Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chci vědět, kdo je šéf…

Jeden můj známý razí teorii, že pokud v Česku existuje otloukánek napříč politickým spektrem, je to motorista. Argumentuje tím, že v naší vlasti máme jednu z nejvyšších spotřebních daní na pohonné hmoty v Evropě, platíme dálniční

Během nedobrovolného pobytu v jedné takové koloně po cestě za mým oblíbeným vinařem do, Valtic jsem si vzpomněl na jeden text publikovaný v časopise Ekonom. Dal jsem si tu práci a článek nakonec našel, jedná se o, Ekonom č. 24/2014. Podle výpočtů odborníků Ostravské univerzity činil v roce 2014 náklad ztraceného času na jednu hodinu kongesce na D1 při stanovené intenzitě provozu 8 148 857 korun. Netuším sice, jak kolegové k výpočtu dospěli, nemám ovšem sebemenší důvod tento zpochybňovat. A docela by mě zajímalo, kam se posunula částka během dalších let.

Proto mě oslovil článek ohledně problematiky odtahů, na který si dovoluji tímto, z pozice ekonoma, řidiče, majitele vozidla a dálniční známky, reagovat. Text pojednává o pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ačkoli jsem této problematice opravdu dalek, zaujala mě pasáž, podle které by měl o odtahu havarovaného vozidla rozhodovat nikoli jeho vlastník, jak je tomu doposud, ale správce komunikace, který je podle zákona povinen vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy. V případě dálnic je správcem nepříliš populární ŘSD. Návrh prý rozzuřil nejen samotné řidiče…

Bohužel jsem v první řadě nepochopil, které řidiče návrh rozzuřil? Menšinu těch, kteří se z jakýchkoli důvodů stali účastníky dopravní nehody a touží si vybrat odtahovou službu podle svých preferencí? Nebo drtivou většinu těch, kteří musí trávit desítky minut, někdy i hodiny, čekáním na odtahovou službu ve stále narůstající koloně? Opravdu nejsem skalním fanouškem ŘSD, nicméně nevidím nic pobuřujícího na tom, když správce odpovědný za konkrétní majetek určuje na víceméně vlastním území pravidla hry. A ten, komu tato pravidla nevyhovují, může zvolit cestu po okreskách, což bývá ostatně častým jevem.

Ve zmiňovaném textu, za kterým stojí mě neznámá nezisková organizace, se píše rovněž o tom, že pokud na příkaz dopravní policie rozhodne o odtahu na dálnici její správce, může to provětrat peněženku řidiče havarovaného vozidla. Nejspíše ano. Na druhou stranu, kdo nahradí finanční ztráty řidičům čekajícím na odtah v nekonečných kolonách? Nemělo by v takovém případě platit, že zájem desítek, mnohdy stovek řidičů na co nejrychlejším zprovoznění dálnice, by měl být nadřazen zájmům jednotlivce, případně jeho pojišťovny?

Zároveň předem souhlasím s možnou námitkou, že rozhodující pravomoci PČR a ŘSD, se nemusí automaticky rovnat co nejrychlejšímu a kvalitnímu odtahu. Na druhou stranu, ovšem budu mít v případě vzniklého problému možnost a nezpochybnitelné právo vznášet dotazy, případně podnikat právní kroky, předem jasným směrem. Představa toho, že bych dejme tomu po hodině strávené v koloně běžel zjišťovat jméno pojišťovny, jejíž odtah je neznámo kde, je totiž na hony vzdálena realitě. A z pozice plnohodnotného účastníka silničního provozu mám plné právo vědět, kdo je na dálnici šéf.

A věta, která mě pobavila a vyděsila na závěr. Pojišťovny prý s největší pravděpodobností nebudou chtít proplatit odtažení vozidla, které samy nezařídily. Ač ve finančnictví vcelku zběhlý, nemyslím si, že by se pojišťovny měly zabývat organizací odtahů. Je to asi stejné, jako kdyby majitel hořící nemovitosti nechal tuto lehnout popelem a ohrozil polovinu vesnice, protože hasiče, kteří dorazili jako první, neposlala jeho pojišťovna.

Autor: Luboš Smrčka | čtvrtek 11.6.2020 8:32 | karma článku: 25,75 | přečteno: 790x
  • Další články autora

Luboš Smrčka

Čína už není motor, sotva setrvačník

Samozřejmě to na Západě mnoho lidí nechce příliš slyšet, ale Čína byla v posledních dvou či dokonce třech dekádách jedním z motorů světové ekonomiky. Teď je z ní snad setrvačník. A málo stačí, aby byla brzdou.

9.1.2024 v 8:12 | Karma: 21,95 | Přečteno: 551x | Diskuse| Ekonomika

Luboš Smrčka

Jak to, že ruská ekonomika roste a jak dlouho jí to vydrží?

Lidé občas mívají tendenci brát některé budoucí události jako hotovou věc, jako téměř osudově danou jistotu. Obvykle to nedělá žádné velké škody. Problém je, když jde o ekonomiku. Pak může být předpojatost problém.

3.1.2024 v 9:58 | Karma: 38,04 | Přečteno: 5376x | Diskuse| Ekonomika

Luboš Smrčka

Argentina: Pokusná laboratoř moderní ekonomie

Nový argentinský prezident Javier Milei zahájil asi největší ekonomický experiment od transformace postkomunistických ekonomik a od čínských reforem. A třetí největší od novozélandských reforem Rogera Douglase před čtyřiceti lety

28.12.2023 v 8:10 | Karma: 40,16 | Přečteno: 6044x | Diskuse| Ekonomika

Luboš Smrčka

Stoletý stařík, který změnil svět

Smrt Henryho Kissingera s konečnou platností uzavřela 20. století. Století, které bylo podobně rozporuplné, jako byl rozporuplný i sám Henry Kissinger: Nositel Nobelovy ceny míru, pro některé válečný zločinec.

4.12.2023 v 8:29 | Karma: 17,15 | Přečteno: 331x | Diskuse| Společnost

Luboš Smrčka

Měli bychom s eurem nižší inflaci?

Podle informace Eurostatu poklesla inflace v říjnu v eurozóně na úroveň 2,9 procenta v meziročním vyjádření. Což je tedy o hodně lepší číslo, než v jaké jsme mohli doufat při stejném srovnání my (bylo to 9,5 procenta).

22.11.2023 v 8:27 | Karma: 17,70 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

  • Počet článků 362
  • Celková karma 19,60
  • Průměrná čtenost 1387x
Jsem původním povoláním biolog, ale od roku 1990 se zabývám ekonomikou, především podnikovou. Specializuji se na problematiku sanací a restrukturalizací. Profesor podnikové ekonomiky na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky