Motorkáři, prosím, nezabíjejte mě!
Jak dlouho vydrží v tomto stavu?Lukáš Plachý
Protože jsem se po jiných motorkářích začal dívat tak nějak víc. A protože jsem se jich začal tak nějak víc bát. Jo, rozumím mnohým důvodům pro ehm ... no ... řekněme ... dynamickou jízdu - sice mám jen (jen?) šestistovku (pro ty koho to zajímá: Yam TCat, kterou vidíte na obrázku) ale silný motocykl pod zadkem, to je popis na který jsou všechna slova krátká. Jenže bez ohledu na tyto zažitky z jízdy na motocyklu, bez ohledu na pocit který na něm zažijete, některé věci stále nechápu:
- Motorkáři, kteří se domnívají, že když viděli jak vypadá situace (například konstelace jedoucích vozidel ve dvou pruzích, jejich vzájemné polohy, rozestupy) tak mezi nimi prokličkují bez jediného ohlédnutí v domnění, že po těch 5 sekund, než je předjedou, zůstane situace zcela stejná.
- Motorkáři, kteří musejí prokličkovat každou kolonu, bez ohledu na to zda stojí, jede, jak je hustá, jak je to bezpečené či nebezpečné, že před ní už přechází maminka s kočárkem... Mimochodem - zrovna nedávno jsem takhle (navíc za začínajícího deště!) pěkně ukázněně popojížděl s kolonou (jeden pruh tam, druhý v protisměru, úzká silnice - kdo to v Brně za Hlinkami na začátku ul. Žabovřeská zná, ví o čem mluvím) a během toho tu protijedoucí kolonu po střední dělící čáře spokojeně předjeli 3 motorkáři v protisměru a 2 v mém směru. Co by se stalo kdyby se tam ocitli v té rychlosti a v těch zatáčkách ve stejný čas? A co kdybych podobnou prasárnu udělal já a s některým z nich se potkal?
- Předjíždění jako 2, 3 ... n-tý v pořadí. A pak se někdo diví, že mu tam někdo z předjížděných vozidel vjel! Za pomalu jedoucím (např. traktorem) má logicky první právo předjíždět pouze vozidlo hned za ním. Když už budu předjíždět já jako až např. druhý, tak s tím, že mi tam to první vozidlo vjede musím apriori počítat. A protože s tím počítám, navíc vím, že se za sebe asi v tom okamžiku třeba ani nepodívá, tak prostě takovou hovadinu dělat nebudu - co bych z toho měl? O plynulou jízdu jsem už přišel tak jak tak.
- Když už si někdo chce (za cenu pokut...) užít vyšší rychlost než je zrovna vyhláškou dáno, proč uprostřed provozu (jiných nevinných), či dokonce kolem lidí (pěší při krajnici, cyklisté, nejlépe rodiny s dětmi)? (A tady si neodpustím malou osobní glosu - bez asociace na osobu autora prosím: Příležitostí na rovné, přehledné, doslova liduprázdné (a v naších zemích i kupodivu kvalitní) silnici I-III. třídy, kde nejsou odbočky či křižovatky, pevné patníky, svodidla, stromy, budovy, zdi, takových příležitostí se najde opravdu mnoho. Ale už před zatáčkou na konci této silnice zase prosím 60-80 a víc ani rana.)
- Proč někdo, koho jste právě +/- normální a předepsanou rychlostí rozumně a v klidu předjeli musí nutně podřadit, zařvat motorem jak raněné zvíře a cpát se před Vás jen proto, že jste se, krátce po předjetí dostali do místa, kde respektujete neočekávaně sníženou rychlost?
- Předjetí (nejlépe autobusu) na posledních 100 metrech před zatáčkou a pak pasování se mezi náhle se vynořivší protijedoucí vozidlo a zmíněný autobus (a to vše do zatáčky na malé silničce - kolik pak zbývá při zachování stability stroje prostoru na vyhnutí se například rodince na kolech, která tou zatáčkou zrovna pomalu projíždí, nebyla tedy dříve vidět? kdo si pak vezme to dítě, co o pár deciemetrů moc uhnulo od krajnice do silnice, na svědomí?).
Nepopírám, že mnohdy lidem spousta věcí prostě nedojde, nebo je nenapadne (odvozovat svoji rychlost či bezpečnost průjezdu zatáčkou od toho, jestli je duben a zataženo nebo slunný srpnový den + kolik už jsem ujel, to by mě opravdu nenapadlo, než jsem byl upozorněn na zrádnost změny (ne)přilnavosti pneumatik v závislosti na teplotě). Už také vím, že mnohé se zjistí až ze zkušeností (taky jsem se divil, že motorka může podklouznout, a to fest, a že to, v případě rozumné reakce, nemusí ani potom znamenat hned nutně vylekání/omezení/ohrožení okolí, pád, zranění, smrt). Zjistil jsem i to, že milionkrát přečtená informace neznamená nutně to, že si ji člověk hned napoprvé uvědomí a použije (tímto se omlouvám jednomu řidiči na cestě z Bílovic n. Svitavou do Brna-Obřan a děkuji mu za zachránění mého života pohotovou reakcí, když jsem mu na jedné ze svých prvních jízd vjel do protisměru v zatáčce, kde se, jak vám budou vtloukat do hlavy, přední brzda prostě nepoužívá).
Ale hodně věcí lze nejen ovlivnit, hodně věcí se dokonce bez našeho vlastního přičinění nestane. Všechny výše uvedené příklady jsou přímo z praxe a v některých z nich mi vstávaly chlupy na zátylku a přemýšlel jsem, co budu dělat, když to hlavním aktérům nějak nevyjde, tak abych z toho já sám vyváznul s alespoň přibližně zdravou kůží (a to součástí těchto úvah byly už i extrémy jako seskok ze stroje, sklouznutí po chodníku, skoky do řeky, vjezd do pole atp.) A stačilo jen jednoduché rozhodnutí něco nečinit (zpravidla související s pravou rukou na plynu) a nemusel jsem se bát ani já, ani všichni okolo.
Ano, v mnohých příkladech výše uvedených figuruje více chyb, nejen chyba motorkáře, ale to snad není podstatné - nebo opravdu budeme všichni jezdit jen s předpokladem, že když my jedeme jako prasata, tak ostatní mají přímo povinnost jet/jít/být účastníkem provozu způsobem 100% správným a bez nároku na chyby? A co když se dva takto uvažující motoblbci potkají?
A co z toho plyne pro mě? No, ten stud, kterým jsem uvedl perex tohoto článku, ten mi vadí skoro ještě nejméně. Ale jak se ke mě budou chovat ostatní řidiči, bezpečně oplechovaní, když mě chrání jen ta kombinéza? Budou opatrní a blahosklonně předvídat a kompenzovat mé chyby, kterých se ještě určitě dopustím? Budou mít slitování s tím, že jsem blázen, který chce jezdit na motorce a tak se jim "plete v provozu"? Budou rozumně a citlivě chápat a uvědomovat si (a do svého jednání promítat) moji zranitelnost? Protože pokud mě mnoho jiných motorkářů z uvedených příkladů nezabije přímo, věřím, že ty řidiče naserou (ve spolupráci s našimi médii) natolik, že tito se mnou nebudou mít nejmenší slitování. Vážení řidiči, opravdu nemůžu a nebudu se na Vás zlobit, když to slitování se mnou nebudete mít. A věřím, že Vám to nebudou mít za zlé ani mí pozůstalí. My motorkáři si za to totiž můžeme sami a mrvíme si to jen sami sobě navzájem. A tak prosím všechny ostatní vyznavače jedné stopy: Prosím, nezabíjejte mě. Děkuji.
Lukas Plachy
Proč už zase modelujete jen "na úspěch"...

Vážený pane Sedláčku, i když si Vás rád poslechnu či přečtu, nemohu se vždy zbavit dojmu, kterým jste mě tentokrát ve Vašem posledním příspěvku "praštil" přes nos tak, že jsem i v křesle před počítačem málem udělal salto (nazad).
Lukas Plachy
Střelba do vlastních řad: Živit se v IT poctivě? Nemožné...

Dnes není nejmenších pochyb o tom, jak báječně se informační technologie rozšířily mezi nás a do našich životů. Obdobně se v jisté báji radovali obyvatele Tróje nad jedním dřevěným koněm. A tím nemám na mysli počítačové viry.
Lukas Plachy
Omluva seniorce před divadlem...

Bylo ještě docela světlo, takže nic nenapovídalo tomu, že se kvapem blíží sedmá hodina večer, když jsem spěchal od fontány u brněnského Janáčkova divadla.
Lukas Plachy
Brexit je jenom ... trade-off.

PC nebo Mac? Televizi od Samsungu nebo od LG? Fotoaparát Canon nebo Nikon? Zůstat v unii či odejít? Koupit si Škodovku nebo Mercedes? Politik X měl ve věci Y rozhodnout tak nebo onak?
Lukas Plachy
Na informacích, aneb někomu se prostě nezavděčíte

Dnes večer v jednom nejmenovaném hypermarketu, v informačním koutku, když jsem dostal takový nejasný pocit, že něco na účtence nesedí tak, jak má. Malá úsměvná večerní romance, určená k ranní kávě, začíná:
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání
Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...
Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili
Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...
Umělé světlo stojí za depresí i nádory. Lékaři volají po jeho omezení na školách
Premium Málo přirozeného denního světla, a naopak nadbytek toho umělého má negativní dopady na zdraví....
Brňanka z Mauricia zachránila středočeský cukrovar. Cukr z něj zná skoro každý
Premium Podnikatelka Hanaa Beebee Khodabocus pochází z ostrova Mauricius. Na sklonku loňského roku...
O úspěšných přijímačkách básním. Testy z češtiny se vrací s rozborem poezie
Premium Bez poezie by byl život smutný. Je součástí našich životů od prvních říkanek v dětství až k...
Zaostřeno na lodě. USA navrhují další obchodní bariéru, může být drsnější než cla
V globálním obchodu vzrostlo napětí okamžitě poté, kdy Úřad amerického obchodního zmocněnce...

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...
- Počet článků 24
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1706x
Jsem odborník se širokým rozhledem - nevím vůbec nic o naprosto ničem.
http://lukas.plachy.eu