Miliardář se trápí s Teslou, já bych na to nervy neměl

Miliardář Pavel Tykač jezdí Teslou. V podcastu Insider popsal, jaké martyrium je jet s tímhle elektroautem do švýcarských hor. Přijde mi to celé docela absurdní.

Tykač je miliardář, takže tipuju, že má nejspíš tu vůbec nejlepší Teslu, takže auto zřejmě s cenou přes 3 miliony korun. Auto chválil, je prý řidičsky skvělé, má fantastické zrychlení, vyhovuje mu i možností nastavení, hudební systém atd. Doslova řekl, že je to nejlepší auto, jaké kdy řídil, a to i v porovnání s dobrými Mercedesy.

 

Jenže pak začal popisovat, jak s touto Teslou cestuje do švýcarského horského střediska Sv. Mořic, kde pobývá většinu roku. Ve stručnosti: Vyjede z Prahy a poprvé musí nabíjet hned kousek za hranicemi v Německu. Nabíjení trvá minimálně 40 minut. Podruhé nabíjí ještě předtím, než dorazí do Mnichova. Třetí nabíjení jej čeká na švýcarských hranicích a potom nabíjí ještě jednou v Churu, než začne stoupat do švýcarských hor. Při jízdě do kopce má prý Tesla odběr obrovský, takže nechce riskovat. Celou cestu poté ohodnotil tak, že po zhruba 12 hodinách dorazí úplně vyčerpaný do cíle, zatímco jeho syn, který vyrazil s dieslovým autem o 5 hodin později, už sedí u večeře. Na závěr Tykač pronesl, že na zpáteční cestu dá většinou klíčky od Tesly synovi a jede do Prahy nafťákem.

Co z toho všeho plyne. Pro mne to, že když jste miliardář, můžete si podobnými dobrodružstvími zpestřovat život. Máte totiž dost peněz a nejspíš i dost času. Nepochybuju, že Tesla je mimořádně zajímavé auto, nejspíš je to fakt řidičský zážitek. 

Jenže jaký smysl to všechno má pro normální lidi? Elektromobily jsou pořád i přes různé dotace v porovnání s naftovými nebo benzinovými auty strašně drahé, i když samozřejmě můžete mít i levnější modely Tesly nebo auto dnes už řady jiných značek.

I když se postupně prodlužuje dojezd, pořád je v porovnání s naftovými či benzinovými auty směšně krátký. Lidi, kteří mají s elektromobily zkušenost, navíc upozorňují, že papírový dojezd, který udávají výrobci, nemá s realitou nic společného. Nakonec i ten Tykač říkal, že reálně nabíjí po 200-220 kilometrech a to prý nejezdí nějak dramaticky rychle.

Další věc, zatímco tankování vám zabere i s placením maximálně 5 minut, nabíjením ztratíte minut minimálně 40. To je fakt obrovský rozdíl, zejména když na jedno tankování máte tři, možná spíš čtyři dobíjení. To je ve výsledku 5 minut oproti 3 hodinám.

Můžete si říct, že na dlouhou cestu se průměrný Čech vydává maximálně 2x ročně. V zimě někam na hory, v létě třeba do Chorvatska. I tak byste ale při cestě někam na Makarskou pěkně skřípali zubama, kdybyste zhruba každé dvě hodiny museli skoro na hodinu zastavit na nabíjení.

Ale dobře, na běžný provoz po České republice by už s prodlužujícím se dojezdem elektromobily mohly být dostačující. Je zde ale zase jiný problém. Dokud mají elektromobily jen miliardáři a fanoušci nových technologií, je to asi pohoda. Volnou nabíječku při cestách asi najdou. Když se večer připojí do sítě těch asi 10 tisíc elektromobilů, které zatím u nás jsou, tak to taky zjevně nezpůsobuje problémy.

Jenže do roku 2030 tady prý elektromobilů mají být řádově statisíce.  Přiznám se, že si to vůbec nedovedu představit. Jednak bych chtěl vidět, kolik nabíjecích stanic by muselo být třeba na D1, aby se u nich netvořily šílené fronty. Stejně tak bych chtěl vidět, jak se vyřeší to, že třeba v nějakém novém bytovém komplexu v Praze přijedou v podvečer z práce stovky lidí, kteří své elektromobily víceméně ve stejný čas připojí do nabíječek.

Na benzínové motory V8 už budeme moci jen vzpomínat....

Automobilky i spousta odborníků upozorňuje, že infrastruktura není absolutně dostačující. Ale přesto nás Evropská unie doslova s bičem v ruce nutí, abychom na ně přešli. Jsou různé kvóty, už se objevují termíny, kdy se zakážou auta se spalovacími motory apod. Šílené.

Přitom já bych si elektroauto možná i koupil. Lákalo by mě to. Tichý provoz, a absolutní krouťák jsou určitě super.  Ale má to několik háčků, nebo spíš háků. 1) Přijde mi fakt špatně, že nová technologie uživatele omezuje mnohem víc než stará. 2) Ta auta jsou pořád nesmyslně drahá, navíc po pár letech provozu jsou prakticky neprodejná. 3) Chtěl bych si ho koupit, protože sám chci, ne proto, že mne do toho bude nutit pološílený bruselský úředník.

Na závěr takové malé bruselské bubu: Kdo chcete pořádnýho diesela nebo benzín máte poslední šanci, protože od ledna 2026 s novou emisní normou Euro 7 budou jezdit už jen full hybridy – a dokonce s kontrolou, že skutečně baterii používají. A druhé, větší, bruselské bububu: Pokud bude elektrická nabíjecí síť jevit znaky přetížení, bude si vybírat, která auta připojená k nabíječkám nabije a která v případě nedostatečné celkové kapacity sítě nenabije. Prostě kdo bude mít nabité auto třeba na půlku a bude chtít jet ráno na dlouhý výlet, může mít smůlu, protože ho síť odpojí, a kdo bude mít auto vybité, toho nabije na nějaké nezbytné minimum. A úplně poslední, nejstrašidelnější bruselské BUBUBU: V případě kritického nedostatku kapacity si síť naopak bude sosat z hodně nabitých aut elektrickou energii.

Těšíte se na tyhle elektrošoky? Já tedy ne.

Autor: Marek Hurt | pátek 19.3.2021 7:30 | karma článku: 39,41 | přečteno: 1600x