Motorkáři, prosím, nezabíjejte mě!

Už nějaký čásek, třebaže krátký, sedlám sportovní motocykl. Ale už nyní se, pomalu ale jistě, dostávám do stavu, kdy se při každém obléknutí kombinézy začínám za svoji takto deklarovanou příslušnost k motorkářskému stavu stydět. Proč? Protože...

Jak dlouho vydrží v tomto stavu?Lukáš Plachý

Protože jsem se po jiných motorkářích začal dívat tak nějak víc. A protože jsem se jich začal tak nějak víc bát. Jo, rozumím mnohým důvodům pro ehm ... no ... řekněme ... dynamickou jízdu - sice mám jen (jen?) šestistovku (pro ty koho to zajímá: Yam TCat, kterou vidíte na obrázku) ale silný motocykl pod zadkem, to je popis na který jsou všechna slova krátká. Jenže bez ohledu na tyto zažitky z jízdy na motocyklu, bez ohledu na pocit který na něm zažijete, některé věci stále nechápu:

  • Motorkáři, kteří se domnívají, že když viděli jak vypadá situace (například konstelace jedoucích vozidel ve dvou pruzích, jejich vzájemné polohy, rozestupy) tak mezi nimi prokličkují bez jediného ohlédnutí v domnění, že po těch 5 sekund, než je předjedou, zůstane situace zcela stejná.
  • Motorkáři, kteří musejí prokličkovat každou kolonu, bez ohledu na to zda stojí, jede, jak je hustá, jak je to bezpečené či nebezpečné, že před ní už přechází maminka s kočárkem... Mimochodem - zrovna nedávno jsem takhle (navíc za začínajícího deště!) pěkně ukázněně popojížděl s kolonou (jeden pruh tam, druhý v protisměru, úzká silnice - kdo to v Brně za Hlinkami na začátku ul. Žabovřeská zná, ví o čem mluvím) a během toho tu protijedoucí kolonu po střední dělící čáře spokojeně předjeli 3 motorkáři v protisměru a 2 v mém směru. Co by se stalo kdyby se tam ocitli v té rychlosti a v těch zatáčkách ve stejný čas? A co kdybych podobnou prasárnu udělal já a s některým z nich se potkal?
  • Předjíždění jako 2, 3 ... n-tý v pořadí. A pak se někdo diví, že mu tam někdo z předjížděných vozidel vjel! Za pomalu jedoucím (např. traktorem) má logicky první právo předjíždět pouze vozidlo hned za ním. Když už budu předjíždět já jako až např. druhý, tak s tím, že mi tam to první vozidlo vjede musím apriori počítat. A protože s tím počítám, navíc vím, že se za sebe asi v tom okamžiku třeba ani nepodívá, tak prostě takovou hovadinu dělat nebudu - co bych z toho měl? O plynulou jízdu jsem už přišel tak jak tak.
  • Když už si někdo chce (za cenu pokut...) užít vyšší rychlost než je zrovna vyhláškou dáno, proč uprostřed provozu (jiných nevinných), či dokonce kolem lidí (pěší při krajnici, cyklisté, nejlépe rodiny s dětmi)? (A tady si neodpustím malou osobní glosu - bez asociace na osobu autora prosím: Příležitostí na rovné, přehledné, doslova liduprázdné (a v naších zemích i kupodivu kvalitní) silnici I-III. třídy, kde nejsou odbočky či křižovatky, pevné patníky, svodidla, stromy, budovy, zdi, takových příležitostí se najde opravdu mnoho. Ale už před zatáčkou na konci této silnice zase prosím 60-80 a víc ani rana.)
  • Proč někdo, koho jste právě +/- normální a předepsanou rychlostí rozumně a v klidu předjeli musí nutně podřadit, zařvat motorem jak raněné zvíře a cpát se před Vás jen proto, že jste se, krátce po předjetí dostali do místa, kde respektujete neočekávaně sníženou rychlost?
  • Předjetí (nejlépe autobusu) na posledních 100 metrech před zatáčkou a pak pasování se mezi náhle se vynořivší protijedoucí vozidlo a zmíněný autobus (a to vše do zatáčky na malé silničce - kolik pak zbývá při zachování stability stroje prostoru na vyhnutí se například rodince na kolech, která tou zatáčkou zrovna pomalu projíždí, nebyla tedy dříve vidět? kdo si pak vezme to dítě, co o pár deciemetrů moc uhnulo od krajnice do silnice, na svědomí?).

Nepopírám, že mnohdy lidem spousta věcí prostě nedojde, nebo je nenapadne (odvozovat svoji rychlost či bezpečnost průjezdu zatáčkou od toho, jestli je duben a zataženo nebo slunný srpnový den + kolik už jsem ujel, to by mě opravdu nenapadlo, než jsem byl upozorněn na zrádnost změny (ne)přilnavosti pneumatik v závislosti na teplotě). Už také vím, že mnohé se zjistí až ze zkušeností (taky jsem se divil, že motorka může podklouznout, a to fest, a že to, v případě rozumné reakce, nemusí ani potom znamenat hned nutně vylekání/omezení/ohrožení okolí, pád, zranění, smrt). Zjistil jsem i to, že milionkrát přečtená informace neznamená nutně to, že si ji člověk hned napoprvé uvědomí a použije (tímto se omlouvám jednomu řidiči na cestě z Bílovic n. Svitavou do Brna-Obřan a děkuji mu za zachránění mého života pohotovou reakcí, když jsem mu na jedné ze svých prvních jízd vjel do protisměru v zatáčce, kde se, jak vám budou vtloukat do hlavy, přední brzda prostě nepoužívá).

Ale hodně věcí lze nejen ovlivnit, hodně věcí se dokonce bez našeho vlastního přičinění nestane. Všechny výše uvedené příklady jsou přímo z praxe a v některých z nich mi vstávaly chlupy na zátylku a přemýšlel jsem, co budu dělat, když to hlavním aktérům nějak nevyjde, tak abych z toho já sám vyváznul s alespoň přibližně zdravou kůží (a to součástí těchto úvah byly už i extrémy jako seskok ze stroje, sklouznutí po chodníku, skoky do řeky, vjezd do pole atp.) A stačilo jen jednoduché rozhodnutí něco nečinit (zpravidla související s pravou rukou na plynu) a nemusel jsem se bát ani já, ani všichni okolo.
Ano, v mnohých příkladech výše uvedených figuruje více chyb, nejen chyba motorkáře, ale to snad není podstatné - nebo opravdu budeme všichni jezdit jen s předpokladem, že když my jedeme jako prasata, tak ostatní mají přímo povinnost jet/jít/být účastníkem provozu způsobem 100% správným a bez nároku na chyby? A co když se dva takto uvažující motoblbci potkají?

A co z toho plyne pro mě? No, ten stud, kterým jsem uvedl perex tohoto článku, ten mi vadí skoro ještě nejméně. Ale jak se ke mě budou chovat ostatní řidiči, bezpečně oplechovaní, když mě chrání jen ta kombinéza? Budou opatrní a blahosklonně předvídat a kompenzovat mé chyby, kterých se ještě určitě dopustím? Budou mít slitování s tím, že jsem blázen, který chce jezdit na motorce a tak se jim "plete v provozu"? Budou rozumně a citlivě chápat a uvědomovat si (a do svého jednání promítat) moji zranitelnost? Protože pokud mě mnoho jiných motorkářů z uvedených příkladů nezabije přímo, věřím, že ty řidiče naserou (ve spolupráci s našimi médii) natolik, že tito se mnou nebudou mít nejmenší slitování. Vážení řidiči, opravdu nemůžu a nebudu se na Vás zlobit, když to slitování se mnou nebudete mít. A věřím, že Vám to nebudou mít za zlé ani mí pozůstalí. My motorkáři si za to totiž můžeme sami a mrvíme si to jen sami sobě navzájem. A tak prosím všechny ostatní vyznavače jedné stopy: Prosím, nezabíjejte mě. Děkuji.

Autor: Lukas Plachy | pondělí 11.7.2011 17:35 | karma článku: 10,05 | přečteno: 954x
  • Další články autora

Lukas Plachy

Proč už zase modelujete jen "na úspěch"...

Vážený pane Sedláčku, i když si Vás rád poslechnu či přečtu, nemohu se vždy zbavit dojmu, kterým jste mě tentokrát ve Vašem posledním příspěvku "praštil" přes nos tak, že jsem i v křesle před počítačem málem udělal salto (nazad).

10.8.2019 v 19:24 | Karma: 6,24 | Přečteno: 198x | Diskuse | Hyde park

Lukas Plachy

Střelba do vlastních řad: Živit se v IT poctivě? Nemožné...

