Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Facebook - zbraň moderní doby?

Pokud pominu politické události, dalo by se říct, že největším krokem konce 20. století byl internet. Nejenom, že se stal významným mezníkem komunikace a vztahů mezi lidmi, ale zcela změnil pohled na média, kulturu, umění a vnímání času i prostoru kolem nás. Ovlivnil jak vyspělé země, tak i ty, které internet sice neměly, ale začali pociťovat jeho vlivy. V první polovině 20. století se stala kina místem, které změnilo nakládání s časem tehdejších lidí. Dalo by se říct, že počátkem 21. století je to právě internet, na kterém lidé tráví stále více a více času. Od pradávna jsme viděním vyjednávali většinu svých sociálních vztahů. Poslední dobou mám však pocit, že se tento akt mění v úplně něco jiného a proto bych se chtěla věnovat v tomto textu aktuální problematice sociálních sítí - hlavně Facebooku, který od základu začal měnit vztah lidí k reklamě, komunikaci, fotografiím, ale i osobním vazbám jednoho ke druhému.

Mocná zbraň moderní doby

Wikipedie popisuje Facebook jako „rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikace mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě“. S nástupem roku 2010 má Facebook téměř 350 milionů uživatelů z více než 70 zemí světa. 50% těchto uživatelů se přihlásí každý den a měsíčně je nahráno přes 2,5 miliardy nových fotek. Najednou víme všechno o všech, jsme atakování nekonečným množstvím, „nevyžádaných obrazů“. Prohlížíme si fotky přátel svých přátel ve snaze najít snad něco zajímavého či skandálního. Uspokojení se často nedostává a tak tento akt opakujeme znovu a znovu, až se z toho stane rituál jakéhosi neopodstatněného hledání „ničeho“. Jistá pohodlnost ztrácí i na jedinečnosti média. Pomocí mobilu se připojíme k Facebooku a můžeme rovnou nahrát „zbytečnou“ fotografii (nebo video) a být přímo konfrontováni s názory svých přátel.

A zde nastává otázka. Nestává se z fotografie něco jiného? Co se s ní stane, až začne být přebytečným zbožím? V rámci této sociální sítě se dá mluvit nejenom o proměně vizuálních médií, ale i celého obrazu umění. Možná stojíme na začátku proměny lidských vztahů k umění i reklamě. Díky naší touze po pocitu důležitosti, naše bytí začíná na Facebooku „virtuálně“ dávat smysl. V době, kdy jsou naše životy určovány vizuálními médii, podléháme dobrovolně stále více a více tlaku sociálních sítí.

Spousta lidí je přesvědčena, že Facebook má stovky kladů. Ano, setkáváme se virtuálně s přáteli, které jsme léta neviděli, prohlížíme si fotky z dovolených, místa, která navštívili, jejich domácí výtvory atd. Můžeme se připojit k jakékoliv skupině, kterou podporujeme. Můžeme presentovat své vlastní práce a texty, sdílet myšlenky s ostatními. Ale co když jsou tato jejich pozitivní přesvědčení jen důkazem správně rozjetého marketingového tahu.

Dá se věřit tomu, že Mark Zuckerber, student Harvardské university, který 28. října roku 2003 spustil „Facemash“, který měl sloužit výlučně studentům harvardské university ke komunikaci mezi sebou, neměl v úmyslu rozjet celosvětovou posedlost „zviditelnit svůj obličej“. Zatím se nedá říct, jestli to byl krok k dobru nebo ne, ale podle mého názoru to byl jeden ze zlomových momentů pro masový trh, který se začal zaměřovat na každého z nás individuálně. Uživatelům začaly být podprahově podsouvány věci, zboží, služby, kterých si pravděpodobně z počátku nikdo nevšiml. Trh využil toho, že obchod je především formou mezilidských vztahů, případně záminkou sloužící k navázání takového vztahu. Skryté reklamy na Facebooku začaly být namířeny přímo na uživatele, který o sobě dobrovolně podal všemožné informace. A tak se podle mého názoru začala měnit i tvář reklamy, která se nepozorovaně vloudila do virtuálních životů všech uživatelů. Např. ve formě skupin („Pokud se přidá 200 000 lidí do této skupiny, dám prvním 10 notebook“; „Nesnáším Paroubka“; „Ne, já nemusím, já už ho vidím“). Nebo ve formě fotek, které se tváří jako osobní fota, ale ve skutečnosti jsou reklama na určitý výrobek (např. akce firmy IKEA, která nabádala lidi, aby se označovali na fotkách jejich výrobků za cenu výhry vysněného zboží). Nebo reklamy ve formě her. Herní průmysl ve společenských hrách vidí budoucnost. Hloupůstky jako FarmVille, hrají desítky milionů lidí. A úměrně tomu přicházejí o peníze.

Co když budeme v budoucnu tímto „neviditelným“ trhem zmanipulování tak, že už se nebudeme moci svobodně rozhodnout, co si koupit, kam zajít, ale bude nám předkládáno podprahově pomocí sociální sítě, co si máme oblékat, jaký sport provozovat, kam chodit na jídlo, a dokonce s kým se kamarádit, koho podporovat, na co se dívat atd.

Objevují se i tendence zmírnit vliv Facebooku. Problémy totiž vyplývají z koncentrace citlivých osobních dat a spousty aplikací, které k nim mají přístup. Aplikace může napsat kdokoli a poté data použít ke svým účelům. Facebook byl zakázán v některých pracovištích a školách pro sdílení nevhodného obsahu. Je blokován například v Sýrii údajně z důvodu pomlouvání vládních autorit přes Facebook. Také nechtěně umožnil pomocí aplikace Beacon ostatním přátelům zjistit, co daný uživatel nakupuje na internetu. Avšak mluvčí Facebooku Barry Schnitt by rád podnítil uživatele k větší otevřenosti, protože to je v souladu s tím, „jak se svět vyvíjí“.

