Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letní slavnosti staré hudby I.

Letošní ročník dle tematického zaměření sluje Versailles. Koncerty budu řadit za sebou bez dalšího třídění. Půjdou tedy spojitě v čase, avšak látky mnoho, proto chystám dva díly.

  Na rozdíl od ročníků minulých má letos díky mezinárodní spolupráci pořadatelského Collegia Mariana s Centrem barokní hudby ve Versailles (CBO) jednoznačně francouzské zaměření, z čehož mám kromobyčejnou radost, neb svébytnost staré francouzské hudby mi působí vyložené potěšení. Konečně sami uvidíte, jaké nadšení bude prýštit z mých řádků.

   A všemu předchází skvělý a informačně nabitý rozhovor Vojtěcha Semeráda, houslisty Collegia Mariana a u vedoucího souboru Capella Mariana v Harmonii se zakladatelem obnoveného versailleského souboru Patrickem Cohënem-Akeninem, který bude řídit závěrečný koncert. Jsem tedy výtečně připraven a mohou mě klidně pustit dovnitř.

   Prvním dějstvím toho prýštění je 11. července u sv. Šimona a Judy koncert Král nebes a je jistě jasné, kdo je jím míněn. Ostatně kolem Ludvíka XIV. se otáčí téměř veškerá špička kulturního dění druhé poloviny 17. a počátku století 18. Do jisté míry v tom pokračuje jeho vnuk toho jména patnáctý. Na rozdíl od ostatní Evropy snad s výjimkou Španělska a Ruska je ve Francii dominantním kulturním hybatelem panovník. Města, šlechta i duchovenstvo tu nejsou kulturně tak významní. Vzpomeňte jen na kulturní aktivity české a rakouské šlechty a vynikající odbornou průpravu českých hudebníků prostřednictvím příkladmo jezuitů, těch reprezentantů doby „temna“. (Michna, Zelenka a další). Nebo na takové velikány jako Bach a Telemann ve službách šlechty a měšťanstva. A jiné hvězdy ve službách Benátské republiky. Ku prospěchu světové kultury lze k dobru francouzským králům té doby přičíst umělecký přehled a dobrý vkus včetně zdařile zvolené organizace hudebního života.

   Zahájení festivalu obstará pořadatelské Collegium Marianum, tentokrát s Janou Semerádovou sedící mezi svými s flétnami a využívající pozice mezi řadovými hudebníky k půvabným barokním úsměvům a občasnému natřásání. Dnes diriguje Olivier Schneebeli, zkušený specialista na starou hudbu, jenž stál též u zrodu slavného Christieho Les Arts Florissants. Právě po něm Jana očky hází nejvíce, neb jí záleží na tom, aby byl na její soubor hodný.

   Orchestr je dnes sestaven mezinárodně a doplněn o hráče z workshopů okolo CBO. A sestava houslí odpovídá někdejšímu královskému orchestru zvanému 24 králových houslí. Nástroje jsou kopie dobových a jsou výsledkem systematické práce na znovuobnovení královského orchestru, z CBO též pochází oba sbory, Les Chantres z dospělých členů a Les Pages složený z mládeže. Sólisté jsou francouzští, kromě jednoho Belgičana a argentinského barytonisty Abadieho, jenž se zpravidla pohybuje u nás.

   Dnes se bude hrát jen jediný autor, Michel-Richard de Lalande. Program otevírá v novodobé světové premiéře jeho rozsáhlé moteto Venite, exultemus Domino ze sbírky Symfonií ke královským večeřím, jež o královském objednateli vypovídá více než strohé životopisy. Od prvních tónů mám zase ten očekávaný pocit svébytné chuti a vůně francouzské barokní hudby.

   A mezi mladými sboristy je půvabná brunetka s vlasy do ohonu a dlouhými řasami a temnýma očima. Vyložená Markéta. Mám oči jen pro ni, na což doplácí má oblíbená Hana Fleková, na níž spočine oko mé jen občas, aby neřekla, že jsem koukal jen po holkách.

   Po přestávce se hraje moteto Dominus regnavit opět v novodobé světové premiéře a program uzavře skladatelova dnes nejstarší skladba De profundis. Povznesení mé duše je dnes vysoké a hrdost na Collegium Marianum, jež dokázalo navázat tak plodnou spolupráci a z ní těžit pro festival sladké plody, nadouvá mé vole.

     Doprovodným festivalovým zastavením je 13. července v Kině 35, patřícím Francouzskému institutu, záznam divadelního, hudebního a tanečního představení z pera dvou dominantních uměleckých osobností druhé poloviny 17. století. Moliérova Měšťáka šlechticem opatřil králův kapelník Jean Baptiste Lully hudebními a tanečními scénami a z této látky vytvořili dávno před Wagnerem Gesamtkunstwerk na francouzský způsob.

   Před třemi lety jsem navštívil V ND jinou Moliérovu komedii, Pána z Prasečkova, a byl jsem doslova zklamán lacinými vtipy a mizerným divadlem. Měšťák šlechticem je něco jiného. Solidní komedie nijak nezaostávající třeba za o něco mladším Sluhou dvou pánů.

   Já se omezím jen na popis některých podrobností a své rozpoložení. Zážitkem bylo herecké a scénické pojetí, jež je patrně pokusem o jistou revitalizaci barokního divadla. Pohyb po scéně, gesta a modulace hlasu zprvu překvapí, ale po chvíli uznávám, že jsem zcela získán určitým přehráváním a kouzly s hlasem. Balet se podle mého nedržel striktně dobového výrazu, nýbrž byl obohacen choreograficky a dal bych mu podtrženou jedničku. A obsah textu promítaného v titulcích pod plátnem si nezadal s jakoukoli kvalitní moderní komedií. A Lullyho hudba jako kdyby ke hře patřila od počátku. Být král, odměnil bych oba autory štědře. 

   Hudební dění pokračuje 17. července koncertem Duel da gamba. Hrát bude belgický Hathor Consort. Poprvé se objevíme ve Strahovském klášteře. Po cestě na dvoře toalety a daleko od sálu, zajdu sem a vidím, že tu chtějí rekordních 15 kaček. Paní se ptám, zda je to jediný záchod pro koncert a zda při své indispozici pokaždé budu muset platit. Ona mi potvrdí, že tu jiný záchod není. Avšak na ni se nezlobím, nýbrž na svatého Norberta, že tohle chování u svých premonstrátů trpí. Naštěstí se ukáže, že u sálu toalety jsou. Teď už se na tu ženskou dívám jinak.

      Jdouce programem přesvědčujeme se, že o žádný duel nejde, nýbrž o hudební vějíř, který je složen ze skladeb pro violu da gamba, ba i dvě, z úpravy gambové skladby pro cembalo a skladby pro teorbu. Marin Marais, vládce gamby u dvora skoro po dobu půlstoletí program otvírá Suitou h moll, v níž se dokonale předvede belgická z Rakouska pocházející Romina Lischka. Dáma se mi líbí něžnou a citlivou hrou a milým poněkud mateřským vzhledem. A drží strhující rytmus a výrazně frázuje. Skladba je tanečním přehledem, jak tehdy obvyklo. Prvou část programu doplní Antoine Forqueray, jehož skladby La boisson a La Jupiter upravil pro cembalo jeho syn Jean–Baptiste a dobře se v nich předvede sympatická brejličkatá Maude Gratton. Suitu č. 1 pro gambu zahraje Romina tak skvěle, že obdrží osmičku.

   O přestávce si se sklenkou přisednu ke stolku svých milých pokladních, když tu jde kolem hezká Magdalena Malá, houslistka a violistka působící ve třech barokních souborech. Přisedne a máme jen slova chvály. Hlavně oba oceňujeme Rominu. Upozorním ji, že si s pánem, který je tu s ní, mohou sednout do první řady, kde jsem viděl dvě volná místa.

   Po přestávce obdivujeme teorbu v Prélude a Tombeau des Mesdemoiselles Roberta de Visée. Tombeau (náhrobek) býval útvar začasté skládaný k smutným příležitostem, zde de Visée truchlí nad svými dvěma dcerami. Marais program, jak již praveno, končí. A je to konec impozantní s dvěma gambami, kde první doslova zpívá v radosti a výrazném rytmu. La Labyrinthe tak získává devítku a Fantasie en echo a Chaconne nás přivedou ku konci, Přídavkem je jakási Sarabande, autor nezachycen. A mám radost z toho, že má Magdalena pěkný zážitek z první řady, kde si mohla Romininu gambu užít nejlépe.

   K třetímu dějství jedeme 20. července k benediktinům do našeho druhého nejstaršího kláštera Břevnovského. Koncert se jmenuje Sólo pro krále. Patrně proto, že dnes bude hrát jen cembalo, do konstrukce moderního klavíru nástroj skutečně královský.

   Sólistou je mladý francouzský cembalista Jean Rondeau (1991). Je velmi vlasatý a vypadá bohémsky a první část koncertu odehraje bez jakýchkoli přerušení mezi skladbami a spustí na nás proud cembalového zvuku a zavalí naše smysly hudbou a zvláštní barvou nástroje, která se nepodobá cembalu, jak jsem býval zvyklý. V jisté chvíli si vzpomenu na jazzového klavírního krále Ahmada Jamala a dojde mi, že Jean, který se zabývá též jazzem a komponuje, je výjimečný samorost a obohatitel zvuku starého nástroje, od něhož jsme si zvykli spíš nečekat zázraky. Navíc hraje se zápalem a nadšením.

   Začíná se s Pavanou g moll Jacquese Championa, Sieura de Chambonniéres, již hodnotím jako nádherně plnou nápadů, poté Jeana–Henriho d’Anglebertova Suita d moll ozdobná a virtuózní a nato tři kousky od Antoina Forqueraye včetně La Jupitere, kterou jsme už slyšeli od belgické gambistky. Vše shrnuto do jediného bloku. Ani na potlesk nebyl prostor.

   Po přestávce 4 kousky od Francoise Couperina, na něž naváže s dvěma od Josepha-Nicolase-Pancrace Royera Přidá cosi plynoucího volně a hrdě a k tomu známý úryvek z Rameauových Galantních Indiánů a neobvykle vstřícně též encore třetí. Tím je úvodní árie z Bachových Goldbergových variací, jež rozněžní mou mysl, neb mi připomene Markétinu maltskou desku. Navíc po vší té francouzské květnaté vznešenosti zní Bach jako z jiné planety a je stylovým připomenutím, že v té době byly v Evropě i jiné hudební světy. A vede to k tomu, že si doma goldbergovky pustím a doprovodím je dvouprstovou skotskou vzhlížeje k obrázku Dívka a housle.

     Po klášteřích si dáme 24. července koncert Dantza na zámku Troja. Po čtyřech letech se k nám vrátil baskický Euskal Barrokensemble v jiné sestavě, ale stále v čele s velmi sympatickým a na kytary nádherně hrajícím Enrike Solinísem. Ten neobvykle znějící název vychází z baskičtiny a odpovídá programu, složenému z baskické hudby a hudby španělské i sousední francouzské.

 Ovšem králem večera je Mixel Etxekopar, hráč na specifické nástroje, txirulak (tříděrová flétna) a jakousi krabici potaženou šesti strunami, blíže neurčenou. Jeho hlavním nástrojem však byl upřímný a vřelý zpěv nijak neškolený, jen přirozený a dokonale frázující v baskičtině a v souladu s hudební složkou. K nikomu bych ho neuměl přirovnat. Kdybych měl uvést někoho podobně věrohodného a emocionálně přesvědčivého, napadli mě Johnny Cash a Edith Piaf.

  Ta etnicko-územní syntéza přinese barvitý a nesmírně zajímavý hudební program. Začneme pěti baskickými písněmi a navážeme renesančním Francouzem Claude Gervaisem, k němuž přidají barokní velikány Maraise, Lullyho a méně známé renesančního Attaingnanta a barokního Le Clerka.

   Po přestávce tradičně strávené s bílým vínem poblíž sousoší pádu Nečasovy vlády do té díry mezi schodišťovými rameny se nejprve hrají tři Španělé, Sanz, Albéniz, a Guerau a pak jdeme do Francie s Lullym, Maraisem a Camprou. V jedné chvíli se k obecnému gaudiu blýskne Mixel scénkou s trojpíšťalkou a nápodobou komunikace hráče a fiktivního ptáka. Celý koncert se náladou i rozkročením po rozličných stylech a dobách podobá tomu, co zde před časem předvedl Jordi Savall se svým středomořským repertoárem.

      Poslední tři koncerty si nechám na samostatnou esej, už tato je nadmíru dlouhá, leč bylo o čem psát. Stará hudba, léto a Jana Semerádová budiž pochváleny.

Autor: Richard Mandelík | úterý 15.8.2017 7:00 | karma článku: 5,38 | přečteno: 100x
  • Další články autora

Richard Mandelík

FOK na jaře 2024

Na jaře navštíveny čtyři koncerty jako již obvykle převážně komorní, nebo úsporně orechestrální, popřípadě se špičkovým sólistou.

25.5.2024 v 11:10 | Karma: 0 | Přečteno: 28x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

SOČR na jaře 2024

Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.

9.5.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Atrium na jaře 2024

V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.

7.5.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 34x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Café Créme na jaře 2024

Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.

26.4.2024 v 7:00 | Karma: 4,74 | Přečteno: 57x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 8,60 | Přečteno: 162x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Zákon proti úhynu ryb. Všechny trubky svedené do řek se budou zapisovat

2. června 2024

Premium Rybáři si všimnou úhynu ryb v řece. Hasiči, zatímco havárii likvidují, na webové aplikaci vidí,...

Náš Den D. Jak se Čechoslováci v srdci Francie postavili divizi SS

2. června 2024

Premium Byla to nerovná bitva. Proti hrstce partyzánů stála elitní německá divize SS Das Reich na tancích...

Australský stát jmenoval tajemníka pro „pro změnu chování mužů“

1. června 2024  20:18

Guvernérka australského státu Viktoria Jacinta Allanová jmenovala poslance Tima Richardsona jako...

Papež se sešel s Čaputovou a matkami dívek, co zemřely při nehodě autobusu

1. června 2024  20:09

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová se v sobotu setkala ve Vatikánu s papežem Františkem. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 743
  • Celková karma 3,46
  • Průměrná čtenost 236x
Píšu převážně o svých kulturních zážitcích blízkým, přátelům a známým. Proč to nezveřejnit na blogu? Možná někoho potěším a možná někdo potěší mě. Pokud jde o politiku, uložil jsem si, že o ní budu mlčet, pokud se mě věc nějak silně nedotkne.