Biden sklízí Trumpa protože za rohem je Čína
Boeing versus Airbus. Souboj o pozici lídra trhu v leteckém průmyslu se už před dlouhými lety stal kolbištěm ani ne tak inženýrů a designérů, ale úředníků, právníků a především politiků. Obě strany Atlantického oceánu toužily po vítězství. Letecký průmysl je tahounem v oblasti technologií, kdo vyrábí více lepších letadel, ten si pozvedá svoji produkci v širokém spektru navazujících odvětví. Takže samozřejmě na konci jde o to, kdo prodá více, ale je to podobné, jako když jeden tým z průměrné fotbalové soutěže postoupí do Ligy mistrů. Přijdou velké peníze a ty se postupně rozlijí do systému díky lépe zaplaceným přestupům a podobně.
Jelikož jsme (snad) na konci tohoto dlouhého antisubvenčního sporu, nemá už asi cenu snažit se zjistit, „kdo si začal“. Oč šlo je ale podstatné – obě strany se navzájem obviňovaly, že americká vláda a Evropská komise pomáhají tomu svému „koni“ formou subvencí a pomocí vybočujících z pravidel volného obchodu. Takže obě firmy mohly pronikat na konkurentův domácí trh snadněji tlačeny daňovými výhodami či podporou výzkumu.
Následovala cla. Nejdříve na letouny jako takové, později i na řadu jiných a často naprosto nesouvisejících produktů, mezi kterými se ocitly i takové specialitky jako zmíněné víno či motorky.
Předchozí americký prezident Donald Trump vzájemný spor převedl do stavu studené a pak i horké obchodní války. Eskalace byla značná a objemy clem postihovaného zboží rostly.
A s tím se také obě strany postupně unavovaly až mohlo dojít k průlomu. Ironií osudu nastal v době, kdy na obou stranách oceánu v klíčových pozicích působí politici spíše málo výrazní, ale možná právě takových bylo potřeba, aby se předchozí vyhrocení mohlo rychle zlomit do společného zvolání „Co blázníme? Máme to zapotřebí?“
Donaldu Trumpovi je třeba připočítat k dobru, že on celou dobu pojmenovával spor s Evropou jednoznačně a otevřeně. Samozřejmě bez toho, že by připouštěl nesporný fakt, že i jeho předchůdci lili do leteckého průmyslu prostředky na podporu konkurenční schopnosti s cílem zadupat Airbus do země.
Ale odchod Donalda Trumpa z funkce byl jenom jedním z důvodů, proč Evropa a Amerika tak najednou našli společnou řeč. Tím dalším je Čína, kde státem podporovaný letecký průmysl velmi rychle vstřebává nejen bohatou vládní podporu, ale také technologické dovednosti získávané díky masivním investicím země do obranného průmyslu. Tedy do zbrojení, chcete-li. Což je prostě totéž.
Pokud se nic nezhatí, dohoda bude na stole velmi brzy. A kdo pečlivě poslouchá kusé informace z Washingtonu i z Bruselu, nemůže jinak, než to vidět jako první etapu společného káravého pohledu do Pekingu.
Jak v Evropě, tak i v USA sílí pocit, že čínský růst (ekonomický) a emancipace (růst vlivu) již dávno překročily hranici, kdy na ně šlo reagovat chápavým úsměvem a blahosklonně. Čínský raketový ekonomický vzestup dosud těží z asymetrie, kdy světové trhy jsou Číně velmi otevřené, čínský trh je ale nepoměrně uzavřenější a plný překážek administrativních i vysloveně regulatorních. V posledních letech na to reagovala spousta zemí například zákazem prodejů některých (technologických) firem do čínských rukou. Ale už i vrabci na střeše si šeptají, že v příští obchodní válce půjde o daleko více a proti Číně bude stát evropsko-americká koalice odhodlaná přivřít východní velmoci (to již skutečně není přehnané) vlastní trhy. Ostatně – systémově nikoliv ne nepodobně, jak to udělal před několika lety Donald Trump (a získal od Pekingu řadu ústupků).
Uzavření případu Boeing – Airbus není z globálního hlediska koncem obchodních sporů. Berme ho spíše jako doklad uzavření nově koncipované koalice, která svou pozornost a sílu prostě jenom obrátí jinam. A to ke sporu, jehož význam a hloubka budou daleko větší. A který dost možná v nedaleké době rozdělí svět na zcela nově postavené sféry vlivu.
Luboš Smrčka
Čína už není motor, sotva setrvačník
Samozřejmě to na Západě mnoho lidí nechce příliš slyšet, ale Čína byla v posledních dvou či dokonce třech dekádách jedním z motorů světové ekonomiky. Teď je z ní snad setrvačník. A málo stačí, aby byla brzdou.
Luboš Smrčka
Jak to, že ruská ekonomika roste a jak dlouho jí to vydrží?
Lidé občas mívají tendenci brát některé budoucí události jako hotovou věc, jako téměř osudově danou jistotu. Obvykle to nedělá žádné velké škody. Problém je, když jde o ekonomiku. Pak může být předpojatost problém.
Luboš Smrčka
Argentina: Pokusná laboratoř moderní ekonomie
Nový argentinský prezident Javier Milei zahájil asi největší ekonomický experiment od transformace postkomunistických ekonomik a od čínských reforem. A třetí největší od novozélandských reforem Rogera Douglase před čtyřiceti lety
Luboš Smrčka
Stoletý stařík, který změnil svět
Smrt Henryho Kissingera s konečnou platností uzavřela 20. století. Století, které bylo podobně rozporuplné, jako byl rozporuplný i sám Henry Kissinger: Nositel Nobelovy ceny míru, pro některé válečný zločinec.
Luboš Smrčka
Měli bychom s eurem nižší inflaci?
Podle informace Eurostatu poklesla inflace v říjnu v eurozóně na úroveň 2,9 procenta v meziročním vyjádření. Což je tedy o hodně lepší číslo, než v jaké jsme mohli doufat při stejném srovnání my (bylo to 9,5 procenta).
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny
Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
- Počet článků 362
- Celková karma 19,60
- Průměrná čtenost 1387x