Opravdu je nám potřeba vystavovat se na obdiv? Chceme nabídnout trhu sami sebe a přijít tak o vlastní vůli, nebo názor na určitou věc? Nestane se tím naše soukromí, myšlenky, osobní fotky něčím všedním, ba dokonce něčím, co je přebytečné? Ze všech stran na nás útočí reklama, zabalená v pěkném designu. Bere nám čas, osobní vztahy i soukromí. Vnucuje nám názory společností, které z nás mají zisk. Je to prostor pomyslného „matrixu“, který řídí naše životy. A postupem času bude čím dál těžší z tohoto systému vystoupit. Nejenom proto, že bychom najednou přerušili všechny navázané virtuální vztahy, přišli o informace, ale také bychom dostali ztracený čas, s kterým bychom si najednou nevěděli rady a možná by se dostavil i pocit deziluze.

Tím, jak se mění hranice lidské intimity a osobního soukromí, tím se mění i mysl lidí – a pohled na umění. Možná je brzy mluvit o tom, že Facebook je nebezpečnou zbraní lidstva. Ale co když se naše soukromí stane veřejně známou věcí? O co se budeme zajímat pak?

Nejspíš stojíme na začátku nové éry, ve které umění, obrazy, reklama i kultura mění svou tvář. Nejenom film (který se se stále vyspělejší technikou viditelně proměňuje), ale i ostatní oblasti umění se přetvoří do něčeho nového. Podle mě je důležité, neztratit v tomto přerodu sám sebe a svůj vlastní názor.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Veronika Mikalova | pondělí 11.1.2010 9:51 | karma článku: 18,32 | přečteno: 2254x
  • Další články autora

Veronika Mikalova

Gouffre de Padirac - království z jiné planety

Když jsme s týmem My Travel Diary cestovali po jiho-západní Francii, nemohli jsme si nechat ujít mimořádné jeskyně Gouffre de Padirac, které se nacházejí na hranicích Quercy a Périgord. Ohromná vápencová propast Padirac je cca 100 metrů široká a 246 metrů hluboká.

10.8.2011 v 12:55 | Karma: 11,52 | Přečteno: 1388x | Diskuse| Cestování

Veronika Mikalova

Teď a tady

Krátká báseň, nebo také zamyšlení, které jsem se snažila napsat právě teď a tady.

28.12.2010 v 21:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 795x | Diskuse| Poezie a próza

Veronika Mikalova

Jste náš zákazník? Máme pro vás dárek!

Určitě se vám už mnohokrát stalo, že vás na ulici zastavil dealer a chtěl vám vnutit nějaký „skvělý“ výrobek. Tito pouliční agenti často propagují nezajímavé věci, které nepotřebujete a nemáte zájem se o nich dovědět víc. Mě se ovšem nedávno stalo, že i přes můj zájem o nabízenou službu, mě agenti svým chováním na dlouho dopředu odradili. Neměly by si snad společnosti vybírat pečlivěji lidi, kteří je zastupují? Protože jen zajímavý projekt nestačí. Když ho propagují „nezaškolení“ lidé, přestane o něj mít zákazník (kolemjdoucí) zájem.

29.9.2010 v 22:42 | Karma: 17,31 | Přečteno: 1477x | Diskuse| Společnost

Veronika Mikalova

Ztracené kouzlo dopisů

Pamatujete si, kdy jste naposledy dostali osobní dopis? Nemám na mysli žádné přání k narozeninám od banky, ani výzvy k zaplacení poplatků, ale obyčejný dopis od kamaráda, ve kterém by popisoval, jak se má a ptal se, jestli se máte taky dobře?

23.8.2010 v 20:32 | Karma: 17,26 | Přečteno: 1264x | Diskuse| Společnost

Veronika Mikalova

Pro naivní a chudé ženské aneb Sex ve městě 2

Na rovinu se přiznám – jsem fanouškem Sexu ve městě... nebo tedy byla jsem do té doby, než se z tohoto kultovního seriálu stala velká a bezedná studna product placementu. Seriál a filmy by bez něj sice už nemohly fungovat, ale jako divák to chápu trochu jako podraz. Převážně ženské publikum se však často vzhlíží v hlavních představitelkách a tak je tato strategie velmi účinná.

4.6.2010 v 12:51 | Karma: 33,84 | Přečteno: 16530x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

ANALÝZA: Terorismus se vyplácí, vzkázali Palestincům. Gesto ve špatnou dobu

24. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Je to vzácnost, když Izraelci od rána vědí, co je ten den čeká. Ve středu to tak bylo. Od rána byly...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Rozhodněte o vítězi ankety Bloger roku 2023, hlasujte do konce května

24. května 2024

Anketa Bloger roku 2023 je ve finále a o vítězi se rozhodne do konce května. Právě do posledního...

Na Mallorce se zřítila restaurace. Nejméně čtyři lidé zemřeli, desítky zraněných

23. května 2024  22:48

Po pádu části budovy přímořské restaurace ve městě Palma na španělském ostrově Mallorca večer...

Prodej zděného bytu 2+1 ve městě Lanškroun
Prodej zděného bytu 2+1 ve městě Lanškroun

Lanškroun - Žichlínské Předměstí, okres Ústí nad Orlicí
2 700 000 Kč

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3286x
Ráda píši články o věcech, které se mě dotýkají. Info na http://www.zajik.cz. O mém cestovatelském projektu na www.facebook.com/mytraveldiary

Seznam rubrik