Podzim 2021 - půvabné koncerty menších pořadatelů 2
Začínám tento díl, přestože byl až druhý, koncertem Kinsky tria 24. října v dobříšském zámku. Ten kousek od Prahy, avšak kvůli krásné a milé houslistce paní Lucii Sedlákové bych jel i dál.
Program dnes reprezentativní. Beethovenovo Trio c moll, op.1, č. 3, ikdyž podle opusového čísla skladba velmi raná, přesto bohatá hudební pestrostí a s nástroji vyváženými, po něm Lucie vysvětlí, co a proč se bude dál hrát. Poté pokračujeme Mendelssohnovým Triem č. 2 c moll, op. 66, kde poznamenávám, že to do nás skladatel doslova pere zvláště v rychlých závěrečných větách. Zajímavostí je na závěr uvedení poslední věty Allegro z více než hodinového Tria c moll Rimského-Korsakova. Moc pěkně sestavený a zahraný program s přídavkem dvořákovským, čili Dumkou. Na rozdíl od Lípy musiky zde na Lucii výtečně z první řady vidím.
Nyní tedy nově objevený hudební salón Café créme Café créme, který patrně obdrží podle toho kolik koncertů bude moci navštívit samostatný podzimní a jarní blok, o minulém koncertu jsem nevěděl, leč stejně bylo naplánováno vnoučkovo narozeninové setkání. Jsme tu dnes s Vaškem.
21. listopadu u Vavřince v Hellichově hraje sestava hvězdná sestava Jana Semerádová flétna klasicistní, Dagmar Valentová s houslemi a violou a Monika Knoblochová fortepiano. Celý večer věnován možná občas přehlíženému druhému nejstaršímu synovi táty hudby Carlu Philippu Emanuelovi Bachovi, který nakonec po službě u pruského královského dvora nahradil zesnulého Telemanna v Hamburku, kde řídil hudební provoz pěti kostelů, vyučoval hudbě a organizoval místní hudební život dobyv přitom veliké vážnosti. Škatulkáři na něj lepí známku jakési uměřenosti a líbivosti, konečně leccos podobného lepili i na předchůdce. Nám dnes budou hrát tak pestrý přehled, že můžeme sami posoudit.
Triová sonáta G dur, Wq 144 má hned v úvod líbezné Adagio a nikterak nezarmoutí ani dál v Allegru a Prestu. Nyní si klavír odpočine a hraje se Duet pro flétnu a housle, H 598, který mám za velmi srozumitelný a ježto se pěkně daří, Dagmar se šťastně usmívá. Jana ovšem jako vždy s flétnou sošně vládne všemu. Velmi dramaticky vyzní sice třemi hraný, leč Kvartet původně pro violu, flétnu, violoncello a klavír a moll, Wq 93, který podmanivě zní úvodními pomalými větami. Samozřejmě nepoznám, co mělo původné hrát cello, ale myslím, že použit k zastoupení klavír.
Přestávka a já si v baru s radostí a chutí povídám s milou paní, jež svou hlavičku ladí do červena a nakonec dostanu adresu a budu posílat své hudební eseje.
Nyní právě taková skladba, pro jejíž krásu a půvab chápu, proč jej tak chválili. Sonáta G dur pro flétnu a basso continuo, H550, je takovými perličkami sbíranými na dně s líbeznými odlesky a virtuózní flétně dává autor plně vyniknout. Následuje první věta Sonáty pro sólovou flétnu, Wq 132, jež mi připadá nadčasová, až mozartovská. Abychom si plně uvědomili, kdo že tu dnes hraje, dočkáme se jiskřivého začátku Kvartetu původně pro flétnu, housle, violoncello a klavír D dur, Wq 94 a dojdeme k přemýšlivé druhé pomalé větě, abychom na závěr strženi téměř do víru zpěvu a tance (to je hamburská Lúčnica, přátelé).
Skvělá a příjemná zkušenost, tohle místo a pořadatele nutno pamatovat a sledovat. Možno si zde dát i sklenku vnést do sálu.
10. prosince je na programu sonda do komorní tvorby, opery i oratoria Němce z Halle rodem a Angličana bytem i hrobem a jistě i daněmi Georga Friedricha Händela. Dnes sestava kvintetní Roman Patočka housle, Adéla Štajnochrová (svou přítomností na druhých houslích v onom slavném večeru 6.12. s ročními dobami Vivaldiho a Piazzoly přispěla k tomu, že se sešly nejkrásnější české houslistky), viola Radim Sedmidubský, violoncello Libor Mašek a cembalo Monika Knoblochová. Ku zpěvu přibráno blonďaté děvče jménem Markéta Klaudová Böhmová (sopranistka podobně jako Pavla Radostová při objetí zaujímající spolehlivě náruč).
Zahájit vhodno předehrou k opeře (zde Alcina) a pokračovat mezihrami Musette a Menuet. Nato dívčina osvědčí energický a důrazný zpěv v árii z téže opery Tornami a vagheggiar. Voioloncello si zahraje s houslemi v Chaconne G dur. Nato opět zpěv až slavnostní nálady s drobnou koloraturou árie Ritorna, oh caro e dolce mio tesoro. První část programu uzavře Koncert F dur pro varhany nebo cembalo, op.4, č. 4. Hrají smyčce a cembalo se tváří hravě a pobíhá po klávesách.
Po přestávce otevřeme předehrou k opeře Giulio Cesare. V té opeře ještě déle zůstaneme, nejdříve Kleopatra zazpívá Da tempeste il legno, což je asi strachuplná reakce na bouři, jež rozehnala loďstvo Caesarovo. Zde též koloratury, ale řekl bych zdařilejší. Po operní árii vložena sonáta pro housle a basso continuo, op. 1, č. 13, kde si u Patočkovy hry poznamenavám, že je to skladba radostná a že ji musím doporučit Markétě Janouškové. Nato nasadí naše Markéta skromný obličejík a s citem zazpívá recitativ E pur cosi un giorno. Nyní zařazena nástrojově pestrá a poněkud divočejší Suita B dur, HWV 353. Vše stylově uzavře zpěv Rejoice greatly z nejslavnějšího oratoria Mesiáš.
Přídavkem je několik koled vedených Markétou za skromného připojení obecenstva. K nim vzadu stojící k mému překvapení i radosti sopranistka Collegia vocale 1704 Pavla Radostová převezme od Markéty zvonečky. Podaří se mi tuto velikou zlatovlásku ještě zastihnout u východu a dát pár slov.
Richard Mandelík
SOČR na jaře 2024
Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.
Richard Mandelík
Atrium na jaře 2024
V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.
Richard Mandelík
Café Créme na jaře 2024
Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické
Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...
- Počet článků 742
- Celková karma 3,78
- Průměrná čtenost 235x