Elektromobilní vize 2021
Čím dál tím častěji dostávám otázku - Jak začít s elektromobilitou?
Je lepší nejprve pořídit elektromobil, nebo raději fotovoltaiku. Je výhodnější baterie virtuální, nebo tu, co budu mít doma v garáži. Je lepší čip na nabíjení od ČEZu, nebo od E-onu? A postavit to za dotace, nebo za svoje? Baterie s technologií Lifepo, Li-on nebo olova.
Z toho co jsem zatím najezdil elektromobily, sestavil trakčních baterií a postavil FV elektráren, musím říct, že není jedna správná „univerzální“ cesta.
Elektromobilitu dnes nelze chápat tou starou formulací z minulého tisíciletí „pohyb na elektřinu“, ale spíše:
Elektromobilita je soubor technologií využívání elektrické energie.
Vždyť posuďte sami, jestli můžeme do elektromobility zahrnout:
elektromobil, plug-in hybrid, elektrokolo, elektrokoloběžku, trakční baterie u rodinného domu, elektrický člun, elektrický traktor, dron, virtuální baterii u distributora el. energie, fotovoltaickou elektrárnu na rodinném domu, větrnou elektrárnu na chatě, automobil na vodík, řídící systém RD, který se stará o distribuci a akumulaci el. energie, wallbox, který dodává el. energii do elektromobilu, elektrobus, mobil pomocí něhož řídíte nabíjení elektromobilu, hybridní elektrobus, šalinu/tramvaj, elektrický vlak, elektrickou loď, tablet, přes který řídíme chod HFVE ve vlastním domě, vyjetou baterii z elektromobilu, akumulátorovou sekačku, tento blog, konferenci o elektromobilitě, kogenerační plynovou jednotku, která mimo výrobu tepla v chladných obdobích také dokáže vyrobenou elektrickou energií dobít elektromobil – nebo trakční baterie na RD (čímž nám mimo jiné umožní úplné odpojení od distributora elektrické energie), elektromobilní sraz, elektrokotel, který se v zimě při dostatku slunce zapne a na nějakou dobu nahradí plynový kotel, výrobu bitcoinů z přebytků sluneční energie … jistě naleznete spoustu dalších příkladů, které by se sem daly zahrnout.
Co všechno z toho je elektromobilita?
Dlouho jsem přemýšlel jak naložit s mým blogem, který je o elektromobilitě a rozhodování. Měl jsem dojem, že jsem již vše napsal, vše jsem vysvětlit - vše musí být jasné.
Ale elektromobilita nespí. Technologie se za předchozí rok posunuly tak hodně dopředu – a taky výrazně klesly ceny, že mi to umožní v roce 2021 uskutečnit můj studentský sen, moji dávnou vizi – odpojit náš RD od přívodu elektrické energie a vystačit si s tím co vyrobím, popřípadě dovezu v elektromobilu.
A protože to nebylo jednoduché rozhodnutí, předcházela mu spousta měření, testů, pokusů a srovnávání. Podělím se s čtenáři o tyto měření, srovnání technologií, porovnání dodavatelů technologií a služeb. Krok za krokem.
Pokusím se napsat článek vždy ve čtvrtek. Každý měsíc se budu věnovat jedné oblasti a za deset měsíců by mělo být hotovo.Deset kroků k elektromobilitě.
Každý si pak bude moci vybrat tu cestu, která mu bude nejvíce vyhovovat a která pro něho bude ekonomicky nejschůdnější.
Článek na příští čtvrtek je už napsán tipnete si, o čem je? Jaký je první a nejdůležitější krok, když chci začít s elektromobilitou?
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
Policie prověřovala nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu. Zajistila 300 milionů
Premium Česká policie v tichosti prověřovala třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní...
Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať
Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...
Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie
Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...
Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny
Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...
Jsme urputníci urputní. Udělám nemožné, abych nezklamala, říká Dostálová
Jednička kandidátky hnutí ANO, které zvítězilo v letošních eurovolbách, Klára Dostálová je...
Maďarské eurovolby ovládl Orbánův Fidesz, ale soupeři výrazně posílili
Strana Fidesz maďarského premiéra Viktora Orbána získala ve volbách do Evropského parlamentu 43,8...
Vzestup nacionalistů, úpadek Zelených. Volby rozdaly nové karty pro boj o většinu
Skončily volby do Evropského parlamentu. Krajní pravice výrazně posílí, největší lidovecká frakce...
Jurečka nesplnil cíl, který si sám uložil. Není to úspěch, říká Výborný
Předseda lidovců a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka má teď problém. Nedokázal totiž...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1143x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz