T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 5.
Předchozí díl
Teletanky - dálkově ovládané plamenometné tanky
Nepříliš úspěšné pokusy s dálkovým ovládáním se konaly v SSSR v roce 1930 na vozidle MS-1 s aparaturou Most-1 a Reka-1. Jednalo se o zkoušky jednoduchého ovládání tanku (vpřed-vzad, vlevo-vpravo). Pochybuji, že se jednalo o snahu sovětského vedení šetřit lidské životy, spíše šlo o výzkum možností nové technologie.
V létě 1932 vznikl v rámci Leningradského vojenského okruhu Speciální tankový oddíl číslo 4, ve kterém se konaly zkoušky radiotechnických aparatur, které dokázaly předat 10 povelů (Pirit-1) a až 24 povelů (Reka-2). Těmito povely, které se přenášely na ovládací prvky vedeného tanku (TT - teletank) pomocí pneumatických pístnic, řídil operátor v řídícím tanku (TU - tank upravlenija) tank TT po stanovené dráze a ovládal jeho zbraně - zkoušky se prováděly se skupinou 20 tanků (z toho dva MS-1). V na konci roku 1934 byla ve Vědeckém institutu č. 20 (NII no.20, ing. Svirčevskij) sestrojena výkonnější aparatura TOZ-IV, určená pro tanky T-26, která úspěšně prošla zkouškami a byla přijata do výzbroje. V roce 1934 byla vytvořena zkušební skupina 33 párů vozidel (TT+TU), spadající pod rezervu Hlavního velení DRRA a v roce 1937 dalších 72 párů, přidělených 21. a 152. tankovému pluku a 30. a 36. tankové brigádě. Přidělování dalším jednotkám pokračovalo po dokončení poslední série v roce 1938.
Přijímací aparatury již dříve zmiňovaných typů (Pirit-2, Reka-2, TOZ-IV a VI) se montovaly do jednověžových (ChT-130,ChT-133) tanků, s ohledem na přesnost zbraní a plněné úkoly se jako TT upravovaly pouze plamenometné tanky. Vysílací aparatury se montovaly do většinou standartně vyzbrojených řadových tanků, mající TT krýt palbou. Montované aparatury umožňovaly řazení 1., 2. a zpětného rychlostního stupně, zatáčení, ovládání spojky a zbraní a ovládání TT až vzdálenosti do 1 500 m. Celkem bylo vyrobeno od roku 1934 do 1941 přes 162 dvoučlenných skupin.
Ženijní tanky - mostní a odminovací
Pro potřeby ženijního doprovodu jednotek řadových tanků začal v roce 1932 vývoj mostních tanků pro překonávání příkopů a vyšších prahů. Jako první byly v létě 1932 vyrobeny tři prototypy ST-26 (sapernyj) s jednou věží s odměrem 211 stupňů s lafetovaným kulometem DT a kovovým mostem o délce 7 metrů. Most umožňoval překlenutí příkopu do šířky 6 metrů nebo dvoumetrového stupně. Dvoučlenná osádka s ním manipulovala pomocí pákového systému a lanových kladek, složení trvalo 40 sekund a naložení 3 minuty. Naložení musel z vnějšku asistovat velitel vozidla.
Po úspěšných zkouškách bylo v roce 1934 vyrobeno a dodáno 44 vozidel, v roce následujícím 20 kusů. Během roku 1936 bylo vyrobeno dalších 20 vozidel s manipulačním zařízením ing. Alexandrova, které již umožňovalo naložení mostu bez přítomnosti člena osádky vně vozidla. Ve stejném roce byly vyrobeny dva kusy mostního tanku UST-26 se zdokonaleným pákovým manipulačním systémem. Pro překonání širších příkopů byly dodávány k tankům ST-26 pomocné podpěry a spojovací prvky, umožňující spojení jednotlivých mostů.
Na tato vozidla byla vybavena na čele korby úchyty, na které se dala montovat odminovací zařízení kolečkového (KMT-26) nebo nožového typu, popř. šípová radlice.
Úpravy pro plavbu a hluboké brodění
Na přídavných zařízeních pro násilné překonávání vodních překážek pracovaly souběžně instituty NIBT a NATI. Pro hluboké brodění do hloubky až 4,5 metrů a rychlosti 6 km/h byly vyvinuta dvě soupravy - AT-1 pro dvouvěžové tanky z roku 1933, AT-2 z roku 1935 a univerální souprava pro jednověžové.
AT-1 se skládala ze dvou dutých hranolů upevněných na blatnících vozidla, jednoho pro přívod vzduchu (chladícího i pracovního) pro motor a druhého pro odvod vzduchu a spalin. Do nich se šikmo k předku vozidla napojovaly dvě 4,5 metru dlouhé roury s průměrem 0,7 m. AT-2 se skládala také ze dvou trub (délka 3,5 metru, průměr 1 metr), umístěných již na věžích vozidla. Mohly sloužit i pro nouzové opuštění vozidla v případě poruchy.
Univerzální souprava se skládala s jedné trubky (délka 2,8 metru) upevňované na věž a výfukového potrubí s ventilem k odvodu spalin pod vodu. Chlazení motoru se provádělo zaplavením olejového chladiče. Hermetizaci vozidla u všech typů souprav prováděla osádka pomocí pěnového kaučuku, impregnované kůže, plechovými kryty a tukem. Tanky nesly název PCH (podvodnyj chod).
V roce 1935 až 1936 probíhaly i zkoušky plovoucího T-26 (PT-26). K vytvoření potřebného vztlaku sloužily dva plováky s pogumovaného plátna upevněné na bocích vedle podvozku, dopředný pohyb obstarávaly pásy a řízení kormidlo na konstrukci pod tlumičem výfuku.
Všechny tyto konstrukce prošly zkouškami a účastnily se několika cvičení, o použití v boji ale nejsou zprávy.
Článek byl původně napsán pro www.valka.cz
Luděk Kratochvíl
První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola

V roce 1902 rozběhl bývalý majitel továrny na kola Thomas B. Jeffery výrobu automobilů v továrně v Kenosche ve Wisconsinu, která už další rok vyráběla již 1350 vozidel a o dva roky později 2800 kusů.
Luděk Kratochvíl
Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939

Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky
Luděk Kratochvíl
Ruská garda

V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...
Luděk Kratochvíl
Před 79 lety začala Zimní válka, ...

válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu
Luděk Kratochvíl
8.11.1948 - černý den československého hokeje

V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.
Další články autora |
Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR
Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...
Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali
Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Na Rakovnicku boural známý podnikatel a miliardář. Řidič druhého auta zemřel
Při tragické nehodě ve středu 4. června u Nového Strašecí na Rakovnicku se těžce zranil jeden z...
Trefili jsme Rusům základnu s letouny, které jim ještě zbyly, hlásí Ukrajinci
Sledujeme online Ukrajinská armáda oznámila, že zasáhla vojenská letiště v ruském Engelsu a Ďagilevu a sklad...
Vstávat! Právě začala válka s Íránem. Jak se v Izraeli připravují na odvetu
Premium Od naší spolupracovnice v Izraeli Ticho noci přerušily sirény a výzvy k úkrytu. Izrael spustil útok na íránský jaderný program,...
Zelenina na stánku, prodavač nikde. Lidé zaplatí sami, nebojí se farmářka
Mladá farmářka Hana Sahulová Součková se rozhodla k ojedinělému kroku. Svou zeleninu a bylinky z...
„Chtěla jsi bydlet, tak bydlíš ve vile.“ Jak žije aktér bitcoinové kauzy Jiřikovský
Premium Tomáš Jiřikovský, odsouzený provozovatel darknetového tržiště, nakupoval přes příbuzné luxusní auta...
Írán v odvetě odpálil na Izrael stovku raket, po celé zemi zněly sirény
Sledujeme online Írán v pátek večer odpálil na Izrael asi 150 raket, uvedla izraelská média s odkazem na armádu. Po...

Rychlé přebalování, spolehlivá ochrana. Udrží nové Pampers Pants krok i s aktivním neposedou?
Kalhotkové plenky Pampers Active Baby Pants slibují trojnásobnou ochranu a pohodlí při každém pohybu, ať už se vaše dítko právě učí přetáčet, nebo...
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 968x