Že by přece jen jedno moderní nádraží?

Ve chvíli, kdy se zdá, že vznik moderního hlavního nádraží v Brně je při současném rozložení sil na brněnském magistrátu hudbou vzdálenější a vzdálenější budoucnosti, přišla s návrhem na vybudování moderního nádraží městská část Královo Pole.

Královopolská radnice v čele se starostou Ivanem Kopečným (ODS) si nechala vypracovat studii od respektovaného architekta Petra Parolka, mimo jiné autora oceňované letištní haly v Tuřanech. Co se týká architektonického pojetí stavby, určitě se najde mnoho lidí, kterým se zalíbí i těch, kterým bude připadat až příliš futuristický. Nejsem žádný expert na architekturu, ale osobně se mi navrhovaná stavba velmi líbí. Její vzhled ale možná docení až budoucí generace.

I vteřiny se můžou při honění MHD hodit

Možná mnohem podstatnější než vzhled je však funkčnost nové budovy. Celý projekt by měl urychlit přestupy z vlaku na MHD i mezi jednotlivými prostředky MHD. Přímo u nádražní budovy by totiž měl vyrůst přestupní uzel pro všechny typy dopravy. Těžko říct, kolik času to lidem ušetří – asi to budou jen desítky vteřin, ale i ty se můžou při dobíhání spojů hodit. Co ale vidím jako největší přínos nové budovy, je prostředí pro cestující. Kdo královopolské nádraží zná, určitě se snaží chodit na něj co nejpozději. Mně se to nedávno nepovedlo, na vlak jsem čekal dvacet minut a obzvlášť při současných teplotách to byl vážně křest ohněm, nebo spíše mrazem – velká chladná betonová hala, v jejím středu několik laviček a hlavně nepříjemný průvan a již zmiňovaná zima. Proto se, pokud nové nádraží vyroste, těším především na pohodlnou čekárnu. V tuto chvíli určitě kdekoho napadne otázka „Proč vám nestačí postavit za pár desítek tisíc novou čekárnu ve stávající budově? Proč potřebujete k čekárně novou budovu za 700 milionů?“ Takovým rýpalům bych rád ještě jednou připomněl, že čekárna je to, na co se těším nejvíc, ale rozhodně ne věc jediná. Nové nádraží by mělo přinést i možnosti, jak „přebytečný čas“ na nádraží využít.

Zůstane nám rudozelené Brno, nebo se z něj stane město moderní?

Lidé z magistrátu se k nové budově vyjadřují poměrně skepticky. Slova primátora Onderky, že město určitě celou stavbu platit nebude, mohou královopolské ještě nechat chladnými. Královopolští občanští demokraté opět dokazují, že jestli je tato strana v něčem dobrá, tak je to v podrobné přípravě projektů. Na rozdíl od sociálních demokratů, kteří v Brně během svého vládnutí zasekali kdeco (třeba i projekt hlavního nádraží), počítá královopolská radnice s různými vývoji situace a má proto připraveno šest způsobů financování. Samozřejmě bude celá situace jednodušší, když se magistrátu projekt zalíbí a podpoří ho. Jenže jsou tu zase Zelení. Už ti královopolští dali ve svém oficiálním prohlášení najevo, že projektu nefandí. Po hlavním nádraží je to tedy už druhé nádraží, kterému Zelení říkají „Ne“. Zkrátka máme v Brně na jedné straně politiky, kteří se snaží město posunout dál a na druhé straně ty, kteří by město nejraději nechali zakonzervované v současném stavu, včetně budov typických pro minulý režim. Je na každém, které skupině dá v letošních volbách svůj hlas.

Autor: Lukáš Zapletal | středa 17.2.2010 9:15 | karma článku: 9,22 | přečteno: 725x