Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obrněné automobily Austin v Rusku ( I.díl )

Po vypuknutí Velké války se začala, tak jako v ostatních zemích zapojených do konfliktu, i v Rusku pomalu rozbíhat výroba obrněných automobilů a nejvyšší velení se zoufale pokoušelo dohnat promarněný čas, .....

......vzniklý velmi zpátečnickým přístupem od vzniku prvního obrněného vozidla v ruské armádě Charron, Girardot et Woigt - Nakašitze. Jelikož produkce domácích automobilových firem (Russo-Balt, Lesner, Puzyrjov) činila pouze něco přes 5 % potřeby ruského trhu a těžkopádný přechod na výrobu pro potřeby války nesliboval zásadní zlepšení, začali se armádní nákupčí obracet do světa. V srpnu 1914 byla zřízena Speciální nákupní komise pod vedením gen. Sekretěva s úkolem co nejrychleji nakoupit potřebné obrněné automobily nebo podvozky pro jejich výstavbu. Z domácích zdrojů se začala z vhodných i méně vhodných podvozků (darovaných i odkoupených) v Admiralitních ižorských závodech bleskově obrňovat vozidla pro vznikající 1. auto-kulometnou rotu. Jediným čistě ruským vozidlem, které můžeme nazvat "sériovým" byl podvozek Russo-Balt C 24/40 opancéřovaný ing. Grauenem v Ižoře (8 ks), vyzbrojený třemi kulomety, ale bez otočné věže.  Jinak byla vozidla vyráběna kusově (1-5 ks).

 

Austin 1. série (1914)

Prvním úspěchem nákupu (mimo podvozků Fiat 72HP, Jeffery Quad Buda a Garford Motor Truck 5 t) byla smlouva na dodání 48 obrněných vozidel od firmy Austin Motor Co.Ltd. z anglického Longbridge u Birminghamu za 1150 liber za kus. Pro tato vozidla bylo použito šasi limuzíny Austin 30 HP Colonial s pohonem zadní nápravy s čtyřstupňovou převodovkou a suchou kuželovou spojkou s koženým obložením, o rozchodu 1500 mm, rozvoru 3350 mm a světlou výškou 220 mm. Benzínový řadový čtyřválec Austin s vodním chlazením disponoval výkonem 22,1 kW. Podle ruského návrhu byla obrněna pancéřovými pláty z válcované oceli (Vickers) o tloušťce 3,54 mm (0,14 palce) šroubovanými na rámovou konstrukci a vybavena dvěma kulometnými věžemi (pancíř 4 mm) pro lafetaci kulometů Maxim vz.1910 7,62 mm (každá 240 st. obstřelu). Vozidlo mělo i po opancéřování zachovaný původní tvar přední části a budky řidiče s vyvýšenou střední částí. Zadní část měla krabicovitý tvar a na stropě za kabinou řidiče vedle sebe osazené kulaté kulometné věže s rovným stropem, pod nimiž byla nástavba rozšířena. Reflektor byl montován v kabině řidiče. Osádku tvořili čtyři muži - velitel, řidič a dva kulometčíci a k nástupu do vozidla mohli použít jednokřídlé levé boční nebo dvojkřídlé zadní dveře. Pro kulomety činila zásoba munice 6000 ran (24 zásobníků). Na jednu palivovou nádrž (98 l benzinu) mělo vozidlo po zpevněné komunikaci dojezd 250 km, max. rychlost činila 55-60 km/h.

Austin 1. série (zleva doprava)obr. 1 - Před expedicí z Anglie; obr.2 - Přepancéřování v Kolpině; obr.3 - Konečná verze s viditelným reflektorem - vozidla 8. čety OA

Po dodání prvních kusů a provedených postřelovacích zkouškách bylo rozhodnuto zesílit na exponovaných místech (čelo, boky, věže) pancíř na dvojnásobek (7 mm), což bylo provedeno Ižorských závodech v Kolpinu. U některých vozidel byly namontovány i kryty hlavní kulometů Maxim 7,62 vz.1910 pro snížení možnosti prostřelení vodního chladiče hlavně. Tímto se zvýšila hmotnost (z původních 2600 kg), poklesla rychlost, stoupavost a pohyblivost vozidla na nezpevněném povrchu a podvozek byl přetížen. Rozměry vozidla zůstaly stejné - délka 4750 mm, šířka 1950 mm a výška 2170 mm. Po poruchách podvozku a častých defektech při nasazení na frontě byla vozidla stažena, bylo provedeno zesílení přední nápravy a dřevěná loukoťová kola byla vybavena neprůstřelnými terenními pneumatikani se "špunty". Vozidla byla po třech kusech zařazována do autokulometných čet.