Dnes není nejmenších pochyb o tom, jak báječně se informační technologie rozšířily mezi nás a do našich životů. Obdobně se v jisté báji radovali obyvatele Tróje nad jedním dřevěným koněm. A tím nemám na mysli počítačové viry.

21.5.2019 v 16:17 | Karma: 17,05 | Přečteno: 1396x | Diskuse | Věda

Lukas Plachy

Omluva seniorce před divadlem...

Bylo ještě docela světlo, takže nic nenapovídalo tomu, že se kvapem blíží sedmá hodina večer, když jsem spěchal od fontány u brněnského Janáčkova divadla.

13.5.2019 v 21:23 | Karma: 17,61 | Přečteno: 959x | Diskuse | Kultura

Lukas Plachy

Brexit je jenom ... trade-off.

PC nebo Mac? Televizi od Samsungu nebo od LG? Fotoaparát Canon nebo Nikon? Zůstat v unii či odejít? Koupit si Škodovku nebo Mercedes? Politik X měl ve věci Y rozhodnout tak nebo onak?

9.9.2016 v 14:50 | Karma: 8,89 | Přečteno: 288x | Diskuse | Politika

Lukas Plachy

Na informacích, aneb někomu se prostě nezavděčíte

Dnes večer v jednom nejmenovaném hypermarketu, v informačním koutku, když jsem dostal takový nejasný pocit, že něco na účtence nesedí tak, jak má. Malá úsměvná večerní romance, určená k ranní kávě, začíná:

20.12.2014 v 17:33 | Karma: 5,58 | Přečteno: 170x | Diskuse | Miniblogy
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Kompletní OH 2024 v Paříži díky televizi Telly

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Získejte 100 televizních kanálů na 30 dní zcela zdarma díky internetové televizi Telly. Součástí...

„Nakonec na mě plivnul.“ Nizozemec loví Češky a prodává je na gangbang

18. července 2024

Premium Stovky českých žen k natáčení tvrdého porna v Nizozemsku naverboval v uplynulých letech Daniël van...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

„Katastrofa pro Ukrajinu.“ Trumpův výběr viceprezidenta rozklepal Evropu

16. července 2024  10:28,  aktualizováno  12:04

Jméno J.D. Vance naznačuje, kam by se mohla ubírat zahraniční politika Spojených států v případě...

Vláda schvaluje „český“ Green Deal. Prudce zdraží benzin, uhlí i stavby

17. července 2024

Premium Benzin a nafta podraží od roku 2027 až o deset korun, stavět nové domy bude složitější kvůli...

Vytlačení Ruska a sblížení s Putinem. Johnson radí, jak má Trump zajistit mír

22. července 2024  18:55

Republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump by mohl ukončit válku na Ukrajině „za...

Bidenovy úspěchy jsou v moderní historii nevídané, uvedla Harrisová

22. července 2024  17:16,  aktualizováno  18:24

Americká viceprezidentka Kamala Harrisová uvedla, že úspěchy prezidenta Joe Bidena nemají v moderní...

Požár kamionu s bateriemi zastavil na D1 provoz ve směru na Prahu

22. července 2024  16:41,  aktualizováno  18:19

Kvůli požáru kamionu ve Vražném na Novojičínsku je neprůjezdná dálnice D1 ve směru na Prahu. Na...

Při nehodě tří aut se zranilo šest lidí. Pro dospělého a dítě letěly vrtulníky

22. července 2024  18:06,  aktualizováno  18:19

Při nehodě tří osobních aut u Rané na Lounsku se zranilo šest lidí. Do ústeckého traumacentra...

Rozdáváme Bi-Oil ZDARMA
Rozdáváme Bi-Oil ZDARMA

Maminky, pojďme si po sérii dětského testování dopřát také něco pro sebe. Ať už vás trápí strie, jizvy, dehydrovaná pokožka, pigmentové skvrny nebo...

  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1703x
Odborník je člověk, který ví stále více o stále méně věcech, až nakonec ví úplně vše o naprosto ničem.Osoba se širokým rozhledem je člověk, který ví stále méně o stále více věcech, až nakonec neví vůbec nic o naprosto všem.
 

Jsem odborník se širokým rozhledem - nevím vůbec nic o naprosto ničem.

http://lukas.plachy.eu

Seznam rubrik