Počátky polabské bezbožnosti
Text se ale neomezuje na suchopárná data. Snaží se je zasadit do širšího kontextu. Dočteme se tak, že zbožnost obyvatel Tatců procházela od konce 18. století změnami. Pokrok vědy a techniky v průběhu následujícího století nahlodal jejich náboženské cítění. Křesťanství zpovrchnělo. Přesto všechno v té době vznikla tato kaplička, která je dodnes považována za hlavní duchovní symbol obce.
Něco podobného by se dalo napsat asi o všech novějších sakrálních stavbách v okolí. V 18. století se v našem regionu začal projevovat odklon od náboženské víry. Později tato tendence jen zesílila. Ne náhodou umístil Jindřich Šimon Baar příběh svého románu Holoubek právě do Polabí. Hlavní hrdina, dobrosrdečný farář, se zde potýká s nezájmem a někdy i otevřeným nepřátelstvím. O tom, jak to u nás vše začalo, podrobně svědčí sepsané paměti písmáka Františka Jana Vaváka, který byl na konci 18. století rychtářem v sousedních Milčicích.
Konzervativní a k církvi loajální Vavák bolestně nesl tehdejší změny v náboženském životě. Nevedlo ho k tomu tmářství. Přesto že byl „pouhý“ sedlák, byl nebývale sečtělý. Jakožto předchůdce pozdějších obrozenců v mnoha ohledech předběhl svou dobu. V otázkách náboženských a etických ale zastával kritický postoj vůči osvícenství, které relativizovalo principy, na kterých stavěl svůj život. Vavák byl přesvědčen, že osvícenci je mají za „hloupé bláznovství“. Děsilo ho prosazování svobody svědomí oproštěné od autority Boha. Podobné „zhoubné“ myšlenky intelektuálů (i z řad katolických kněží) přijímala hlavně mladá generace, pro kterou, podle Vavákova mínění, byla zbožnost „trnem v oku“.
Zásadní historickou událostí, jež nepřímo a neúmyslně pomohla náboženskou lhostejnost rozšířit mezi prostý lid, bylo vydání Tolerančního patentu Josefem II. v roce 1781. Ten za určitých podmínek povolil Čechům se veřejně přihlásit k dosud zakázanému augsburskému (luterskému) a helvetskému (kalvínskému) vyznání. Patent v Polabí vzedmul vlnu odchodů z katolické církve. Vavák byl situací zaskočen. Věnoval desítky stran svých Pamětí polemice s „odpadlíky“. Herezi spojoval s morálním úpadkem. Když se v Křečhoři objevily případy loupeží, dával to Vavák do souvislosti právě se skutečností, že se v této obci téměř všichni její obyvatelé přihlásili k nově tolerovaným konfesím.
Milčický rychtář byl vůči evangelíkům zaujatý, nicméně si všímá i celé řady věcí, které jsou důležité pro pochopení tehdejší společenské atmosféry. Byl přítomen oficiálním výslechům některých z nich. Viděl, že za odchodem z katolické církve bývají často emocionální důvody. Šlo většinou o negramotné rolníky s mizivou znalostí helvetské či jiné konfese. A není divu. Potřebnou katechezi nebylo před patentem snadné realizovat. Komunity tajných evangelíků do té doby působily v ilegalitě a distribuce a držení jejich literatury bylo stíháno. Mnozí lidé přijímali nová vyznání spíše intuitivně z odporu vůči římské církvi než z důvodu uvědomělého postoje v otázkách věroučných.
Živelnost odpadlického hnutí a absence duchovního vedení působila zmatky. Lidé přesně nevěděli, jakou víru spolu s ostatními sdílí. Objevovaly se různé názory, rozličné výklady. Někteří se prohlašovali za husity. Jiní byli mylně přesvědčeni o tom, že jim Toleranční patent dává naprostou svobodu víry a že si mohou vyznávat, co chtějí. Záhy se zrodila první hereze, tzv. ariánská sekta. Vavák je považoval za deisty. V Pamětech o nich píše: „Nevěří v nic jiného, jen to, že Bůh jediný jakožto základ všech viditelných věcí jest. Všecky zákony, Starý i Nový, že jest pouhá smyšlenka a lidské vazby a že tomu nemá se věřiti.“ Na ariány se však nevztahovala tolerance Josefova patentu. S výjimkou dětí mladších desíti let byli posíláni do vyhnanství v Banátu.
Jejich názory děsily i samotné evangelíky, kteří se báli, že budou s tímto „kacířstvím“ spojováni a cítili nutnost se od nich distancovat. Jenže u zakázané sekty to neskončilo. Tu a tam se vyskytovaly případy do té doby neslýchaného rouhačství. Například v roce 1782 v Pátku u Poděbrad vedl muž příjmením Chvalovský tak urážlivé řeči proti Kristu a Panně Marii, že ho sami jeho helvetští soukmenovci nahlásili úřadům. Chvalovský s pobuřujícími řečmi nepřestal ani za mřížemi.
V Plaňanech žil poštmistr Martin Pošíval, který se nijak netajil tím, že jsou mu Bůh, církev, svátosti a jakékoliv náboženské záležitosti protivné. Den po Štědrém večeru roku 1793 nečekaně zemřel. Podle úmrtní matriky ho ranila mrtvice. Jeho náhlá smrt tehdy vylekala nemálo podobně smýšlejících lidí, protože byla považována za trest shůry. Tři dny před svou smrtí navštívil poštmistr pojezdného v Dobřichově a údajně si u něho pochvaloval svoje zdraví slovy: „Ten můj tatík tak brzo zahynul, a tak brzo ho čerti vzali a já jsem vždycky zdráv, mě si tak dlouho nechtějí vzít.“
S evangelíky sympatizovali mladí lidé, kteří odmítali katolickou církev, ale zároveň nevstupovali k luteránům či helvetům. „Tak ani katolíci ani nekatolíci nejsou,“ píše o nich Vavák a na jiném místě moralizuje: „Hle, chasa nezvedná, k ničemu se vázat nedá, vždy jen svou svobodu hledá!“ Když se v roce 1800 dělal pro vojenské účely soupis lidu, mělo být u každého jména uvedeno, jakého vyznání je. Našli se však tací, kteří se k žádnému přihlásit nechtěli. Ve vsi Němčice jakýsi muž prohlásil, že „jest náboženství pokojného.“ Když byl tázán, o jaké vyznání jde, odpověděl: „Já chci dát každému pokoj a chci, aby mně jej taky každý dal.“
S působením evangelických pastorů z Uher počáteční horlivost části nekatolíků ochabla. Pastoři mluvili slovensky, což pro někoho představovalo jazykovou bariéru. Sbory obsluhovaly velká území a pro věřící ze vzdálenějších obcí bylo obtížné pravidelně navštěvovat nedělní shromáždění. Jiným se nezamlouvala povinnost podílet se na financování sboru, nebo se vzdělávat v katechismu. Vavák popisuje i případy, kdy se evangelíci bouřili proti svým duchovním, protože jim kázali o uctivém chování vůči katolíkům. To vše se odvíjelo na pozadí dějinotvorných událostí jako byly josefínské reformy a Velká francouzská revoluce. Náboženský život začal stagnovat.
Šedesátiletý milčický rychtář si v roce 1801 posteskl: „Zajisté duch francouzský, nic nevěřící, již tu i tam v zemi znáti se dává, což ovšem horší jest nežli snad nějaké kacířstvo.“ Na otázku z Lukášova evangelia, zdali před skonáním světa nalezne Syn člověka víru na zemi, odpovídá, že žádnou nenalezne a dokonce „ani tu lutriánskou, ani kalvínskou.“
Možná by se dnes divil, do jaké míry se plní jeho předpověď. Při sčítání lidu v roce 2011 se v kolínském okrese přihlásilo k náboženskému vyznání méně než 15% obyvatel. Přesto všechno minimálně z jedné věci by Vavák určitě alespoň malou radost měl. Když chodíval z rodných Milčic přes Tatce na nedělní bohoslužby do skramníckého kostela, tehdy tu při cestě ještě nestála kaplička Panny Marie.
Článek byl publikován 10. 6. 2021 na serveru svoboda.info
Michal Merhaut
Jak se tismický farář Huf stal „velezrádcem“

