Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Znovu ke kauze letu boeingu s jedním motorem z Řecka do Prahy

Po 11 měsících se vrací do médií případ stroje společnosti Smartwings, který letěl od Egejského moře do Prahy na jeden motor. Případ vyvolal tehdy mnoho otázek, na které jsme dostali odpovědi až nyní.

 

Konkrétně 23. července 2020.

 

Toho dne vydal Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod k této záležitosti závěrečnou zprávu. I s přílohami obsahuje 69 stránek odborného textu.

 

Krátké připomenutí: 22. 8. 2019 startoval v 06:23 Boeing 737 z ostrova Samos do Prahy, v 06:46 dosáhl na Egejským mořen letové hladiny FL360 (orientačně: 10,97 km) a vzápětí došlo k vysazení motoru č. 1. Ve zprávě se hovoří o  flame out, což je anglický termín pro poruchu proudového motoru. V 06:49 řízeně klesl stroj do výšky FL240 (7,32 km) a takto pokračoval až do Prahy, kde bezpečně přistál v 09:06 hod.

 

V čase (všechny údaje jsou ve světovém koordinovaném čase UTC) od 06:47 do 09:06 byl tedy provozován na jeden motor.

 

Základní otázka, která tehdy napadla každého, kdo se o tomto případu dozvěděl zněla: Bylo to bezpečné?

 

Jako člověk používající a milující leteckou dopravu a letecký spotter jsem k tomu napsal na svém blogu na iDNES 27. 8. 2019 článek nazvaný „K letu boeingu s jedním motorem … až do Prahy“, který jsem uzavřel otázkou:

 

  • Znovu se tedy ptám a jistý si nejsem: Byl nebo nebyl dvouapůlhodinový let se strojem pouze s jedním motorem nepřiměřeným hazardem?

 

Mluvčí Smartwingsu Vlaďka Dufková nás tehdy poučila:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

Mnozí z nás měli ovšem své pochybnosti. U vědomí toho, že kdyby došlo k poruše motoru č. 2, hrozila by další letecká katastrofa. Dodejme že zbytečná, neboť řešení existovalo: přistát na nejbližším vhodném letišti. Nejen proto, že tak hovoří pravidla (ta my, cestující, většinou neznáme), ale proto, že tak velí zdravý rozum.

 

Kapitán vyhodnotil ovšem situaci jinak, doletěl bezpečně až do Prahy – a měl štěstí, že neohrozil 170 cestujících, 4 palubní průvodčí, prvního důstojníka a v posledku sám sebe.

 

Hrdina, nebo hazardér?

 

Kdyby to celé skončilo bezpečným přistáním na Ruzyni, mohl by snad být považován za hrdinu. Jenomže mimořádné situace pokračují obvykle vyšetřováním – a lidé, špičkoví odborníci z daného oboru, stejně obvykle pro podobné hrdinství velké pochopení nemají.

 

Po prostudování zprávy, která kapitánovi klade za vinu 21 provinění (dlužno ovšem dodat, že ne všechna jsou stejně závažná), jsem nebyl dojmu, že mé obavy byly oprávněné. Letadlo nemělo za dané situace pokračovat do Prahy, ale přistát na nejbližším vhodném letišti. Vyšetřovací komise určila tři: vzhledem k tomu, že druhý neúspěšný pokus o aktivaci motoru č. 1 proběhl v 07:07 hod., jsou jmenována letiště LGKV, LBSF a LYBE. Tedy Kavala na severu Řecka, Sofie a Bělehrad.

 

(Zmíněné zkratky, kterými se to ve zprávě vyšetřovací komise jen hemží) jsou kódy letišť podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Sestávají ze 4 písmen, přičemž první dvě znamenají kód země a zbývající dvě kód letiště. ČR má přidělenou dvojici LK, a tak Praha-Letiště VH má kód LKPR, Brno-Tuřany LKTB a Ostrava-Mošnov LKMT.)

 

Jak tedy komise počin kapitána hodnotila?

 

V odstavci „3.2 Příčina“ je uvedeno:

 

  • Příčinou vážného incidentu byl vadný rozhodovací proces velitele letounu po ztrátě pohonné jednotky, který nebyl v souladu s postupy QRH (Příručka s rychle přístupnými instrukcemi) a FCTM (Příručka pro výcvik letových posádek).

 

Dále se v témže odstavci hovoří o  zjevném ignorování a porušení letových provozních postupů, příslušných předpisů, ustanovení a bezpečnostních doporučení  a nikoli v poslední řadě o  vadném stanovení vhodného letiště pro provedení bezpečnostního přistání s jednou nepracující pohonnou jednotkou.

 

To tedy říká vyšetřovací komise.

 

Připomeňme ještě jednou, čím nám (jménem letecké společnosti Smartwings) krmila tehdy uši její tisková mluvčí Vlaďka Dufková:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

Porovnejme – a závěry si udělejme každý sám.

ODKAZ: Závěrečná zpráva ÚZPLN je  ZDE

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 24.7.2020 13:25 | karma článku: 28,61 | přečteno: 1307x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Dotaz pro blogerku R. Kielbergerovou

Zmíněná autorka publikovala na svém blogu 19. dubna článek „Je Mgr. Valíková alkoholička, nebo není? Stejná otázka: Je ing. Flaška idiot, nebo není?“.

20.4.2024 v 19:21 | Karma: 3,85 | Přečteno: 53x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Reakce na diskusní příspěvek pana Milana Štastného (Doplněno)

Zveřejněn byl 20.dubna 2024 v 11:25 SELČ pod mým článkem z 19. dubna (“Reakce na informaci v článku blogerky Kielbergerové z 18. dubna“).

20.4.2024 v 14:20 | Karma: 3,59 | Přečteno: 59x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Reakce na informaci v článku blogerky Kielbergerové z 18. dubna

Blogerka Radka Kielbergerová v závěru svého článku (údajně jednoho z posledních na serveru iDNES) z 18. dubna 2024 prozradila, že požádala šéfadministrátora Patrika Bangu, aby mě vrátil na hlavní stránku.

19.4.2024 v 20:32 | Karma: 6,37 | Přečteno: 113x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Slovo k migračnímu paktu

Kdyby nešlo o tak závažné téma, byla by to docela zábava. Evropská unie připomíná člověka plačícího nad rozlitým mlékem.

18.4.2024 v 21:36 | Karma: 0 | Přečteno: 22x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Video, které by měl vidět každý

Izraelský prezident Isaac Herzog sdílí na svém účtu na síti X nové video z barbarského únosu Yardena Bibase, jednoho z těch, kdo byli 7. 10. 2023 gangsterky odvlečeni teroristy do Pásma Gazy.

17.4.2024 v 23:03 | Karma: 0 | Přečteno: 24x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Opilci, nahý zadek i prsa. Nápad sblížit města přes portál se proměnil v chaos

14. května 2024  22:04

V Dublinu a New Yorku před týdnem začal fungovat kruhový videoportál. Je součástí veřejné umělecké...

Je třeba zastavit válku, pro vítězství v terénu je pomoc dostatečná, míní Pavel

14. května 2024

„Potřebujeme zastavit válku a začít debatovat o budoucím uspořádání.“ Tak odpověděl prezident Petr...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 4826
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 835x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal