznete na stránkách operátora trhu s energiemi (OTE) www.ote-cr.cz
Hodnoty nic moc, řeknete si. Z obnovitelných zdrojů máme pouze 6,17% elektřiny - a to každý z nás, který platíme za elektřinu, přispíváme pár procenty z částky na faktuře na obnovitelné zdroje. Snad se to bude zlepšovat, když o tom všichni tak mluví. Poslanci, senátoři, vláda, starostové, manažeři, europoslanci... v televizi to bylo … noviny o tom píší, …Lojza o té struktuře elektřiny v hospodě už taky něco říkal.
Podívejme se na vývoj čísel v čase. Jak je to s energetickým mixem v minulých letech?
Energetický MIX ČR: (fosil, jádro, OZE)
2015 – 55,10%, 33,13%, 11,77%
2016 – 59,53%, 30,36%, 10,11%
2017 – 57,40%, 35,01%, 7,60%
2018 – 56,95%, 36,88%, 6,17%
Možná se vám na této tabulce zdá něco špatně – ale nejsou to ty čísla. /No pokud Vás na ZŠ učili, že součet procent by měl být vždy 100 – mne to učili taky :-) /. Čísla jsem převzal z OTE a třikrát jsem je kontroloval.
Ale teď k věci. To co je špatně, je to, že přes neustálé řeči politiků, odpovědných pracovníků… podíl obnovitelných zdrojů v našem národním energetickém mixu neustále klesá. Čím to je? No především proto, že se nám daří vyrábět neustále více elektrické energie z jaderných – ale především fosilních zdrojů (elektrárny na hnědé uhlí, černé uhlí, zemní plyn, ropu a ropné produkty a taky na druhotné /a ostatní/ zdroje). No a přebytky se nám úspěšně daří prodávat do zahraničí.
Pro lepší představu vývoj podílu OZE na energetickém mixu v ČR. (zdroj OTE)
Tak jak se vám nyní dýchá?
A není vám taky příliš teplo? Když například hnědouhelná elektrárna k tomu aby vyprodukovala 1 kWh elektrické energie tedy potřebuje vyrobit 2,78 kWh tepla. No a to přebytečné teplo nám samozřejmě vypustí do ovzduší.
Tepelná elektrárna má nejvyšší účinnost cca 36% (při nominálním výkonu 220 MWh) - na nominál ovšem jede málokdy. Počítejme s rozsahem pracovního výkonu 100 MWh až 250 MWh - tím pádem však její účinnost klesá.
Jaderka má účinnost asi 33% (pracuje s menšími tlaky…) – ale prakticky jede pořád na nominální výkon.
Tedy na 1 kWh něco přes 3 kWh tepla. Přiznám se, že nejsem žádný velký odborník na teplo. Tak kdyby jste potřebovali, 1 kilowatthodina (kWh) je 3 600 kilojoule (kJ).
No to ale máme spoustu energie a taky spoustu tepla - no ještě že máme ty klimatizace (na elektrickou energii).
Následující tabulka přidána později - vzhledem k diskuzi.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Co teď dělají Zemanovi muži. Mynář má novou firmu, Kruliš si v ČNB polepšil
Premium Někdejší hradní kancléř Vratislav Mynář rozšířil své podnikatelské portfolio o novou firmu. Bývalý...
Po práci na vojnu. Poláci trénují střelbu i první pomoc, vojenský výcvik lidi láká
Premium Dobrovolnický vojenský výcvik byl v Polsku zaveden v roce 2016. Od té doby jeho popularita strmě...
Útok ze severu už máme pod kontrolou, řekl Zelenskyj. Navštívil Charkov
Ukrajinské síly získaly „bojovou kontrolu“ nad oblastmi, kterými ruské jednotky tento měsíc...
Víme, kde má Putin bunkry, tvrdí Kyjev. Šéfa Kremlu přirovnal k upírovi
Známe polohu bunkrů ruského vůdce Vladimira Putina, prohlásila ve čtvrtek ukrajinská vojenská...
Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2
Rádi byste vyzkoušeli nejdokonalejší recepturu pokračovacího kojeneckého mléka BEBA? Zapojte se do soutěže a vyhrajte hned 2 balení mléčné výživy...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1142x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz