Moje operní kinopřenosy podzimu 2015
Psal jsem jen já a jedna šikovná paní a jinak mlčení jehňátek. Dávali mi za to na výběr vždy dvojici lístků na vybrané přenosy, čímž jsem pokryl celou sezónu pro sebe a Hanku, popřípadě maminku, anebo Evičku, šlo-li o balet nebo divadlo.
Po obě sezóny jsem tak chodil na přenosy zdarma a s uvážením toho, že do Světozoru stojí vstupenka 500 kaček, jsem tak za ty necelé dva roky získal vstupenky v hodnotě asi 24 tisíc a viděl téměř všechno, o co jsem stál. Samozřejmě jsem se snažil, jsa hmotně zainteresován, vždy napsat článek. Loni v létě ta nabídka skončila zřejmě pro naprostý nezájem veřejnosti a stimulace mé neukojitelné hrabivosti klesla k nule. Na sezónu 2015-16 jsem byl nucen koupit si abonmá, tentokrát na levnější záznamy do Oka.
Ani český invalidní důchodce, jinak královsky placený, si nemůže dovolit chodit na drahé přenosy. A to ještě bude třeba koupit vybrané přenosy z londýnského Národního divadla a Královské shakespearovské společnosti. Až se vnoučata budou ptát, kam jsem to chodil, musím aspoň pro ně a historiky napsat jednoduchý přehled kinopřenosů podzimu 2015. Byla by tu díra v mých kulturních událostech a pak by se v neděli u Moravce všelijak spekulovalo, co jsem to dělal, zda jsem náhodou nepropadl neřesti. Tak se do toho dáme.
Sezónu otevřel Verdiho Trubadúr ve scéně a režii, již používají řadu let. Představení v těchto kulisách a kostýmech jsem už viděl na Mezzu se Sondrou Radvanovsky v roli Leonory a Marcelem Alvarezem jako Manrikem. Tato opera se strašlivě tragickým a temným dějem, kde se vrší zlá tajemství, a leccos si musíte i domyslet, klade na aktéry vysoké nároky a já jdu jen pro obsazení, jemuž tentokrát vévodí poprvé roli Leonory zpívající Andulka a vedle ní jako hrabě Luna její krajan Dmitrij Hvorostovskij, jenž se oklepal z léčby Hodgkinova syndromu a celá Met ho má za hrdinu dne. Manrika si zazpívá méně známý Korejec Yonghoon Lee a jeho cikánskou matku Azucenu skvělá Ježibaba blahé paměti Dolora Zajick. Jdu na ty prvně jmenované a na Doloru a všichni jsou výteční. Pomalu si zvykněme na Andulku v dramatických rolích, už to nebude nikdy Taťána, ani Markétka, ani Mimi. A její krása stále probleskuje, leč poněkud kulatí. Ale dokud nedoroste nějaká nová zajímavá generace a invenční režisér a odvážný dramaturg, na Trubadúra už nejdu.
Jako odvážný čin hodnotím své rozhodnutí jít na přelomovou a zcela neortodoxní operu Albana Berga Lulu. Lulu je pro většinu operních diváků sousto nestavitelné, leč lze je chápat jako jeden z modernistických pokusů o jakýsi Gesamtkunstwerk, neb tu nacházíme náročné herectví, příležitost hrát si s obrazy a scénou a dovedně užívat světla a různých efektů. Inscenaci vytvořil tým z loňského uznávaného Šostakovičova Nosu, a kdybych měl hádat, hned bych si na to vsadil. Nebudu zde líčit poměrně komplikovaný děj plný erotických náznaků, mužské hlouposti a ženské vychytralosti a havárií a nakonec rozvalení sociálních vztahů. Není tu žádná kladná postava, snad jedině kromě naivní hraběnky a všechny osudy směřují k nějakému tragickému vyústění a Lulu samozřejmě k násilné smrti.
Pro jakoukoli sopranistku musí být tato role ohromná zátěž fyzická i psychická a není ve světě asi mnoho těch, které si ji mohou dovolit zpívat. V Met si našli Němku Marlis Petersen, loni Zuzanku ve Figarově svatbě a léta už ji chválí až nekriticky. Já bych ji také pochválil, ale to bych nesměl před časem na Mezzu vidět aspoň části Lulu s Francouzkou Patricií Petibon, darebákem a herečkou od Boha a k tomu ještě s Kanaďankou Barbarou Hannigan, která je opravdu zlobivá holka, dokonalá pohybově a navíc tak krásná žena, až to v roli Lulu může být nebezpečné.
Uzavřu to poznáním, že o atonální hudbu příkladmo v podobě dalšího Bergova přelomového díla Wozzeck se už zajímat nebudu. Ale tuto Lulu jsem si užil jako příklad a především pozoruhodné divadlo. Je-li Trubadúr považován za dílo s nejasným obsahem, pak je Lulu nesrozumitelnost sama.
Na Tannhäusera, kterého jsem s radostí viděl živě v ND, a Bohému, viděnou dvakrát s Andulkou, jsem tentokrát nešel.
Zato jsem se těšil na Kouzelnou flétnu, již dávali na oslavu desátého výročí kinopřenosů z Met ze záznamu z roku 2006. Také zde se nebudu příliš rozepisovat, leč vysoce jsem ocenil režii a scénu a potěšil se fantazií režie a scénografie. Musel jsem se zamyslet nad chudákem už těžce nemocným Mozartem, jenž cítil, že mu ubývá sil a rodina není zajištěna a kamarádovi slíbil singspiel pro jeho lidové divadlo a dřel jako mezek a z toho ztrácejícího se génia vzešel Titus a klarinetový koncert a tato opera a aspoň první část a náčrt Requiem. Už jen ty čtyři věci by stačily k nesmrtelnosti.
Operu si zřetelně užili všichni a nejvíc snad neodolatelný Papageno Nathana Gunna, jenž se mi už loni moc líbil jako partner Renée Fleming ve Veselé vdově. A poslouchaje pěkný a jemný přednes čínské sopranistky Ying Huang v roli Paminy, umínil jsem si, že zajdu u nás do Staváku na Flétnu a potěším oko i ducha Máří Fajtovou a srovnám naši scénickou tvořivost. Bude to těžké, Met nasadila laťku hodně vysoko, ale protože my máme Máří, odpustím našim leccos.
Tak jsem si užíval podzimu 2015 v opeře v kině, avšak dominantním zážitkem byla Norma v SOpce, jak jistě víte, neb mě pečlivě sledujete.
Richard Mandelík
SOČR na jaře 2024
Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.
Richard Mandelík
Atrium na jaře 2024
V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.
Richard Mandelík
Café Créme na jaře 2024
Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
Izrael nejspíš zneužil americké zbraně v Pásmu Gazy, tvrdí Bílý dům
Je opodstatněné se domnívat, že Izrael použil americké zbraně při úderech v Pásmu Gazy, které...
Nova zkouší předvolební vysílání, výsledky divákům odprezentuje i z Litomyšle
Blíží se červnové volby do Evropského parlamentu a televize Nova ladí předvolební vysílání. Vrcholí...
Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí
Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...
Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace
Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...
Prodej rodinného domu s možností podnikání, Břidličná - Vajglov.
Břidličná, okres Bruntál
2 800 000 Kč
- Počet článků 742
- Celková karma 3,78
- Průměrná čtenost 235x