 

Austin 2. série (1915)

V březnu byla uzavřena v Londýně smlouva mezi Ruskem a Velkou Británií na dodávku 236 obrněných vozidel pro ruskou armádu. Úspěšnost nasazení Austinů 1. série (oproti např. OA Sheffield-Simplex nebo Armstrong-Whitworth) vedla v březnu 1915 v objednávku na novou vylepšenou sérii (se zapracovaným odstraněním zjištěných nedostatků) v počtu 60 ks vozidel. Byl použit silnější podvozek z nákladního automobilu Austin 50HP se světlou výškou 250 mm, o nosnosti 1,5 t poháněný benzínovým řadovým čtyřválcem Austin s vodním chlazením o výkonu 36,8 kW a převodovkou 4+1. Tvar pancéřování vozidla zůstal podobný, ale byl zesílen pancíř na 5-8 mm a také zesílen rám a diferenciál. Mezi další vylepšení patří úprava kabiny (srovnání stropu) a s tím spojené zvýšení obstřelu kulometů. Kabina byla také vybavena neprůstřelnými skly v průzorech a novými bočními průzory. Dále z důvodu úspory hmotnosti byl zkrácen bojový prostor a odstraněny zadní dveře, čímž se ale ztížila práce osádky. Část vozidel měla kryty kulometů a reflektor na střeše. Vozidlo mělo hmotnost 5300 kg, délku 4900 mm, šířku 2000 mm a výška vzrostla na 2450 mm. Max. rychlost na komunikaci byla 60 km/h, dojezd se snížil na 200 km. S vozidly bylo dodáno i několik "holých" šasi.

Austin 2.série (zleva doprava)obr.1 a 2. - Vozidla bez zadního řídičského stanoviště (obr.1 - s reflektorem a kryty kulometů); obr.3 - Zničené vozidlo s zadním řidičským stanovištěm

Jelikož v objednávce byl opomenut jeden požadavek, hned po příjezdu prvních kusů šla část vozidel do Ižorských závodů - tam byla přepracována záď vozidla a namontováno zadní řízení umožňující "cílené" couvání. Počet mužů osádky se zvýšil o jednoho. S touto sérií šly z výroby i dělové OA Garfort-Putilov, takže nově utvářené autokulometné čety tvořily (mimo průzkumných motocyklů, zásobovacích a servisních vozidel) 2-3 kulometné a 1 dělový OA.

 

Austin 3. série (1917)

Jelikož, oproti západní frontě, se na východním a asijském bojišti nacházelo pouze malé množství úseků přesycených zákopy a zátarasy z ostnatého drátu byly OA hodnoceny jako důležité bojové prostředky. Počet dodaných vozidel ze smlouvy s V. Británií nebyl ještě vyčerpán, a tak bylo objednáno v srpnu 1916 z Birminghamu dalších 60 vozidel Austin s dodáním "ihned", prakticky totožných s vozidly 2. série. Zadní řídící stanoviště a neprůstřelná skla byla montováno již výrobní firmou. Byla změněna a mírně prodloužena zadní nástavba, stropy věží a konstrukce dveří kabiny. Také byla zvětšena elevace kulometů. Problematické kožené obložení spojky však zůstalo. Dalších 70 vozidel se zdvojenými pneumatikami na zadní nápravě a zesíleným rámem bylo objednáno na počátek roku 1917. Z důvodu vytíženosti mateřského podniku byla vozidla z první objednávky dodána do Ruska až v únoru až květnu roku 1917.

Austin 3. série (zleva doprava)obr. 1 a 2 - vozidla dodaná do Ruska; obr. 3 - vozidlo z nedodané objednávky - britský 17. prapor OA

Druhá část objednávky plánovaná na září 1917 byla vzhledem ke změněné politické situaci v Rusku anglickou vládou zablokována. Z 16 již vyrobených vozidel (vyzbrojených kulomety Hotchkiss ráže 8 mm) byl vytvořen 17. prapor OA přidělený k Britskému tankovému sboru ve Francii (z nichž 4 nakonec skončily v roce 1919 v Polsku) a zbylých asi 10-12 ks bylo prodáno Japonsku.

 

Pokračování příště ........

 

Článek byl původně napsán pro www.valka.cz

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Luděk Kratochvíl | úterý 21.6.2016 14:18 | karma článku: 18,08 | přečteno: 469x
  • Další články autora

Luděk Kratochvíl

První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola

V roce 1902 rozběhl bývalý majitel továrny na kola Thomas B. Jeffery výrobu automobilů v továrně v Kenosche ve Wisconsinu, která už další rok vyráběla již 1350 vozidel a o dva roky později 2800 kusů.

12.3.2019 v 14:13 | Karma: 19,49 | Přečteno: 577x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939

Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky

21.2.2019 v 14:55 | Karma: 26,53 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Ruská garda

V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...

20.2.2019 v 15:16 | Karma: 23,71 | Přečteno: 1072x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Před 79 lety začala Zimní válka, ...

válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu

30.11.2018 v 22:09 | Karma: 32,66 | Přečteno: 1073x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

8.11.1948 - černý den československého hokeje

V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.

8.11.2018 v 15:51 | Karma: 17,52 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli

7. května 2024

Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 965x
Amatérský historik, který má občas potřebu komentovat věci okolo sebe. Občasný přispěvovatel na valka.cz

Seznam rubrik