Když 7. října 1954 zabouchali na vrata tismické fary příslušníci SNB, nemohlo to sedmadvacetiletého faráře Lubomíra Hufa překvapit.
Michal Merhaut
František Dvořák – archeologií proti nacistům

Do dveří kolínského muzea vešlo několik mužů, jeden po druhém, s potřebným časovým rozestupem. Hlavní bylo, ničím na sebe nepoutat pozornost okolí. Byl letní podvečer roku 1941.
Michal Merhaut
Dějiny záclon a závěsů – Proč je Češi tolik milují?

Když jsme se před lety vrátili do Česka a zařizovali si byt v Praze, rozhodli jsme se, že si vystačíme s roletami v oknech. V Anglii jsme záclonám odvykli a poznali, že okna bez nadbytečných clon mají své výhody.
Michal Merhaut
Psychedelická historie Sadské - experimenty s LSD

Sadská je obyčejné středočeské městečko v Polabí. Širšímu okolí je známo jezerem, které bývá v létě vyhledáváno milovníky přírodního koupání.
Michal Merhaut
Nejmodernější vlaky jezdí na Kolínsku – 60 let zkušebního železničního okruhu Velim

I když se Česko pyšní jednou z nejhustějších železničních sítí na světě, v kvalitě a technické vyspělosti železniční dopravy za těmi nejlepšími zdaleka zaostává.
Další články autora |
Připravte si zásoby jídla na 72 hodin, vyzývá Evropská unie v nové strategii
Občané Evropské unie by si měli připravit zásoby jídla, které jim v případě nouze vydrží nejméně 72...
Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci
Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Táhněte do pr****! řve gynekoložka ve videu na pacientku. Teď jí hrozí trest
Gynekoložka ze středočeských Líbeznic čelí kritice poté, co vulgárně napadla jednu ze svých...
Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání
Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...
Američané nás ochrání, varuje Guyana Venezuelu. Ta baží po jejím území a ropě
Spojené státy ochrání celistvost a suverenitu Guyany, která vede územní spor s Venezuelou o oblast...
Útočník pobodal v centru Amsterdamu pět lidí. Nejmladší oběti bylo 19 let
Pět lidí utrpělo zranění při čtvrtečním útoku nožem v centru Amsterdamu. Policie už útočníka...
Miliony hlasů v ohrožení. Trump baží po ještě větší moci, úprava voleb je důkazem
Jeden z mnoha exekutivních příkazů Donalda Trumpa vydaný v posledních dnech cílí na úpravu...
Depardieu může za sexuální napadení dvou žen skončit až na pět let ve vězení
Za sexuální napadení dvou žen při natáčení v roce 2021 navrhl ve čtvrtek žalobce pro francouzského...

BRuNO family park láká rodiny s dětmi na výlet do Brna
Brněnský BRuNO family park nabízí více než 40 atrakcí pro děti i rodiče. V moderním areálu najdete autíčka, lodičky, tobogany, skluzavky, bludiště,...
- Počet článků 23
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1048x